hoi ok ik stel deze vraag voor een vriendin zij heeft een kindje met het down syndroom . tijdens de zwangerschap alles ok , combinatietest was super , alle echo's (om de 3 weken) altijd goed tot de bevalling. Toen bleek het dus een kindje met down te zijn. Helemaal geschokt, schouders eronder en het gaat goed. Nu blijkt het hartje van het meisje ook de goede kant op te gaan en ze hebben een kinderwens voor een 3de kindje . Helaas gaat het niet natuurlijk maar via ivf. Ze hebben nog 4 embyo's in de diepvries en zouden eind augustug een terugplaatsing willen. Maar de angst voor nog een kindje met down is heel groot uiteraard. Iemand ervaring ? Haar gynaecoloog zegt 4 procent kans, ze willen ook een nipt en eventueel vruchtwaterpunctie . Wie oooh wie heeft een kindje met down of een zwangerschapsafbreking ervan en daarna een gezond kindje ?
Ik zelf zwanger van eerste. Maar ken 2 stellen (kennissen) die beide 1 down kind hebben. De 1 heeft daarnaast nog 1 kind zonder doen en de ander 2 kinderen zonder down. Daarnaast werk ik in de gehandicaptenzorg en daar heb ik nooit meegemaakt dat er meer dan 1 kind in het gezin down heeft. Snap wel de angst. Vooral omdat onderzoeken niks hadden laten zien. Maar denk kans idd klein is het weer gebeurt wel heftig zo voor ze...
De kans op nog een kindje met Down is erg klein. Ik zit op een facebookpagina met 700 leden die een kindje met down hebben. Heel veel krijgen daarna gewoon een gezond kindje. Er zijn er misschien 3 die 2 kinderen met Down hebben, waarvan een ook nog de zeldzamere erfelijke variant heeft. Ik had zelf al 2 gezonde kinderen toen ik de derde kreeg met Down. Gelukkig hebben wij geen kinderwens meer want het lijkt me heel spannend. Is ze nog jong of al wat ouder?
Dit idd.. Ik werk ook met mensen met een verstandelijke beperking en zolang ik dit doe nog nooit meegemaakt dat een gezin meer dan 1 kind met down heeft..
Ik wil toch nog even wat zeggen. Dat er niet zoveel families zijn die twee kinderen met down hebben wil natuurlijk niets zeggen over het aantal zwangerschappen van 2e Down kindjes . Een groot aantal Downzwangerschappen wordt afgebroken.
Hallo, Hier is mijn oudste zoon gezond. Mijn tweede zoon heeft mozaïek downsyndroom. Ook op de echo's niks gezien. Pas op de 30 weken echo zagen ze een verstopping van de darmen, maar verder niks wat wees op down. Hij is met 33 weken geboren, niks te zien, maar uit zijn bloedtest kwam dus mozaïek down. Afgelopen februari hebben wij helaas de zwangerschap afgebroken, omdat ons dochtertje down heeft. Dit kwam uit de nipt en vlokkentest. Nu weer zwanger en krijg 8 juli weer nipt-test. Ik ken ook nog een stel via vrienden die 2 keer zwangerschap hebben afgebroken door down, maar hadden al 2 gezonde kinderen. Dus: het komt voor, maar is toch wel zeldzaam. Oh, en bij ons en dat andere stel was het niet erfelijk, pure pech zeggen ze dan! En aan mijn leeftijd kan het ook niet liggen. Ben nu 31 en mijn jongste zoontje wordt in oktober 3.
Mijn eerste zwangerschap was van een meisje met down, zwangerschap is vroeg in het 2e trimester spontaan misgegaan. Daarna zwanger van mijn zoon zonder down. Die is alweer 4,5.
Ik denk dat daar niet zoveel over te zeggen valt. Ik ken ook een gezin met meerdere kinderen die down hebben.
Hoi mamvk, Mozaïek is inderdaad niet op te sporen met nipt. Misschien in heel hoog percentage? Mijn zoontje heeft zo'n 75% down, opgespoord in het bloed. Bij ons dochtertje hebben we ook de combinatietest gedaan, omdat ik graag wilde weten wat daar uit zou komen. Nekplooi was goed en de uitslag was 1:250, mede door de wetenschap dat ik al een zoontje heb met down. Dus zou ik nog geen verhoogd risico hebben!