Wij merken (gelukkig) vrij weinig van de crisis... Ja de prijzen zijn wat verhoogd (maar die kijken niet naar je inkomen , helaas)... Maar mn vriend heeft nog altijd n (goede) baan in n sector die er wss nooit mee uit zou scheiden... En ik zit thuis (eigen keus)... Bij mn schoonvader en zwager al wel n paar keer meegemaakt dat er `gesprekken` waren met (andere) afdelingen over ontslagen, maar vooralsnog niet echt dichtbij...
Wij merken er vrij weinig van eigenlijk. Beide een vast contract en geen zicht op faillisement bij onze werkgevers. En qua kosten per maand.. ik ben gestopt met roken en Robyn gaat naar school en niet meer naar het KDV dat scheelt ons bijna 500euro in de maand.
Wij merken nu nog niet zo heel veel van de crisis, maar straks misschien wel omdat ze bij ons op het werk aan het reorganiseren zijn... Mensen die er al 12 jaar werkten zijn er zonder pardon uitgezet . Dus ik met mijn 7 jaar heb ook totaal geen zekerheid. Krijg dan nog wel een oprotpremie en ww, maar een baan vinden is ook niet zo makkelijk en ik zal er hoe dan ook waarschijnlijk op achteruit gaan. Maar goed, misschien mag ik wel gewoon blijven
Gelukkig niks! Maar wij hebben het de jaren hiervoor altijd wel financieel moeilijk gehad. Mijn man is net student af en werkt nu als arts in het ziekenhuis daar zit natuurlijk al een groot verschil in. Wij gaan nu dus in plaats van achteruit vooruit, maar komen dan wel van heel ver.
Oke, dat is lastig, ik hoor inderdaad meer dat het in die regio moeizaam is op het moment. Veel succes, hopelijk trekt het in 2013 weer aan!
ik merk dat alles echt duurder is geworden, dus dat we echt minder te besteden hebben. We hadden van te voren goed financieel plaatje en dit is door alle stijgende kostenecht veranderd. daarbij ben ik afgelopen jaar ziek geweest, hierdoor is mijn man tijd thuis geweest, onbetaald verlof, dit heeft onze spaarrekening goed getroffen, het is moeilijker om bij te sparen. Maar let echt beter op mijn uitgaves! En ben geneigd meer 2e hands te kopen! Wat niks mis mee is. Maar als ik hoor dat wij stuk duurder uitzijn aan kosten zoals opvang, wij straks de studie van ons kind totaal moeten bekostigen en dan nog voor de oude dag moeten sparen en dan moeten sparen voor een andere auto, onverziende uitgaves...tja dan mag ik er een baan bij gaan zoeken.
Maar is het dan niet voordeliger dat hij overgaat naar een diesel? Helemaal met de lange afstanden! Mijn vader rijd ook ontzettend veel maar heeft nog nooit een auto op bezine gehad omdat je dan zoveel duurder uit bent, ondanks dat je voor een diesel meer aan de wegenbelasting betaald.
niks eigelijk, alleen dat mijn man minder opslag zou krijgen als wanneer het geen crisis was Verder net als elke inwoner van NL dat bijv volgend jaar het waterschap in sommige gemeentes zelfs met 60% stijgen :-$ en de hogere kosten voor het eigen risico, etc,
Iets heel anders dan anderen misschien, maar ontzettend veel inbraken in de wijk. Afgelopen nacht in zes huizen in de straat ingebroken en bij drie VW de navigaties eruit gehaald. Zelf hebben we een Golf 6 ook met zn navigatie maar hebben er een navi-lock voor laten zetten nadat ie er twee keer is uitgehaald en sindsdien ontspringen we de dans. Dat navilock zit met vier pinnen dwars door de navigatie en je dashbord aan het chassis (geen idee hoe je dat schrijft) van de auto. Buurvrouw heeft alles gezien en de sukkels stonden voor ons huis uitgebreid in onze auto te kijken. De autos waar ze mee kwamen op de parkeerplaats voor ons huis en daar stonden ze een tijdje te wachten tot ze allemaal weer terug waren voordat ze weggingen. Laten we nu net een camera hebben hangen Politie hadden ze gebeld maar die heeft geen eigen post meer bij ons in de woonplaats dus die belde na 2 uur dat ze niet meer kwamen. Lekker lullig ze hebben er een aardige tijd rondgehangen volgens de buurvrouw dus ze hadden ze op heterdaad kunnen betrappen. Ze is een alleenstaande oudere vrouw dus durfde niets zelf te doen.
