Heb het advies gekregen om met 4 maanden te beginnen met bijvoeden, met gisteren eigenlijk pas een beetje echt begonnen. Ymke is tegelijk begonnen met op haar buik spelen en tijgeren, dus het spugen is weer erger geworden. De sperziebonen kwamen er ook gewoon uit. Eerdere fruithapjes proeven zorgde ook voor veel spugen Vandaag een half potje apart gedaan en ingedikt met 2 scheppen nutriton. Ging prima, alleen een beetje groen speeksel. De fles een uurtje later ook een extra schepje (6 nutriton nu). Fijn natuurlijk als dat beter gaat, maar de moed zakt me in de schoenen dat ze toch weer meer nutriton nodig heeft. Ik had namelijk gehoopt dat we op minder nutriton zouden uitkomen als ze op vaste voeding over zou gaan, maar daar lijkt het dus niet op. Wat nu doen, doorgaan op deze voet en gewoon blijven indikken, of toch die doorverwijzen vragen naar de KA? Huilen doet ze niet namelijk, ze heeft er geen last van dus de reflux diagnose zullen we nooit krijgen. Ik neem verder wel alle maatregelen van dien.
Luister, ik zou me door laten verwijzen naar de kinderarts of gewoon weer terug gaan. Sommige kindertjes moeten namelijk gewoon geopereerd worden aan een slecht functionerend klepje. Dat kan gewoon aangeboren zijn. Ik zou echt niet alles gaan indikken met Nutriton. Laat gewoon verder onderzoek doen als ze al van sperziebonen en fruit spuugt. Lijkt mij niet normaal. Fleur was meteen van de reflux medicatie af net voordat ze 6 maanden was, door het vaste voedsel...en ze had het echt wel redelijk erg. Dat reflux langer kan aanhouden is bekend maar dat je echt al het voedsel moet indikken lijkt me een beetje te veel van het goede. En dat ze er geen last van heeft zegt ook niet zo veel. Waarschijnlijk is ze het gewoon gewend. Het is toch de bedoeling dat het voedsel binnenblijft zodat ze alle voedingsstoffen krijgt? Fleur huilde ook niet veel. Succes, M
hier het zelfde verhaal , er gaan 5 scheppen nutriton in de flessen , de hapjes dik ik niet in , die spuugd hij ook wel maar nie zo veel
Ik ben het wel eens met Marijntje. Maar om je een klein beetje een hart om de riem te steken: Lize heeft het eerste half jaar ontzettend veel 'mondjes opgegeven' (lees: bijzonder veel, soms kwam er geen eind aan en had ik 't idee dat ze alles weer kwijt was) Er werd door het CB ook gedacht aan een slecht functionerend klepje en heeeel misschien een operatie. Maar nu Lize ouder is, is het toch vanzelf overgegaan. Heb het idee dat het echt door het groeien is gekomen. Daar heb je nu niet zoveel aan, maar misschien geeft het je een beetje hoop. sterkte Amber
Maar reflux of niet, zo'n babymaagje (zeker als ze pas 4,5 maand is) moet ook gewoon wennen aan iets nieuws. Met nutrix (nutricia) kan je hapjes ook steviger maken. Fruithapjes kan je ook wat indikken met een babyliga, maar daar zit wel suiker in. Als je het niet vertrouwt gewoon een doorverwijzing vragen van de huisarts. Kinderartsen op het cb hebben de wijsheid niet in pacht.
Ik zou het nog even aankijken, het kan inderdaad ook zijn dat ze gaat spugen omdat haar maag het eten niet gewend is. Ik ben over de artsen bij ons cb niet zo erg te spreken... ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in de wijkverpleegkundigen . Dus als het zo erg blijft zou ik inderdaad naar een kinderarts gaan.
Oh jeetje ik schrik wel een beetje... Operatie? Ik ga maar weer een tochtje maken naar de huisarts dan. Toch ben ik bang dat ik weer moet afwachten, ze kan nu nog wel zonder bijvoeding.
