Hi, Ik doe sinds een paar weken zwangerschapsyoga maar we leren niet hoe we een wee moeten opvangen/wegpuffen of hoe dat ook mag gaan. Alleen ontspanningsoefeningen. Heb het gevraagd maar de lerares gaf aan dat zij dit niet doet en verwees naar een boek Vriendinnen hebben dit wel allemaal geleerd dus ik maak me een beetje zorgen, ben nu ook al bijna 29 weken dus echt iets anders zoeken ga ik ook niet meer doen. Dus mijn vraag: hebben jullie geleerd om een wee op te vangen en zo ja hoe hebben jullie dit geleerd of hoe heb je dat tijdens de bevalling gedaan? en vraagje 2. Hebben jullie er wat tijdens de bevalling aan gehad? misschien heb je nog tips voor mij? alvast super bedankt voor jullie reacties
Ik heb bij mijn dochter helemaal geen yoga of cursus gevolgt. Ik heb heel veel aan mij Verloskundige gehad en heb totaal geen nare bevalling gehad 1 tip gewoon goed luisteren
Hoi Noppi, Ik heb helemaal geen cursus gevolgd wegens verschillende redenen. Ik ben ingeleid in het ziekenhuis en de verpleegsters vroegen of ik 'pufclub' gehad had. toen ik nee zei was hun reactie dat doe je zo; 1 verpleegster deed 3x puffen dus; ff, ff, ffffffffffff de laatste, later op de ochtend en voor mij echt een geweldige verpleegster gaf aan dat 4x handig was dus: ffff, ffff, ffff, fffffffffff 4x paste het beste bij mij en heb dat de hele bevalling volgehouden. Ik weet niet hoe dat voor anderen is maar ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb door geen cursus te volgen. Puffen is geen wetenschap en je hebt het zo. Wat voor jou fijn voelt weet je toch pas op dat moment. Succes en hoop dat jij je er niet te druk om maakt. groeten bubbels
Ik heb yoga gedaan en wij leerden juist ademhalingstechnieken. Daar gaat het bij yoga toch om? Wij leerden om tijdens de weeën diep naar de buik adem te halen. Maak een bolle rug (de een hangt liever voorover en de ander zit liever) en accepteer de komende wee. Een bolle rug bevordert het ontsluitingsproces. Hij komt hoe dan ook, dus je kunt hem beter toelaten en ermee omgaan. Adem diep in door je neus naar je buik en adem uit door je mond. Herhaal dit tot je de wee voelt zakken. Ik deed ook bij de normale weeën nog geen pffft pffft pfffffffffft. Maar in 1x inademen (door de neus) en pffffffffffffffffffffffffffff uitademen (door de mond). Snap je hem nog? Als de weeën te snel achter elkaar gaan komen en heftiger worden (dan zit je dus eigenlijk bijna tegen de persweeën aan) kun je inderdaad overstappen op de 3x pfff, pfff, pffffffff. Blijf wel door je neus inademen en uitademen door je mond. Hopelijk heb je er wat aan. Ik heb er toen wel veel aan gehad, zeker omdat mijn verloskundige er niet de hele tijd bij was. Die kwam alleen af en toe mijn ontsluiting checken en verder was ik op mezelf aangewezen.
Ik heb yoga gevolgd bij mijn zoontje en ook niet leren puffen Alleen de ademhalingsoefeningen die kolibrie ook al noemde.. Maar heel eerlijk, ik heb er niks aan gehad. Ik ging bijna gelijk, hop een weeën storm in, had voornamelijk rugweeën en wist me geen raad met de weeën.. probeerde mijn ademhalingsoefeningen te doen, maar die leken het alleen maar erger te maken. Tot een verpleegkundige me 'te hulp schoot' en streng zei dat ik daar mee op moest houden en moest puffen. Dat hielp enigszins, de rest van de tijd (zo lang duurde mijn bevalling niet hoor ) heb ik gepuft of mijn leven er van af hing Dus het is niet erg om het niet te weten, ze doen het toch wel voor. Maar bij deze bevalling heb ik me al voorgenomen dat ik lekker ga puffen en de ademhalingsoefeningen kunnen me gestolen worden. Overigens vond ik de yoga heerlijk tijdens mijn zwangerschap zelf hoor! Alleen wat betreft de bevalling zelf heb ik er weinig aan gehad.
He meiden, Ja bij de yoga leren we wel ontspannen dmv ademhaling maar echt puffen waar mn vriendinnen het over hadden dus niet. Moet zeggen dat jullie reacties me wel meer geruststellen dan die van mn twee vriendinnen. Het gaat me idd vooral om wat Kolibrie aangeeft, de tijd voor je persweeen hebt en voornamelijk op jezelf bent aangewezen. Heb last van hyperventilatie dus voor mij is de ademhaling een extra aandachtspunt die bolle rug wist ik niet, thx goede tip!
thx Pleak. Ik vraag me idd ook af of ik nog wel weet wat ik heb geleerd hihi. Vind overigens yoga wel heerlijk. ff momentje voor jezelf na een drukke werkdag!
weet je vast nog wel hoor maar weet je, pas tijdens je bevalling weet je wat het beste bij je past. Ik had heel hard geroepen, puffen past echt niet bij mij, vreselijk (ben ook erg gevoelig voor hyperventilatie) en vond de ademhalingsoefeningen tijdens de oefeningen heerlijk, kon er helemaal op ontspannen.. Liep achteraf dus anders, maar ja, de hele bevalling ging ook onverwachts snel. Ik zou gewoon kijken wat prettig voelt, maar als back-up wel weten hoe te puffen (heb trouwens helemaal geen last gehad van hyperventilatie waar ik van te voren, bij puffen, wel bang voor was.) Goed doorspreken met je vriend/man dan kan hij je goed begeleiden. En lekker genieten van de yoga idd.. heerlijk na een drukke dag even helemaal bijkomen en genieten van de bewegingen van je kleintje. mijn zoontje werd altijd heerlijk druk tijdens de les
Ik heb ook geen cursus gedaan. Ik deed ook gewoon in 1 keer in ademen door mijn neus en dan in 1x uit ffffffffff door mijn mond. Beviel prima . Ik heb de weeën voor mijn gevoel ook goed op kunnen vangen!
