Ik zou er geen behoefte aan hebben dat er meer uitstapjes gemaakt worden. Ik zie het al voor me, twee leidsters die met 8/9 kids de straat op gaan. Mijn zoon zit in een verticale groep, er zijn dus baby's in de kinderwagen en bijdehande kinderen van bijna vier die alle kanten op rennen. Veel te groot risico. Laten ze maar lekker in de veilige beschermde ruimte van de opvang blijven, uitstapjes maken doen de ouders zelf maar. Ook heb ik geen behoefte aan biologische voeding als dat hogere tarieven met zich meebrengt. Als ouders dat graag willen kunnen ze hun kind toch biologisch voedsel meegeven. Wat ik wel zou willen is dat er minder zoetigheid op de opvang gegeven wordt. Omdat m'n zoon op kdv diksap krijgt wil 'ie thuis geen (lauwe) thee zonder suiker meer drinken. Ook heeft 'ie liever liga (kdv) dan de droge rijstwafel of soepstengel waar ik mee aankom. Ik zou ook willen dat leidsters goed abn spreken. (kleiner dan enzo) Maar als er op een kdv alleen maar hbo/universitair geschoolde leidsters zitten (en zelfs dat is geen garantie voor abn) is het weer niet te betalen. Ik ben zelf helemaal voorstander van houten speelgoed, maar kan me voorstellen dat schoonmaken veel lastiger is (en het dan waarschijnlijk dus ook minder goed gebeurt). Ik heb dus liever plastic speelgoed. Houdt ik het hout voor thuis, geeft ook wat variatie.
Persoonlijk vind ik goede punten: -meerdere slaapkamers per groep -professionaliteit (maar ook liefheid!!) bij de leidsters -gezond en gevarieerd eten/drinken (dus niet alleen maar mierzoet diksap!) -ruime openingstijden -speelgoed dat ontwikkeling stimuleert -mogelijkheid opvang kindjes met beperking (met wat extra begeleiding door fysiotherapeute/logopediste, maar dus ook wat extra zorg door leidsters--> schriftjes hiervoor bijhouden, eens in zoveel tijd gesprekken met fysio.logopedie etc..!!!). Kost dus meer tijd en wat meer moeite dus wat meer geld, maar zo de moeite waard voor de kindjes die het nodig hebben! Grote voordelen in ontwikkeling tov medisch kdv. -veel buiten spelen!!!
Jeetje wat een verschikken op een een kdv De voordelen op onze kdv zijn ( kan geen nadelen vinden namelijk) *Kind is kind en geen nummer! *Luisteren naar de behoefte van een kind, al hij dorst heeft ect *krijgt hij drinken. *Denken mee, indien gevraagt natuurlijk *Houden rekening met eventuele allergien *Mee willen werken zover mogelijk in bepaalde benaderings wijze *lief * geduldig *vaste inval! (heel erg prettig) *Het hoofd komt geregeld even een praatje maken met de ouder(s) *Zoveel mogelijk naar buiten *half jaarlijks verslag *Goede hygiene *Wisselende thema's nu bv fijne motoriek *Vermelding van kinderziektes die hersen En zo kan ik nog uren doorgaan
ik ben erg tevreden over ons kdv, maar ik merk nu in de vakantieperiode dat ik wel wat geirriteerd raak door het volgende: - er worden heel veel stagiares ingezet om de vakanties van vast personeel op te vangen. - doordat er ook veel kindjes met vakantie zijn, worden er groepen samengevoegd maar die groepen zijn wel weer groter dan normaal. - ik moet hem telkens in een ander lokaal ophalen. - telkens nieuwe leidsters (ook weer door vakanties van collega's). - zijn boekje met eettijden, slaaptijden etc. wordt al weken niet goed bijgehouden. - de laatste paar keer is hij een beetje viezig (door knoeien met eten) en heeft hij een volle luier als ik hem ophaal. - er ontbreken vaak spullen in zijn tas (speentje, slaapzak enz.) normaal gesproken is dit echt niet het geval hoor, daarom zie ik het nu maar door de vingers. ik ben blij als het over een paar weken weer "normaal" is.
Het is toch gewoon 'houd ik' in plaats van 'houdt ik' - De ik-vorm is zonder 't' Dan fiets ik gewoon naar huis is het ook in plaats van: Dan fietst ik....
Ik vind onze kdv erg prettig... 2 slaapkamers + 2 hangwiegjes in de ruimte waar de kindjes spelen schoon -half open groepen (zogenaamd: open-deurenbeleid) , waardoor er de mogelijkheid is, dat m'n dochter ook eens bij de 'buren' gaat spelen (bij de 1,5 -2,5 groep) en andersom. -afwisselende en gezonde tussendoortjes -goede stimulatie om haar te laten drinken (slechte drinker) Het enige wat ik jammer vind, is dat de babygroep (tot 1,5 jaar) niet naar buiten gaat. Pas als de kindjes gaan lopen en naar de dreumesgroep gaan, gaan ze buitenspelen. Het was leuk geweest als er een veilige omgeving voor baby's buiten gecreeerd kon worden, waar ze lekker in de schaduw kunnen spelen Verder ben ik eigenlijk ook wel voorstander van de 'buiten-bedjes' . Als mijn kdv dat had gehad, had mijn dochter daar zeker gebruik van gemaakt.
oja, voor de babygroep is een grote plus om ook de mogelijkheid buiten te spelen te hebben!!! Bij een van de KDV-en waar ik pas gewerkt heb, hadden ze een glazen schuifdeur naar een afgezet stukje buiten, waar kunstgras lag, en waar ze rustig een ballenbak oid neer konden zetten.
Ondanks mijn opmerkingen hierboven ben ik ook tevreden over het kdv hoor. Als je wilt dat je kind alleen maar volgens de regels van jezelf opgroeid moet je het niet wegbrengen maar er zelf 24/7 zijn. Ook bij oma gaat het niet altijd op de manier zoals ik het zou willen/doen, maar ik denk dat door de variatie kindjes wat flexibeler worden. @ Athina, houdt is idd zonder t, daarom heb ik hem ook rood gemaakt.....