Niet schrikken hoor.. misschien kan ik je wel wat gerust stellen en een gang naar de ha besparen met het volgende. Anne wordt behandeld voor Reflux en de KA heeft mij uitgebreid uitgelegd, hoe het werkt, met tekeningen en alles. Ze zei ook dat het juist op deze leeftijd, als baby's drukker worden, het spugen weer toe kan nemen. Dat een maagklepje niet goed sluit, is een kwestie van bouw en dat moet gewoon lichamelijk ontwikkelen. Het maagklepje is eigenlijk een kringspier die beter moet gaan sluiten maar ook gewoon sterker moet worden. Dit kan zeker 1 tot 1,5 jaar duren. Aan de ene kant zie je dat met vaste voeding en meer rechtop zitten, het wel beter kan worden, dus dat er minder voeding terugkomt. Aan de andere kant, juist als baby's bewegelijker worden, meer spartelen, omrollen, tijgeren etc, wordt de voeding ook vaak sneller weer uit het maagje omhoog gepompt. Ik zie dat bij Anne ook. Als ze op haar buik ligt en wat aan het spartelen is, dan blijft die voeding er gewoon nog uitlopen hoor. Ze heeft er nu zelf geen last van. Ze heeft gewoon altijd een slabje om en vaak leg ik er een hydrofielluiertje onder.. Zit nu ook op de 6 scheppen Nutriton. Geef nog geen groente etc maar ben wel net eergisteren met Nutrix begonnen. Zou gewoon de bijvoeding blijven geven hoor.. misschien wat meer indikken met Nutriton of Nutrix. Maar spugen doen ze toch wel tot het maagklepje gewoon is volgegroeid, en als ze gewoon goed groeit en er zelf geen last van krijgt is er niks aan de hand. De echte reflux is een ontstoken slokdarm, door teveel maagzuur wat uit het maagje de slokdarm aantast. Volgens mij hebben baby's daar ook wel minder last van als er eenmaal bijvoeding is, omdat dan het maagzuur meer wordt gemengd en gebruikt voor vertering van de voeding. Met echt reflux krijg je pijnklachten, huilen overstrekken onrust etc. Anne krijgt daarvoor maagzuurremmers. De ontstoken slokdarm is inmiddels wel genezen, maar ze krijgt het nu nog als onderhoudsdosis, zodat ze niet opnieuw last krijgt van de zuurbranden. Als Ymke zelf last van krijgt van het spugen, pijn door zuurbranden, dan moet je er natuurlijk wel wat aan doen!
thanks ma2b! Klinkt heel logisch zoals je het verteld. Ymke ziet de wereld tegenwoordig op haar buik en sindsdien is ze ook weer meer gaan spugen! Ik had dat verhaal ook wel in mijn hoofd, maar wij bezoeken geen KA, dus dan toch weer twijfel... Ymke heeft echt geen pijn. Ik zie haar soms wel terugslikken, maar daar wil de huisarts dus geen medicijnen voor geven, omdat ze er geen pijn aan heeft. Ik heb een plastic boxkleed gekocht, hoef ik niet meer elke dag te wassen
Als je de hapjes indikt spuugt je kindje niet! Dan is het toch niet erg om nutriton te gebruiken? Want spugen is toch niet goed? Mijn docter zij dat je dat nog wel tot een jaar of langer kon doen en dat er zelfs grote mensen zijn die het gebruiken.
Sorry Guppie, ik wilde je niet laten schrikken door het over een 'operatie' te hebben (maar nu ik er aan denk: toen ze het tegen mij zeiden, schrok ik me ook rot..). Ik zeg ook niet dat ik denk dat jouw kindje geopereerd zou moeten worden. ik wilde aangeven dat het over kan gaan door 'gewoonweg' ouder te worden en te groeien. De klachten van Lize waren aanzienlijk en nu is alles over! Gelukkig heeft ma2be het goed uitgelegd. groetjes Amber
Guppie; mag ik vragen waarom je het advies hebt gekregen om met bijvoeding te starten? Misschien is Ymke er gewoon nog niet aan toe en spuugt ze daarom alles weer uit?
Ja misschien is ze nog niet aan de bijvoeding toe. Ik begon met Fleur met 5 maanden en dan alleen met groente en nutrix papjes. Dat met een operatie is natuurlijk extreem maar de operatie zelf stelt volgens mij niet zo veel voor hoor en dan is het probleem meteen verholpen. Maar dat is vast past in een latere fase als het met 2 jaar nog niet over zou zijn? Weet er niet zo veel over maar je zou kunnen googelen. Zou in ieder geval je gevoel volgen en terug gaan als het zo niet lekker gaat. Kan me voorstellen dat het allemal heel vervelend is, ik vond het ook zo moeilijk met Fleur. Als ze gaan lopen en staan zou het al veel makkelijker moeten gaan en vergeet niet, naarmate ze ouder worden word de afstand tussen maag en mond natuurlijk groter wat ook gaat helpen.. Succes, m
Ymke spuugt heel veel en ze krijgt haar voeding weer omhoog en slikt het dan weer door. Na de voeding gaat het nog wel, maar 3 uur na de voeding is dat heel zuur. Ik heb wel met een arts uit mijn familie hierover gesproken, maar blijkbaar niet genoeg door gevraagd. Voor Ymke is het prettig als ze snel op vaste voeding zit, zodat ze de boel beter binnen kan houden. Ook het CB heeft dit geadviseerd, maar daar loop ik niet zo warm van... Ik heb niet het idee dat ze er nog niet klaar voor is, want ze krijgt geen krampjes en verteerd het eten goed. Het is vooral door het op de buik spelen dan het er weer uitkomt!
die medicijnen krijgt Ymke dus niet, omdat ze er geen last van heeft. Het gaat heel goed met 2 a 3 schepjes nutriton erbij Vandaag peer gedaan met 3 schepjes nutriton en ze heeft er niks van gespuugd!
Gupppie, hier hetzelfde maar nu weet jij net als Manuela de geschiedenis van Joey. Vandaag appel/perzik gegeven, meneer zit rechtop in de wipper en gooit (met een golf) ruim het halve potje eruit. Na de fles speelt dit probleem niet, en ook niet bij de groentehappen dus ik ga ook kijken of ik de fruithappen kan indikken. Jij doet er 3 schepjes in? Dat word puzzelen hier want Joey krijgt er al 8 in de fles...