ik vraag me echt af wat je kleine nou eigenlijk op zijn brood mag hebben? ik geef nu 1x in de week pate jam appelstroop 1x in de week pindakaas (uit verandering, liever niet namelijk) boter banaan ik vind dit zo weinig afwisseling iemand ideeen
Op het bijvoedingsforum van borstvoeding.com staat precies wat je kindje met 7 maanden allemaal op brood mag. Vleeswaren, smeerkaas e.d. zou ik nog niet doen ivm zout wat daar in zit. Te grote belasting voor de nieren.
ik ken iemand die wat fruithapje op brood deed. ik heb er geen ervaring mee nog dus je zou het zelf even kunnen proberen
De eerste 5, 6 weken zat er niets op brood, hooguit een beetje boter. Daarna eerst alleen maar appelstroop. Pindakaas is ontzettend allergeen, dat kun echt beter achterwege laten tot ze een jaar of 2 zijn. Afwisseling op brood is niet nodig hoor, zijn het niet gewend. Want hoeveel afwisseling zit er nu in melk?
Mijn dochter krijgt al twee maanden alleen brood met en beetje boter of wat overgebleven fruit van die ochtend. Lijkt mij ook dat ze het toch niet anders gewend is.... Groetjes Firella
ik doe 's ochtends altijd alleen boter (margarine) op brood. (vindt mijn vriend ook zielig maar dat is het dus niet!) 's middags appelstroop en vanaf 9 maanden afgewisseld met pindakaas en soms smeerkaas/ roomkaas of pate. volgens het voedselintroductieschema op bv.com mag pindakaas na 9 maanden tenzij: bij noten of pinda-allergie: pas introduceren na 2e jaar, maar alleen als de re-introductie van noten/pinda na de 2everjaardag goed is verlopen bij een andere allergie dan voor noten of pinda; noten of pinda introduceren na 12 maanden
Oh ja joh is smeerkaas zo slecht? Ik kan wel proeven dat het een beetje zout is maar toch...ze krijgt van mij altijd smeerkaas. Ik was juist onder de indruk dat appelstroop enzo juist niet zo goed is omdat het zo zoet is. Weet wel dat er ijzer in zit enzo maar dan nog. Pindakaas hier nog niet. Ben zelf allergisch voor bepaalde noten. M
Appelstroop heeft juist de voorkeur, aangezien er nauwelijks toevoegingen in zitten. Die van Zonnatura is 100% puur. Zit dus alleen maar fruit in. Ik vind het verbazingwekkend hoeveel moeders hun kind smeerkaas geven, ik bedoel: het is toch algemeen bekend dat daar zout in zit, of ligt dat aan mij? Wat trouwens een leuk alternatief is voor je kind ipv pindakaas, notenpasta. Dit mag vanaf 9 maanden bij een allergie-vrij kind. Jelte vind het heerlijk. Zo had hij vanochtend een bammetje banaan, vindt hij echt heerlijk! Tot nu toe krijgt hij op brood; roomboter,banaan,appelstroop en notenpasta.
Tuurlijk is dat algemeen bekend van smeerkaas. Maar het is ook het gangbare beleg wat wordt aangeraden door het CB en ja, ze worden toch groot en hoe lang ga je ze onthouden van dingen. Kijk dat je geen zout aan de groentehap toevoegt is wel duidelijk. Naar mijn mening is zoet en zout allebei niet denderend maar dan blijft er weinig over behalve fruithap te smeren. Ik bedoel, diksap mag ook niet te veel aangelengd. Nou persoonlijk vind ik appelstroop erg zoet en zou het zelf niet op mijn boterham doen. Moeilijk hoor. Beetje margarine dan maar. Leverworst is ook niet het gezondste volgens mij. Marijn
Ik doe nog steeds eigenlijk alleen boter erop. Soms jam, maar ze vindt alleen boter lekkerder . Van de week ga ik eens appelstroop proberen. Verder doe ik geen smeerworst of smeerkaas op brood. Het is een beleg gemaakt van afval producten, ik eet het zelf amper en geef het mijn kind dus ook niet. Je hebt in een reformhuis/afdeling ook tartex (soort smeerworst, maar dan anders ), is erg lekker, misschien vindt je kindje het ook lekker?
@jingels: nou hier niet bekend dat er in smeerkaas zou zat hoor, maar ja, eet het zelf dan ook niet. Wel handig om te weten in elk geval
Smeerleverworst wordt gemaakt van lever. De lever is de verzamelplaats van al het afval in een lichaam. Volwassenen wordt al aangeraden om niet meer dan 1 keer per week lever te eten. Kun je nagaan voor een babylijfje. Je voert je kind gewoon afvalstoffen met leverworst. Het bevat ook nog eens flink wat zout, en 'verkeerde vetten'. Hier kregen ze dat dus absoluut niet! Vegetarische pate (Tartex) gaven we wel.
"haak even in...." het is een groot misverstand dat kleine kinderen iets kunnen doen met de ijzer die in appelstroop zit! alleen in combinatie met een grote hoeveelheid vitamine c, zal het lichaam dit ook werkelijk opslaan! kortom; wanneer je geen vitamine c erbij geeft, hou je dus niets over dan een hoop suiker! (natuurlijk of niet... zoet is zoet!) ik geef overigens mijn meissie heus af en toe weleens appelstroop, maar ook smeerkaas, fruithap, kipfilet (ook zout toegevoegd in alle vleeswaren!) etc.... alles kan je dus wel ter discussie stellen! ik denk dat variatie heel belangrijk is, en wachten met de grootste allergenen.....
ik begon altijd met gewoon broodje met wat boter erop gedoopt in thee... later met smeerwordt gedoopt in thee, en qua verschillende dingen op brood waren het idd de meest gangbare dingen wat je hier leest... jam - smeerkaas e.d. geen pindakaas maar dat ik meer omdat ik dat zelf gewoon al vindt "plakken" in de mond en als je kind onverhoopt allergies blijkt te zijn voor noten dat je nog wel eens op kan breken...pindakaas is best wel een produkt waar heel veel mensen allergisch voor zijn tenminste in mijn omgeving dan.... al die dingen over wat er allemaal wel niet in smeerkaas(zout) en jam (suiker) en smeerworst (afval) zit tja als je bewust gaat kijken wat een ieder naar binnen werkt en waar het allemaal van wordt gemaakt en wat er zou kunnen gebeuren e.d. kan ik je vertellen dat menigeen over zou gaan op water en brood... de meest gangbare dingen op brood blijven gewoon smeerworst-jam-smeerkaas e.d.