Hallo dames, Ik heb een soort van vraag. Wij hebben een rekening bij de Rabobank en we hebben digitaal een krediet aangevraagd ivm de belastingdienst. Dat duurde mij wat te lang, dus ik ben langsgeweest bij de lokale bank en die heeft het toen voor mij in orde gemaakt. 2 weken later kregen we opeens een brief dat wij geen krediet kregen, omdat ik in mijn studententijd wat schulden heb gehad die allang afbetaald zijn. Terwijl we dat krediet ondertussen dus wel van de lokale Rabobank hadden gekregen en al hadden gebruikt. Nu hebben we de Rabobank daar niet over ingelegd, want... ditzelfde heb ik als student ook al eens meegemaakt. Toen ben ik bij een andere Rabobank geweest en kreeg ook een krediet die ik achteraf nooit had mogen krijgen, omdat ik geen echte student was. Daar wist ik dus niks van. Maar toen de Rabobank er een jaar later achterkwam hebben ze zonder pardon dat krediet weer ingetrokken, waardoor ik geen geld meer had om van te leven. Dit willen wij ons dus niet meer laten gebeuren. Nou is mijn vraag onder andere: mag de Rabobank onder andere zomaar een krediet intrekken, terwijl het eigenlijk hun eigen fout is (geen goed personeel). Nu hebben wij eigenlijk een extra krediet nodig, omdat er bij onze verhuizing opeens allerlei extra kosten bij komen (borg wordt niet gelijk terugbetaald) Hoe pakken we dit aan?
Ja hoor, de bank mag het krediet gewoon intrekken als ze dat willen. Ik zou het niet zo netjes vinden als ze dat zomaar zouden doen. Ik heb jaren geleden ook bij een bank gewerkt en als we dan op een gegeven moment zagen dat mensen bijv. altijd rood stonden en eigenlijk nooit meer een positief saldo op de rekening hadden dan gingen we ze eerst aanschrijven daarover, want als je natuurlijk zomaar iemands krediet gaat intrekken dan kunnen mensen helemaal in de problemen komen. Gaat het in jouw geval trouwens over de mogelijkheid om rood te staan op je lopende rekening, of over een doorlopend krediet oid?
als je kunt aantonen dat je op het moment van kredietverstrekking geen schulden of kredieten had en dus draagkrachtig bent om het krediet te ontvangen dan zou je gewoon de kredietaanvraag opnieuw kunnen doen... is zou het zowiso nooit digitaal doen... gr Jose
jep dat kunnen ze zeker !! ik werk bij de rabo en als jij onder valse voorwenselen iets af sluit mag dat ten alle tijden .. dit is nl het moraal van de klant en hierop mogen ze terug vorderen en afwijzen moet ik wel ff zeggen als je niks in bkr hebt staan zou ik niet weten waarom je geen krediet kan krijgen .. en als je dingen eerlijk verteld .. vooraf... zijn ze hier vaak ook heel schappelijk in
@ mermaid Het ging niet om het feit dat ik constant rood stond, meer ze kwamen erachter toen ik een betaalregeling wou gaan treffen met ze, om de boel af te lossen. Nou, dat werd dus enorm snel afgelost, in één keer. Dat ik geen recht had op dat krediet wist ik niet. Ik mocht van de bankmedewerker ook niet zeggen wie mij dat krediet gegeven heeft, maar het krediet werd wel gelijk afgeschaft. Het gaat om een roodstand. @Joseetje Op het moment hadden we inderdaad geen schulden of iets dergelijks, maar wel iets bij het BKR dat al jaren afbetaald is, maar Telfort wil dat dus nog steeds niet veranderen. (Heel ingewikkeld verhaal, incassobureau had betaling nooit ontvangen, dus ook niks aan Telfort overgemaakt. Na een jaar kwamen we daarachter. Incassobureau heeft geld dus wel ontvangen en toen pas overgemaakt, dus datum klopt ook niet.)
Ik vind de rabo idd ook heel schappelijk. Niet dat we zelf schulden hebben, maar heb soms verhalen gehoord...
@Emma29 Ik heb helemaal niks onder valse voorwendselen aangevraagd. Ik heb toen duidelijk tegen de medewerker gezegd dat ik een VWO-opleiding deed en heb papieren laten zien. Meneer zei dat dat helemaal geen probleem was, is het zelfs nog gaan vragen. Maar achteraf bleek dus dat ik een HBO of WO-opleiding had moeten hebben. Ook nu niets onder valse voorwendselen. Ben bij de bank geweest, vragen hoe lang dat ging duren voordat ik antwoord kreeg. Werd toen gelijk in orde gemaakt, maar achteraf bleek door oude betalingsgeschiedenis bij BKR niets te kunnen krijgen. Oude betalingsgeschiedenis houdt in dat ik betalingsregelingen heb getroffen met behulp van budgetbeheer. Alles is allang afbetaald, zelfs sneller dan afspraak was.