Wij merken er ook weinig van, man is wel baan kwijtgeraakt vorig jaar maar nu via uitzendbureau aan het werk. Mijn stabiele inkomen is voldoende voor vaste lasten en hij werkt nu voor de boodschappen en leuke dingen. Gaat prima, we mogen niet klagen en kunnen zelfs sparen.
Gelukkig merken we niet veel. Beide een baan etc. Wel merken we dat alles duurder word, maar goed wij kunnen dan wel weer bezuinigen op andere dingen. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen heel anders is als ze hun baan kwijt raken.
Alles word gewoon duurder maar je verdient nog niet eens 50 cent meer dan enkele jaren geleden Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden mn auto voltankte voor 38 euro, nu voor ongeveer 55 euro, dezelfde auto! Dat vind ik een ontzettend groot verschil en dat is nog maar 1 ding! Ik heb werk maar mijn contract loopt maar tot januarie en aangezien ik in december zal gaan bevallen kan je het waarschijnlijk al raden! Ik hoop dat ik hier terug mag komen werken na de bevalling Ik merk dat de mensen niks meer durven in verband met werk, mensen knikken altijd maar "ja is goed" omdat ze bang hebben hun werk te verliezen. Velen zijn hier aangenomen voor 40 uur maar mogen vaak maar 30u in de week komen werken, vroeger zou mn bijvoorbeeld de leidinggevende erover aanspreken van "he ik wil wel meer uren werken" nu knikken ze "ja" want je kan beter 30 uur weken dan ontslagen worden
In onze omgeving zijn een aantal mensen hun baan verloren, gelukkig ook allemaal weer snel wat nieuws gevonden. Zelf zit ik in een goede sector. Mijn man merkt het wel maar waar zijn collega's in de min gaan in omzet zit hij dik in de +, hij hoeft zich voorlopig nog geen zorgen te maken. Omdat wij "genoeg" verdienen krijgen wij geen toeslagen en zijn we de afgelopen tijd flink veel meer voor alles (zoals kinderopvang) gaan betalen. Wij kunnen wel rond komen maar merk dat we door de bezuinigingen op de "hogere" inkomens steeds minder geld over is om wat leuks te doen.
We merken het wel, maar hebben er nog geen last van.. Benzine is fors duurder geworden en met de km's die mijn man dagelijks moet rijden is dat de afgelopen 2jaar toch flink gestegen. Ook de zorgkosten zijn flink omhoog gegaan. Dus we merken t wel, maar niet dat we nu fors minder te besteden hebben. Maar wel minder als anders door de stijende kosten maar loon wat stilstaat. Wel houden we er een beetje rekening mee betreft keuzes maken. Toch maar het spaargeld in een verbouwing stoppen ipv verhuizen naar een grotere woning. We hebben de woning gunstig qua prijs en qua rente, en eigenlijk willen we die speelruimte niet opgeven voor het geval t in de toekomst wel krapper wordt. Met een paar kleine aanpassingen kunnen we hier dan wel blijven wonen, wat met een groter en duurder huis niet zou kunnen.
Wat wij er van merken? Wij houden aan het einde van de maand steeds minder geld over. Moeten vaak bijleggen van ons spaargeld. Sparen zit er dus ook even niet meer in. Wij moeten steeds meer tweedehands kopen. Kleding voor mezelf heb ik in tijden niet meer kunnen kopen, idem mijn vriend.
Dat is wel fijn zeg! WIj hebben vooral last van het sneeuwbal effect van faillissementen. Het wordt steeds moeilijker om die klappen op te vangen.