Hoi Mijn dochter is nu 3 jaar en 4 maanden. Een voorbeeldige baby geweest. Sliep altijd door, nooit moeite gehad met slapen en eten. Uit logeren was geen probleem.. Nu ze wat ouder is lijkt dat omgeslagen te zijn. Tegenwoordig heeft ze ook moeite met poepen. Ik heb het idee dat ze het gewoon inhoud en niet wilt poepen. Ik weet niet waar dit vandaan komt maar ze lijkt het opeens eng te vinden. Ze is ook een tijdje overdag zindelijk geweest en nu wilt ze weer graag een luier om. Poepen in een luier gaat voor haar wel makkelijker. Is dit een fase wat weer over gaat of iets om naar de huisarts te gaan. Ze houdt het echt in, krijg pijn in haar buik en wordt er chagrijnig om. Zodra ze heeft gepoept met veel drama is ze gelijk weer vrolijk en de oude. (soms peop ze 2 a 3 dagen niet) Sinds kort slaap ze ook ontzettend slecht. Ze wilt niet in haar eigen bed slapen. Ze blijft maar roepen en huilen. En het is echt verwennerij en aandachtskreetjes. Als baby sliep ze nooit bij ons, dat wilde ze ook niet. Pas sinds een half jaar slaap ze weleens bij ons want ze wordt wat ouder en bewuster. Ze wilt radio in haar kamer en schrikt van alle geluiden. Alleen zeurt ze nu elke dag dat ze bij ons wilt slapen. Toen ze nog baby was en weleens huilde lieten we haar ook weleens huilen. Het gevolg was dan dat we daarna gewoon een kind hadden die meteen sliep. Dat heeft een lange tijd geduurd alleen sinds een half jaar is dat echt veranderd. Moeten we haar gewoon maar weer laten huilen, roepen e.d.? Ze praat nu dan vind ik het moeilijker om haar te negeren. BTW hebben jullie ook tips voor haren wassen Hoort dit nou bij de peuter pubertijd? Ze is zo omgeslagen. Is ook opeens zo kieskeurig met eten, moeilijk met slapen en omgang met anderen.. Heel erg veranderd in vergelijking als baby.
Ik herken wel bepaalde dingen van mijn ene dochter en die is ongeveer net zo oud (scheelt paar maandjes). Niet de zindelijkheid, maar wel het bang zijn voor geluiden op de slaapkamer en aandacht vragen als ze in bed ligt. Volgens mij is dit gewoon een fase. Over het ophouden van het poepen weet ik het niet. Het klinkt als een vicieuze cirkel. Doordat ze bang is om te poepen houdt ze het op, waardoor het poepen pijnlijker wordt en ze alleen maar meer gaat ophouden. Misschien zou ik dit even navragen bij de huisarts. Misschien kan je tijdelijk iets krijgen waardoor het poepen wat makkelijker gaat.
poepen: komt veel voor tijdens het zindelijkheidsproces. Mijn dochter heeft het ook gehad (wel veel jonger, rond 2 jaar). Ik ben er wel een paar keer bij de ha mee geweest. Slapen: kan je dat niet bespreken? sinds mijn dochter kan communiceren is dat veel makkelijker gegaan? De dag even goed afsluiten als ze in bed ligt, was het een fijne dag? Wat vond je heel leuk? Wat gaan we morgen doen? haren wassen; doen we hier met een handdoek voor de ogen. Dan is die handdoek wel nat, maar hebben we iig geen drama's. Washandje werkt niet, dat is te dun. Qua peuterpuberteit, dat is hier al veel langer aan de gang. Ik weet niet of dat na 3 jaar nog kan komen. Zou kunnen hoor.
Ik zou haar misschien met t poepen even een luier omdoen; ze wordt natuurlijk steeds banger als ze t ophoudt omdat t dan pijn doet. Dus; als ze moet poepen luier om en erna gelijk weer af. Misschien doorbreekt t wel. En a...snachts....ik merk als we Iris 1x in bed hebben genomen omdat ze bv ziek was, we een week drama hebben hierom. Wij nemen haar dus eigenlijk niet in bed en troosten haar op d'r kamer.
Oh, haren wassen had ik overheen gelezen. Dat was hier ook echt een drama. Op een gegeven moment heb ik het op de 'harde' manier moeten aanpakken. Gewoon dóórgaan, dan maar huilen.. gewoon zo snel mogelijk de shampoo er weer uitspoelen. Sindsdien gaat het beter en in combinatie met ze hun hoofd achteruit laten houden tijdens het afspoelen en hun oogjes dicht komt er vrijwel geen water of zeep meer in hun ogen.
hmm Anne doet precies hetzelfde hmm hier ook.. geen idee wat er aan te doen behalve dan er vooral over te praten waarom ze niet wil poepen en dr wijs te maken dat het beter is als ze wel gewoon meteen naar de wc gaat. Laatste tijd gaat het hier wel langzaam beter... dus ik denk dat het uiteindelijk wel gewoon goed zal komen Overigens krijgt ze van ons geen luier meer... dat doen ze op het kdv weleens.. maar meest van de tijd poept ze dan alsnog niet. Plus dat ik vind dat ze prima op het toilet kan poepen/plassen dus luiers zijn niet echt nodig. Vaak zegt ze dat de poep bang is en er niet uit durft.. dan mag ze op het potje want dat is minder hoog.. en soms durft ie dan nog steeds niet. Sta je daar dan een poepje moed in te praten.... Alleen vandeweek wilde ze dus perse op het toilet want de poep zei dat hij niet paste in het potje! Ik zie toch een soort van vooruitgang Wij laten dr naar het badkamerlicht kijken.. want dan komt er geen water in haar ogen (lees: dan houdt ze tenminste naar hoofd goed achterover) En soms een handdoek/washand voor over dr ogen... Ze v indt het nog steeds niet leuk.. maar het werkt wel Anne was (zoals je wellicht weet) als baby een huilbaby.. en daarna supermakkelijk met vanalles.. nu lijkt ze zich veel bewuster van dingen en soms zitten dingen ook echt dwars en daar wordt ze dan snachts wakker van. kan ook heel goed zeggen wat ze wil (tenzij boos.. dan komt ze er echt niet uit) maar ze zegt onder andere dat ze een paar keer per nacht wakker word omdat ik op de kast klop... En laatst gilde ze alles bij elkaar omdat ze wilde weten waarmo ik naar beneden liep (en ja ik lag prinsheerlijk in mijn bedje natuurlijk)