@ TS: Het gaat nu dus om de mogelijkheid om rood te kunnen staan begrijp ik. Ik vind het wel raar van hun trouwens dat ze geen krediet willen verstrekken als je niet BKR geregistreerd staat. Oh, en ik bedoelde niet dat ik dacht dat jullie constant rood stonden hoor, het was meer een voorbeeldje .
hmmm tja je kunt een klein kredietje krijgen tot 1000 euro dan hoef je alleen maar studiebeurs te ontvangen en op het moment dat je dat niet meer krijgt dan moet het omgezet worden maar niet afgelost is het een hogere lening dan klopt het idd dat je er een vervolgopleiding voor moet volgen .. dan hadden ze beter een regeling kunnen treffen was wel zo netjes geweest en je betalingsregistratie blijft 5 jaar geldig als het in bkr staat dus nadat het opgelost is heb je nog een periode van 5 jaar dat je vaak niet kunt lenen .. mits je idd alles netjes hebt opgelost en afbetaald .. dan kan er een herstel plaatsvinden en kan je alsnog wel een lening aanvragen en ik bedoelde er niet jou persoonlijn mee in mijn bovenstaande stukje (zo stond het er wel oepsie) ik bedoelde in het algemeen ..
je blijft volgens mijn 5 jaar bekent bij bkr als wanbetaler en daarna heb je recht op nieuwe kansen en moeten ze je uit het bkr systeem halen. als het dus langer dan 5 jaar terug was dat je schulden aan het aflossen was dan mogen ze hier niet meer naar kijken. is het korter dan mag je niet eens een abbo op een telefoon afsluiten. je kunt altijd naar BKR in tiel bellen voor meer informatie en hoe jij momenteel in het systeem staat
@ Mermaid. Ik dacht ook niet dat jij dat dacht hoor (snap je het nog?) Maar ik heb dus wel een geschiedenis. Man niet. Het is een en/ofrekening. Maar goed, die betalingsgeschiedenis is dus zo gekomen, omdat ik toen alles zelf heb moeten kopen en betalen (school, huur, schoolboeken, computer, inrichting huis) Terwijl mijn moeder eigenlijk een gedeelte had moeten betalen. Laten we het er maar ophouden dat ik een kind van de Jeugdzorg was. Maar deze geschiedenis is dus allang over, alles is betaald. Ik ben altijd eerlijk bij de bank geweest. Toen ik ging vragen om dat krediet hebben ze ook mijn BKR-gegevens erbij gehaald. Daar stonden wat codes bij en toen kon het allemaal. Later in brief bleek het dus niet te kunnen. Medewerkers bij de Rabobank hebben de codes niet goed geinterpreteerd (ze moesten aan elkaar vragen wat alles betekende) Ik weet zelf niet wat de codes betekenen.
Iemand zei dat de Rabobank best schappelijk was hierin? Nou ik vind zelf van niet hoor.... Ik heb zelf geen schulden ofzo en verdien genoeg maar na 2 x aanvragen kreeg ik steeds te horen dat ik geen krediet op mijn rekening kon krijgen... Opzich heb ik het niet persé nodig maar het leek me handig in eventuele noodsituaties... Maar niet dus! Ze zijn er wat voorzichtiger in geworden denk ik? TS: volgens mij kunnen ze dat idd zomaar doen dat intrekken..... Kan het overigens niet zijn dat ze dachten dat jullie nog een krediet aan wilde vragen en dat dat niet kon?
Hoi, Mag ik jou dan iets vragen? Ik sta ook bij de bkr door de wehkamp enz Nu wilt me man ook een krediet aanvragen bij de rabo(hebben we al een x geprobeerd) maar hij kreeg het niet door mij. Is er misschien een andere mogelijkheid om toch een krediet te kunnen krijgen? groetjes
@ mamavanlaura: Haha, ik snap het nog hoor! @ celia: ik denk dat de enige mogelijkheid om een krediet te krijgen is door je schuld/lening af te betalen....
Als je een betalingsachterstand hebt opgebouwd en als "wanbetaler" geregistreerd staat blijft het nog 5 jaar staan, da's waar. Dan kunnen ze je inderdaad nog een lening wiegeren ondanks dat je geen openstaande schulden meer hebt. Ik denk heel eerlijk gezegd dat het dan lastig gaat worden om een lening te krijgen...
hmm zijn banken zo streng geworden dan? Je staat ook gewoon bij het bkr geregistreerd als je een schuld hebt, dan hoef je nog geen wanbetaler te zijn. Toen wij een hypotheek afsloten bij de rabo was het geen probleem, al hadden we op dat moment geen schulden, maar je blijft idd geregistreerd. (man had een keer iets op afbetaling gekocht). En als je gewoon op het kantoor zelf aangeeft wat de situatie is? Dan weet je iig waar je aan toe bent en hoef je niet bang te zijn dat ze het krediet intrekken.
Volgens mij is het zo dat je sowieso geregistreerd staat als je nog een openstaande schuld hebt. Op het moment dat je die volledig aflost en altijd netjes op tijd hebt betaald blijft ie nog 5 jaar in het systeem staan (BKR - Bureau Krediet Registratie Tiel). Als je wel eens een betalingsachterstand op die lening hebt gehad blijft de lening er, na aflossing, ook 5 jaar instaan, maar dan met een "A"-codering erachter (BKR - Bureau Krediet Registratie Tiel). Zo blijft dus 5 jaar zichtbaar dat je een betalingsachterstand hebt gehad.