ziekenhuis of thuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door million, 8 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. million

million Lid

7 jun 2008
    7
    0
    0
    begeleider
    almere
    Hai moeder en bijna moeders;

Misschien een rare vraag (uit onzekerheid), maar ik twijfel over de locatie en wijze van mijn bevaling. Eerst wist ik zeker het wordt thuis, maar ik denk dat ik het onderschat heb. Nu ik bijna 30 weken ben en het dichterbij komt ga ik twijfelen. Maandag heb ik een infoavond in het ziekenhuis over wat bevallen daar inhoud. En onlangs las ik iets over een bad om in te bevallen, een yogabal etc. Mijn verloskundige verteld eigenlijk niets over dit soort mogelijkheden en ook op zwangerschapsgym hoor ik niets hierover. Ik kijk soms op internet, maar wordt daar alleen maar onzekerder van. Thuis bevallen lijkt me moeilijk, want wat nou als het allemaal niet zo lekker verloopt, wij hebben geen auto (tevens werkt mijn man s,nachts dus wat doe ik als het in de nacht gaat komen) en ook voor een ziekenhuis bevalling moet ik een auto hebben, als de weeen beginnen moet ik daar heen kunnen. Hoe los ik mijn twijfels op?

2. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hoi million

elke locatie heeft zijn voor en nadelen.
    voordeel thuis: 1 je moet je niet meer verplaatsen als eenmaal je water is gebroken of je weeen beginnen. 2 je bent in je vertrouwde omgeving.
    nadeel thuis: 1 als er iets misgaat, wat altijd kan gebeuren dan moet je snel snel naar het ziekenhuis.
    voordeel ziekenhuis: 1 je bent er veilig voor moest er iets misgaan.
    nadeel ziekenhuis: 1 je zit er in een omgeving waar dokters en verpleegkundige (of verloskundige) constant aan je zitten froemelen.

ja hoe je naar het ziekenhuis moet. je hebt verschillende mogelijkheden
    1 met de ziekenwagen.
    2 met de verloskundige mee rijden indien mogelijk.
    3 een familielid die je brengt.

voor de rest veel geluk

3. Gina82

Gina82 Fanatiek lid

3 aug 2007
    2.899
    1
    0
    Administratief medewerker
    Nederland
    Ik denk dat het heel belangrijk is dat je bevalt waar jij je het prettigst voelt! Ik haaaat ziekenhuizen dus voor mij was de locatie heel duidelijk, lekker thuis.. vond het heerlijk! Mocht lekker douchen daarna en ben zo mn heerlijk schone bedje ingedoken met man en kleintje naast me.. als je snel naar zh moet belt de vk gewoon een ambulance hoor.. ze weet echt wel wanneer iets niet goed gaat en dan ben je bijtijds in zh.. maar net wat ik zeg, waar jij je het prettigst voelt want dat is het belangrijkste voor een soepele bevalling! Succes meid!

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik zou in eerste instantie ook het liefste thuis zijn bevallen maar dat kan waar ik woon nu eenmaal niet. Ik heb ook een enorme hekel aan ziekenhuizen, word al niet lekker als ik er binnenstap en die lucht ruik.

Toch ben ik heeel blij dat ik in het zh ben bevallen, vooral omdat ik er niet aan had moeten denken na zoveel tijd alsnog te moeten gaan (en dat had ik 100% zeker) Verder moet ik er ook niet aan denken dat ik die rotzooi thuis had gehad, had zoveel vruchtwater dat zelfs de gyn even zo stond :confused: en er iets over zei... Hadden we nooit gered met die paar matjes, haha.

Verder doen ze in het zh (althans bij mij) wel hun best je thuis te laten voelen, ze waren allemaal best lief.

Maar je moet gewoon doen wat je zelf het beste vind, wat jou het fijnste lijkt. De voor- en nadelen afwegen... En onthouden dat je het uiteindelijk niet zelf voor het zeggen hebt of je naar het zh moet of niet! Dat weet je pas als het zo ver is!

5. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Je kunt hoe dan ook altijd nog tijdens de bevalling besluiten om alsnog naar het ziekenhuis te gaan. Bedenk wel, dat als je poliklinisch zou bevallen, je doorgaans ook het eerste stuk thuis moet doen. Dan zit je dus even zo goed volop in de weeën als je alsnog naar het ziekenhuis gaat.
    Hoe daar te komen? Tsja, dat zal hoe dan ook even wat regelen zijn. Mogelijk dat je met de auto van de verloskundige mee kan, of je hebt een familielid/vriend in de buurt wonen die je kan rijden en anders wordt heus wel de ambulance gebeld. De verloskundige zal je heus niet aan je lot overlaten omdat je geen auto hebt in elk geval!

