Wat moet de baby aan 's nachts?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Rogne, 12 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rogne

    Rogne Actief lid

    14 jan 2016
    187
    0
    16
    Hoi allemaal,
    Ik heb een zoontje van net 8 weken en vraag mij af wat het beste is voor mijn zoontje om aan te doen 's nachts. Ik ben geschrokken van het feit dat te warm kleden kan bijdragen aan wiegendood. Nu ben ik bijna paranoide ieder uur zijn nekje aan het controleren en twijfel ik enorm wat hij nu aan moet. Mijn partner wil 's nachts het raam open voor frisse lucht, gisteren werd het hierdoor slechts 12 graden op de kamer. Moet hij een romper met lange mouwen aan met een katoenen truitje met lange mouwen en een slaapzak? of moet er dan ook nog een dekentje over, moet de broek uit of aan in een slaapzak? het bed verwarmen doe ik niet meer. Ik heb een merinowollen dekentje een gewone wollen deken en ook twee wiegdekentjes in een sloopje (omdat ik losse lakentjes niet prettig vindt) Ik weet echt niet weer wat ik nu wanneer moet combineren. Kan iemand mij helpen? Ik heb op TOG waarden gezocht maar vindt dit ook niet ech duidelijk.
     
  2. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Rogne,

    Onze deskundige op het gebied van veilig slapen voor kindjes heeft ook even naar jouw vraag gekeken. Zij adviseert het volgende:

    - de ideale temperatuur voor de slaapkamer is 15-18 graden
    - ventileren is goed, maar 12 graden is wel aan de lage kant
    - je baby kan een pyjamaatje met lange broek en mouwtjes aan
    - daaroverheen is een gewatteerd slaapzakje (eventueel met mouwen) gecombineerd met een wollen dekentje in principe voldoende.
    - voelen in het nekje is de beste manier om te controleren of je baby het aangenaam heeft
    - bedje (voor)verwarmen is echt niet meer nodig met 8 weken
    - wees voorzichtig met meerdere dekentjes in een hoes (sloop), want hoe meer lagen, hoe warmer. Dat is ook de reden dat een dekbedje afgeraden wordt voor baby's.

    Kun je hier verder mee? Veel succes!

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  3. Rogne

    Rogne Actief lid

    14 jan 2016
    187
    0
    16
    hoi Angela, heel erg bedankt voor de tip! ik heb gisteren heel slecht geslapen omdat onze kleine man niet goed slaapt in een slaapzak, hij maait met zijn armen en maakt zichzelf hierdoor continue wakker. Ik heb nu een swaddle gekocht en hem hiermee (in plaats van een hydrofiele luier) ingebakerd. Dit heeft hij echt nodig om rustig te slapen. Wetende dat ik dit misschien nog een maandje kan doen en moet stoppen met bakeren zodra hij kan draaien. Ik heb in de hoes een merinowollen dekentje met daarop een dun katoenen dekentje er overheen liggen. Nu met de nachtvoeding was zijn luier wel goed vol met urine (in tegenstelling tot vorige nacht toen hij het koud had) Zijn beentjes voelde niet echt warm, maar ook niet heel koud. Ik heb het idee dat hij aan de koude kant is, ook omdat hij nu 4.5 uur na de laatste voeding al komt. Mag ik er dan nog een katoenen dekentje overheen leggen (dus niet in de sloop). De tip die mij is gegeven betreffende de slaapzak zal ik zeker opvolgen zodra hij hier in kan slapen, ook zal ik overlgeen met min partner wat te doen aan de temperatuur op de kamer (bijvoorbeeld toch het raam maar dicht). Ik hoor het graag van u.
     
  4. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Rogne,

    Je zou overdag de kamer kunnen ventileren en 's nachts het raam dicht kunnen doen, zodat het niet onder de 15 graden komt in de babykamer. Dan zou een extra dekentje niet nodig hoeven zijn. De beste manier om de temperatuur te checken is het nekje. Zo voel je het beste of je zoontje het niet te warm heeft. Je kúnt eventueel een extra dekentje proberen, maar voel dan even in het nekje van je zoontje voordat je zelf gaat slapen.

    Op onze site staat ook veel informatie over beddengoed, inbakeren (inderdaad tót een baby gaat draaien) en veilig slapen. Lees daar eens verder. Wij staan hier natuurlijk ook voor je klaar, als je nog vragen hebt!

    Veel succes vannacht,
    Angela
    VeiligheidNL
     

Deel Deze Pagina