Ik heb nooit een cursus gedaan, en ben 2 keer prima bevallen - met minimale begeleiding. Ik voelde zelf goed aan wat mij zou helpen. En toen ik echt niet meer wist waar ik het zoeken moest had ik volledige ontsluiting en kon ik gaan persen. Blijf rustig doorademen, ipv je schrap te zetten of je kiezen op elkaar te klemmen als je pijn hebt. Ga niet hijgen, en focus op het uitademen. Welke houding je het fijnst vindt, dat moet je gewoon uitproberen. Geef toe aan wat je lichaam ook maar aangeeft. Ik heb beide keren mijn ideeën daarover moeten aanpassen, omdat ik in de praktijk helemaal niet overweg kon met de houdingen die ik van tevoren had bedacht. Dus al met al denk ik ook eerlijk gezegd dat een cursus je niet heel veel kan leren over het opvangen van weeën; wat voor de een fijn is tijdens de bevalling is voor de ander vreselijk.
Qua houding vond ik het fijn om op de tafel te hangen. De eettafel dan wel hè , ik wist ook niet hoe ik moest ademen maar mijn verloskundige was heeel erg fijn en die zei ook 3x ffff ffffffff En die zei heel stellig: dit kun jij en ga je gewoon ff doen. Toen dacht ik ja! Dat is goed! Gaf me veel vertrouwen en heb goed naar haar geluisterd dat werkte ook erg prettig
Ja dit, precies wat ik geleerd heb van de zwangerschapsgym. Door diep ademen tijdens ontslutingsweeen, maakt je lichaam meer van die hormone (endorfine geloof ik) en die heb je nodig tegen de pijn. En als je in paniek raakt, maakt je lichaam meer adrenaline dus je voelt meer pijn zeg maar. Ik hoop dat ik het goed beschreven heb.
Heb mooie cursussen gehad en allerlei ademhalingstechnieken geleerd, maar denk maar niet dat ik daar echt aan dacht tijdens de bevallingen . Heb instinct/gevoel gevolgd en gezucht/gepuft zoals goed voelde. Ik zou je dus ook echt niet kunnen zeggen hoe vaak, heb niet zitten tellen ... Als je echt 'verkeerd' bezig bent, dan grijpt VK wel in en heeft je in 5 seconden verteld wat je moet doen.
Geen pufclub gehad hier en braaf naar de vk geluisterd; 'altijd is kortjakje ziek' puffen. Pfff Pfff Pfff Pfff Pfff Pfff pfffffffff en dan was de wee weer weg. Werkte super!
Iedereen gaat er anders mee om ik MOEST lopen ik heb tot het hoofd stond rond gelopen op de kamer. Niemand moest aan me zitten ik wilde alleen lopen.
Hier ook iemand die bekend is met hyperventileren....was heel bang dat me dit zou gebeuren tijdens de bevalling, dus naar de yoga om ademhalingstechnieken te leren. Wat eerder gezegd is, laat de wee toe hij komt hoe dan ook, wij hebben geleerd op ergens op de focussen, stel je de wee voor als een golf, komt langzaam aan, is dan op zijn hoogte punt en zwakt dan weer af. Maakt niet uit waar je op focust verzin maar iets al is het de afstandbediening of zo.... We hebben ook puffen geleerd, maar mijn verloskundige deed op het moment meepuffen en mijn vriend ook, dat vond ik erg fijn. Ontspannen is het code woord, alleen bij ontspanning kan er ontsluiting komen en blijf in ademen door je neus en uit door je mond. Dus in door je neus en uitblazen in stootjes door je mond, mijn yoga lerares zei diepe hap lucht en probeer kaarsjes uit te blazen. Net zolang tot je adem op is. Bijvoorbeeld: diep teug in door je neus, ff, ff, ff, ff, ffffffffff bij de laatste zucht blaas je alles uit, snappie? En heeeeeel belangrijk, luisteren naar je verloskundige. Bij mij ging net ineens zo snel, dat ik helemaal geen tijd had om te hyperventileren of de technieken van de yoga te gebruiken, focussen heb ik wel gedaan. Ik begon meteen met de weeen van 7cm toen ik in de gaten had dat ik ging bevallen, dus mijn hele yoga plan hoe te beginnen met rustige weeen viel in de soep. Succes meid! Vertrouw op je lijf je kunt het echt!!!
Heb nooit een cursus gedaan of iets. Tijdens mijn bevallingen pufte ik vanzelf en inderdaad wat ik meer lees,een verpleegkundige of verloskundige geeft je ook goede tips hoe je het beste kan puffen. Heb prima bevallingen gehad!
Op de pufclub leerde je in 7 x puffen op deze-wee-komt-nooit-meer-terug. Zelf vond ik in 5 keer uitblazen fijner. En echt naar de pijn toe ademen en m'n onderbuik bol zetten. Als je bezig bent kun je pas zeggen wat voor jou fijn is. Komt echt goed!