En als de baby in de nacht gaat komen: je man heeft recht op calamiteiten verlof, zodra de bevalling begonnen is! Dus je mag hem dan gewoon bellen en hij heeft dan het recht om naar huis te gaan!

Tenslotte: de verloskundige heeft het meestal bij de controle ergens zo rond de 34ste week over de bevalling en wat jouw wensen zijn. Mocht je het eerder al willen bespreken, of gaat ze er volgens jou niet diep genoeg op in, vraag het dan vooral zelf! Geef zelf aan dat je twijfelt, dat je graag van haar zou horen wat je voor opties hebt, etc.!

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Groot nadeel van poliklinisch bevallen (dus zonder medische indicatie) is dat je het grootste gedeelte van de bevalling gewoon thuis bent. En je dus met weeen de auto (taxi) in moet.

En als je in het ziekenhuis bevalt en er is iets aan de hand dan moeten de artsen vaak ook opgepiept worden en in die zelfde tijd ben je als je thuis wilde bevallen ook al in het ziekenhuis.

Ook is het zo dat als je overdag bevalt in het ziekenhuis dat je daarna gewoon weer naar huis gaat als alles goed is. Dus weer in de auto/taxi.

Wat ik fijn vond, maar ja.. ik had een medische indicatie en lag dus al vanaf de gebroken vliezen in het ziekenhuis (nog zonder weeen), je ligt snel "eventjes" aan het ctg. Douchen kon ook meteen na de bevalling.
    Ook is er snel hulp als je dat wilt, want de verpleegkundigen zijn er toch.

Ook vinden veel papa's het prettiger als je in het ziekenhuis bevalt.
    En als er tijdens de uitdrijving iets gebeurd of net na de bevalling dan ben je idd al in het ziekenhuis, dus dan geen gesleep en gedoe met ambulances.

En over de beslissing, je kan altijd op het laatste moment nog tegen je verloskundige zeggen dat je toch liever naar het ziekenhuis wilt.

En over de gemiste informatie, daar zou ik haar over aanspreken, misschien begeleid ze wel geen bad bevallingen. En de "ontspanningshoudingen, daar mag ze je van mij wel over vertellen, maar ja.. ik weet niet wat normaal ik, want ik heb geen normale bevallingen gehad bij een verloskundige" (mijn gyn vertelde ook niets over een yogabal oid)

7. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Hallo,

Op een zeker moment heb ik alle boekjes en folders over bevallen weg gedaan. Ik ben geen tv meer erover gaan kijken en heb me alleen maar gefocust op mezelf. Want je word knetsonzeker van al die info! Hetzelfde geldt voor de tijd erna over borstvoeding ed.
    Ontspan je, en denk niet te veel na. Doe wat je doen moet op dat moment. Doe waar jij je het fijnst bij voelt. Weet dat als je eenmaal aan het bevallen bent, niets om je heen je meer interesseerd al kwam er een fanfare in je kamer spelen ;)

8. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Interessant onderwerp. Ben zelf namelijk ook ontzettend aan het twijfelen. Het blijft moeilijk want een bevalling is niet te plannen en niet te voorspellen en daardoor is het juist zo moeilijk de keuze te maken.
    Ik blijf dit topic volgen en hoop dat er veel mensen reageren zodat je wat ervaringen van 'ervaren mama's' hoort!

9. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik heb niet zo'n leuke bevalling gehad, en had er niet aan moeten denken dat ik dat thuis had gedaan, in de omgeving waar ik vervolgens weer iedere dag slapen moet.
    heb nog zeker 8 maanden hartkloppingen gehad zodra ik het ziekenhuis binnenstapte, allerlei gevoelens van de bevalling kwamen terug. misschien dat je je daar sneller overheen zet als je er dagelijks slapen moet, maar ik ben echt blij dat mijn bevalling niet thuis was, ik had daar echt een poosje niet goed kunnen slapen denk ik.
    maar ik zal wel een uitzondering zijn :D
    ik vond het ook super fijn dat in het ziekenhuis de kinderartsen altijd in de buurt zijn, je pijnstilling kunt krijgen als het nodig is, en zowieso als er iets mis gaat ben je al op de juiste plek.
    ik ben bevallen tijdens een rustige nacht (tegen de tijd dat het bij mij serieus werd was ik de enige die aan het bevallen was!), en ze hebben ons toch wel heel veel met rust gelaten (mijn man bleef ook slapen op de bank op de verloskamer), tot aan de 8cm kwam er zo nu en dan eventjes iemand langs, eigenlijk voornamelijk als de hartslag van de kleine teveel daalde door de ruggenprik en ik ff anders moest gaan liggen. denk dat als dat het geval niet was geweest ze nog minder langsgekomen waren. op het ctg zagen ze wel op afstand hoe het met de kleine ging, en ook direct na de bevalling toen ik gehecht was e.d. was eerst een poosje iedereen verdwenen en hadden we echt een heel lang moment met zn 3tjes. dus dat je in een ziekenhuis continu personeel om je heen hebt, dat hoeft niet per definitie het geval te zijn.
    en als ik dan zie wat voor zooitje het was op de verloskamer toen de kleine er eindelijk was.. dat had ik niet in mijn slaapkamer gewild! dan had er nog flink geboend moeten worden :(

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik was zelf erg blij dat wij ervoor hadden gekozen om in het ziekenhuis te bevallen. Het is waar dat je dan idd met weeën in de auto/taxi zit, maar een vriendin van mij moest met persweeën alsnog naar het ziekenhuis voor een verlossing met de vacuumpomp, omdat het kindje er niet uit kon komen. Dat lijkt me dus helemaal geen pretje en het schijnt dat met name bij eerste kindjes een redelijk percentage vrouwen alsnog in het ziekenhuis eindigt, die eigenlijk thuis hadden willen bevallen.

Mijn zwangerschap verliep voorspoedig, maar na de bevalling wilde bij mij de placenta niet komen en ben ik veel bloed verloren. Ik moet er niet aan denken dat ik dan alsnog naar het ziekenhuis vervoerd had moeten worden.

Ik heb bij de tweede een medische indicatie, maar ik zou sowieso nooit of te nimmer kiezen voor een thuisbevalling. Als het goed gaat, ben je met een ziekenhuisbevalling zo weer thuis en als er complicaties zijn, dan ben je in het ziekenhuis op de juiste plaats.

11. million

million Lid

7 jun 2008
    7
    0
    0
    begeleider
    almere
    Bedankt voor jullie reacties,
    Als ik het zo lees lijkt thuis bevallen mij tot nu toe de beste optie en al die verpleegsters, prikken, gefriemel in het ziekenhuis lijkt mij geen pretje. Als ik lees dat ik met weeen de auto in moet voor een ziekenhuisbevalling dan heeft het geen zin meer en denk ik dat ik liever mijn bedje of bad induik. Maar goed de mogelijkheden voor thuis moet ik idd met mijn verloskundige bespreken.
    Ik lees dat er meer meiden moeite hebben een keus te maken (dacht dat ik vreemd was met mijn twijfel) en hoop dat ze net als ik door dit forum een gepaste keuze kunnen maken.
    Kijk dat van die ergste weeen thuis opvangen en dan alsnog een taxi / auto instappen met weeen wist ik niet en dat maakt de zaak voor mij toch anders, ik wacht meer reacties af en hoop dat die mij meer overtuigen tot de juiste beslissing.

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik denk dat de reacties die hier worden gegeven, ook ligt aan de bevalling die degene heeft gehad.

Ik heb al menig keren het ziekenhuis van binnen gezien (hebben in de mmm gezeten) dus ik wilde persé thuis bevallen. Leek me ook het lekkerst, we wonen ook 5 minuten rijden van het ziekenhuis.

Nou noooooit meer! Tijdens het persen, bleek het hartje van Sasha naar angstvallige laagte te zakken, dus we moesten met spoed naar het ziekenhuis toe. (heb trouwens in de auto, geen enkele perswee gehad) Ondanks het 5 minuten rijden is, doe ik dit nooit meer.

En bij ons stond er al een heel team + gynaecoloog klaar toen we aankwamen in het ziekenhuis (dat was 10minuten nadat er gebeld was)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben thuis bevallen en ik vond het heerlijk! Gelukkig is alles goed gegaan (Eva lag in eerste instantie verkeerd, haar hartslag daalde telkens erg veel en ze kwam er ook nog moeilijk uit), ben daar erg dankbaar voor, maar heb soms ook in mijn hoofd hoe het een stuk minder voorspoedig had kunnen lopen. Maar bij een eventuele volgende wil ik toch weer thuis bevallen. Snel even lekker in je eigen douche douchen en hup met z'n 3-en in ons eigen bed.

En over een fanfare in je slaapkamer :D, ik was me vrij bewust van mijn omgeving dus dan was ik flink pissig geworden! ;)

14. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    ik wilde graag thuis bevallen maar moest op het aller laatste moment toch nog naar het ziekenhuis. Ik denk dat je op dat moment alles wel best vindt wat er gebeurd als er maar wat gebeurd. Het voordeel van thuis vond ik de gehele periode lekker in bad en onder de douche kon en dat niet iedereen in en uit komt lopen.
    Is er bij jou in de buurt anders geen zotel of zo. Zit je in het ziekenhuis maar toch ook weer niet. Dit wil ik de volgende keer (als die er komt) gaan doen aangezien ik niet meer thuis mag bevallen.

15. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen (medische indicatie), maar ze zaten NIET steeds aan mij te friemelen! Zoals ik het wilde gebeurde het ook, ze lieten mij hier helemaal vrij in.

16. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik had gepland om in het ziekenhuis te bevallen, ben daar met 6 cm ontsluiting naartoe gegaan en ik was héél blij dat ik daar was. Als ik al thuis had willen bevallen was ik uiteindelijk toch nog moeten gaan. Persoonlijk vind ik dat, mócht er iets aan de hand zijn, je meteen alle medische hulp bij de hand hebt. 10 Minuten kunnen soms een wereld van verschil maken als de nood aan de man is. Ik wilde geen risico's nemen.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat dat ook inderdaad heel erg scheelt per ziekenhuis. Ik heb hier de keuze uit 2 ziekenhuizen. Het ziekenhuis in mijn woonplaats (iets kleiner met maar 3 verloskamer) of in de stad er naast (groter, 7 verloskamers, met meer mogelijkheden als er echt wat flink mis blijkt met de kleine).
    Moeders om me heen die toevallig in beiden ziekenhuizen geweest waren, gaven aan dat het in de stad, wat drukker was allemaal. Meer bedrijvigheid, meer mensen die binnen kwamen lopen etc. En in het dorp hier, kon je uren niemand zien in feite als je ze niet opzocht. De 1 noemt het privacy en vind het prettig, de ander vond het té stil. Maar feit was wel dat het in het dorp wat relaxter was, omdat er gewoon een stuk minder bevallingen waren.
    Ik ben van de week hier wezen kijken het voelt echt erg goed. Ruime verloskamers, nog best leuk aangekleed. En de sfeer voelde nu al relaxter aan dan in de stad, gewoon omdat het kleinschaliger was waarschijnlijk. Dus ik denk dat het ook echt verschil maakt per ziekenhuis.

maar ach , misschien zie ik dat straks ook allemaal wel niet ;)

18. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Je moet bevallen in een omgeving waar je je kunt ontspannen (dat bevordert de bevalling) Ik heb zelf 3 dgn voordat mijn dochter werd geboren besloten dat ik toch thuis wou bevallen en ik ga het over een paar weken weer doen! Het was voor mij een mooie ervaring om ons kindje te baren in het bed waarin ze ook verwekt is.

Ennuh al die zogenaamde troep... Daar krijg je niets van mee, de kraamzorg gaat na je bevalling eerst je kindje aankleden en dan begeleid ze jou naar de douche en terwijl je staat te douchen wordt alles opgeruimd. Weet dat ik na het douchen me kamer inliep en dacht "het ziet er nog schoner uit als toen de bevalling begon"

Maar nogmaals... je moet doen wat jou het prettigst lijkt waar jij je goed bij voelt, bij de een is dat het ziekenhuis en bij de ander is dat gewoon thuis

19. Bubbles

Bubbles Actief lid

26 okt 2007
    259
    0
    0
    wij hadden een ziekenhuisbevalling gepland, het werd een thuisbevalling omdat het allemaal zo snel ging hadden we geen tijd meer...

als ik in de toekomst voor een tweede zou gaan, ga ik lekker weer thuis bevallen! (proberen)
    Prima ''bevallen'', relaxt en alles om eventuele eerste hulp te bieden was aanwezig! zh is bij ons wel op 5 automin. afstand...

Voor de bevalling kon ik me niet voorstellen dat ik me thuis veilig zou voelen maar dat was wel zo!
    Gewoon doen wat je gevoel zeg, als je ziekenhuis in de planning hebt kun je altijd tijdens de weeen besluiten dat je niet meer weg wilt.

succes

20. Bubbles

Bubbles Actief lid

26 okt 2007
    259
    0
    0
    ow en troep? ik heb geen troep gezien, ik zag alleen mijn baby! tegen de tijd dat ik weer een beetje minder bevallingshigh was had de kraamzorg alles opgeruimd!

Deel Deze Pagina