Wat moet ik doen? (Medische vraag)

Discussie in 'De lounge' gestart door Mindy26, 1 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    #41 MnnW, 3 jan 2018
    Laatst bewerkt: 3 jan 2018
    En na lang googlen bleek vast dat het inderdaad niet belangrijk was...

Ik had laatst een mannelijke patient die ook lukraak wat kruisjes had gezet. Hij bleek niet in de overgang en niet zwanger. Dat hadden we zonder tests ook geweten. De tests kostten wel een paar honderd euro..

Een calciumuitslag kost nog geen 2 euro, maar je hebt er niks aan als je het albumine niet mee prikt. We zetten die kruisjes dus wel of niet, maar altijd met een reden, en die wil ik je best uitleggen alsje mijn patient bent.

Er zijn tegenwoordig genoeg commerciele initiatieven ombepaalde bloedtesten te laten uitvoeren zonder medische indicatie (die kun je ook googlen) . Gebruik die dan als je het zo graag wilt weten. Dan betaal je het in elk geval gewoon zelf en ligt het niet aan jou dat de zorgpremie volgend jaar weer hoger is.

Maar we dwalen af.. Ik zal het hierbij laten

Baukje1985, Bootcamp babe, Prj en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Ik vind het eigenlijk ook best belachelijk als men zelf kruisjes gaat zetten. En ja je kan veel googelen, maar soms zijn het ook bepaalde combinaties van dingen waar het om gaat en zegt een enkel gegeven op zichzelf niet altijd wat.
    En de reactie mijn bloed, mijn geld....je bloed ja, maar wees dan zo eerlijk om het dan ook echt zelf te betalen zonder tussenkomst van de zorgverzekeraar.
    Want op deze manier wordt het uiteindelijk ieders geld als de premies weer eens gaan stijgen door stijgende zorgkosten. Gek hè dat die steeds meer worden?
    Ben zelf geen arts, maar ik zou mijn clienten toch volgende keer ook minder serieus nemen als ze zelf zonder overleg met mij dingen gaan proberen. Prima, maar los het verder dan ook zelf maar op...

Nikki88, jupke, chrystel73 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #43 Devilschase, 5 jan 2018
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
    Jazeker. Mijn moeder werkt in de medische gezondheidszorg of ik bel de huisarts aangezien het een vrijwillig onderzoek was. Wat ik zelf betaal. Voordat er miscommunicatie ontstaat.
    Ik zet overigens niet tientallen kruisjes hoor haha. Maar als bijvoorbeeld tsh wel aangekruist wordt als optie en t3 en t4 niet dan kruis ik die ook aan omdat alleen tsh niet zoveel zegt in een schildklieronderzoek.

Ik kruis dan niet ineens iets aan wat nergens op slaat natuurlijk, dat is onzin.

Ik heb bijvoorbeeld vele onderzoeken gehad ivm extreme vermoeidheid en spierpijnen. Die ik overogens ZELF heb aangevraagd. Toen werd alleen vit d aangekruist als optie. Ik heb toen b12 aangekruist en deze was inderdaad veel te laag. Net als de vit d trouwens. Overigens is er toen ook niet getest op GGT, Hb, ijzer etc en durfde ik die verder niet aan te kruisen omdat ik dan zoveel moest aankruisen en dat geld kost. Waardoor ik later weer terugmoest met een doorverwijzing van de reumatoloog om dat dus weer te testen.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #44 Devilschase, 5 jan 2018
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
    Even ter verduidelijking want er ontstaat anders een miscommunicatie denk ik. Ten eerste werd ik niet doorverwezen dor de huisarts maar heb ik zelf een bloedonderzoek aangevraagd waardoor er niks is vergoedt door een zorgverzekering en er daarom geen sprake is van een doorverwijzing met een naam van een huisarts. Onze huisarts doet ook allrs elektronisch als het uit haar naam gaat. Vraag je het zelf aan dan krijg je een formulier mee.

Het kostte me toen 600 euro maar ik heb daar wel duidelijkheid uit gekregen.

Het bloedonderzoek van de reumatoloog was gewoon elektronisch middels een doorverwijzing. Je denkt toch niet dat ik een formulier waar een naam van de huisarts boven staat ga veranderen.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113

Dat laatste begreep iedereen wel denk ik. Vandaar de verbaasde reacties.

Zelf op je labformulier iets extra's aankruisen werd door anderen wel genoemd.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Zodra de naam van een huisarts erboven staat of er getekend is of het middels een doorverwezen formulier is kan je het niet maken om iets extra's aan te kruisen aangezien het dan net is alsof je huisarts daarvoor heeft getekend. Hier kan dat ook niet omdat de doorverwijsformulieren ingescand worden en worden doorgestuurd. Jaren geleden kon het wel maar denk dat daar teveel fraude mee gepleegd werd en het daarom nu elektronisch gaat.

chrystel73 vindt dit leuk.
  7. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Bloed prikken is altijd het 1ste wat je moet weten, daar komt vaak al zoveel uit.
    Ik vind het woord lastig, "over bewegelijke gewrichten" vriendin had/heeft dit ook en die spuiten ze al 2 jaar plat met pijnstillers, een nieuwe arts doet dat niet en is nu juist bezig met extra kracht training en dat werkt. Een goede diagnose is het alle belangrijkste.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier geen pijnstillers. Krachttraining is lastig omdat mijn polsen artrose hebben en dan doet echt veel pijn als ik daar kracht mee moet zetten. Ik heb een brace maar daarmee kan je geen krachttraining doen. Opdrukken kan ik bijv ook niet meer omdat mijn polsen dit niet meer aankunnen.

Ik deed veel hardlopen maar ook dit wordt afgeraden helaas.

9. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat is wel minder, is het met de hulpmiddelen goed te doen om een beetje pijn vrij de dag door te komen? Geen pijnstillers is alleen maar mooi die geven zulke vervelende bijwerkingen.

10. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ik begrijp niet zo goed waarom je na je bezoek aan de h.a. niet even telefonisch contact hebt gehad over het feit dat je graag wat uitgebreider onderzoek zou willen ipv alleen de waardes die door de h.a. zijn aangegeven.
    Als je maar zo lukraak je eigen plan trekt en labwaardes gaat aankruisen, begrijp ik wel dat je misschien wat minder serieus wordt genomen. Zelf neem je op deze manier je h.a. ook niet erg serieus...

Iig hoop ik voor je dat de oorzaak voor je klachten wordt gevonden!

Overtherainbow vindt dit leuk.
  11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #51 Damay77, 6 jan 2018
    Laatst bewerkt: 6 jan 2018
    Volgens mij geeft ze aan dat haar HA niet bepaald luistert. Je hebt soms gewoon huisartsen die vasthouden aan hun eigen mening en niet verder kijken dan hun neus lang is.
    En dan is het echt niet vreemd dat iemand zelf dingen aankruist. Heb ik ook gedaan na 1.5 jaar klachten die niet serieus gnomen werden met alle gevolgen van dien. Betaal die onderzoeken immers zelf ivm hoog eigen risico
    Mooi achhter dingen gekomen die de huisarts wegwuifde. Ik heb van de week de huisarts uitgewuift. Was er klaar mee. Voelde me niet gehoord em vertrouwen was weg
    Huisartsen zijn echt niet heilig hoor. Een eigen mening en zelfonderozoek is echt niet altijd verkeerd...

12. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Eens met Devilchase. Mcw, jij zult een fantastische huisarts zijn/hebben, maar er zijn ook anderen. Er zijn er zat, die niet goed op de hoogte zijn of het minder interesseert zullen we maar zeggen. We hebben nu een hele fijn huisarts, maar in het verleden niet en werd er doodgewoon geweigerd om b12 te testen! Jonge vrouw? Nee hoor, of bent u soms alcoholist? Pardon? Zulke dingen gebeuren vaker dan jij waarschijnlijk denkt. En ja, die kruis heb ik zelf 'stiekem' gezet. Wat heeft het gekost? Aan geld? geen idee. Maar mijn gezondheid was zodanig verslechterd, dat ik niet meer kon lopen. En.......alleen ouderen en alcoholisten een b12 tekort? Nee hoor. Ik had een waarde van 80 en inmiddels een neurologische aandoening! Dus huisartsen hebben altijd reden voor....... of.. om niet......... echt niet.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mee eens. Hier 1.5 jaar klachten wat allemaal op hyperventilatie en psygisch gegooid werd. Vit d tekort kon niet. Ik was geen risico geval. Werd 3x naar de cardioloog gestuurd, ze wilde me naar de longarts sturen voor hyperventlatie test terwijl ik aangaf echt wel te weten hoe dat voelt. En moest naar een psycholoog. Wat kost dat allemaal wel niet?
    Ik misschien blijvende schade, bijna uitkering bij uwv omdat ik door dit alles zolang in de ziektewet zit enz.
    Als ik er zelf niet achteraan gezeten had en die kruisjes niet zelf gezet had dan was ik nu nog bezig.....
    Laat mij dan maar lekker eigenwijs zijn en tegen de huisarts in gaan....

14. Sifra

Sifra Niet meer actief

En eigen mening is zeker niet verkeerd en zaken onderzoeken om o.b.v. goede onderbouwing vermoedens uit te spreken of een voorstel naar de h.a. te kunnen doen voor bv. aanvullend onderzoek lijkt mij helemaal prima. Helaas blijkt in de praktijk die onderbouwing nogal eens niet aanwezig te zijn.
    De h.a. heeft niet gedaan wat ts graag wilde, ts werd in dat opzicht dus niet gehoord.
    Ik vind het dan wel vreemd om, zonder overleg, waarden aan te gaan kruisen.
    Wat mij betreft ga je dan opnieuw het gesprek aan met de h.a. om, in dit geval, te overleggen of er evt. nog wat aanvullend bloedonderzoek gedaan kan worden om bepaalde oorzaken voor de klachten uit te sluiten.
    Maar goed, dat is mijn mening.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Maar als je al jaren bij een huisarts loopt die niet luistert dan kan je al op je klompen aanvoelen dat die geen aanvullend bloedonderzoek gaat doen. hier zo'n huisarts....
    dan kan je in gesprek gaan tot je een ons weegt, ze vullen echt dat formulier niet in. ALs ik belde voor een afspraak om dit te bespreken, kreeg ik al meteen van de assistente te horen dat bloed goed was en dat de Huisarts geen vervolgbloedonderzoek nodig vond. hoppa, ,kreeg geen afspraak. op een gegeven moment weet je al hoe ze gaan reageren en dan doe je gewoon geen moeite meer om het te gaan overleggen omdat je het antwoord al weet. Bij mij is het toen wel gelukt om een extra bloedonderzoek te "ontfrutselen" van de huisarts. het enigste wat ik hiermee opgeschoten ben is dat ik inderdaad zag dat ik gelijk had, dat ik tekorten had. maar no way dat de huisarts nu zal zeggen dat ze ongelijk had hoor.... bloedonderzoek was volgens haar niet nodig, de waardes vond ze nog steeds prima dus er werd alsnog niks mee gedaan. ze hebben hun mening dan al klaar (voornamelijk dat het psygisch is) en dat is het. punt.

16. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Damay77; Ja precies! Dat was hier dus ook zo en heb 2 jaar geleden mijn dossier eens opgevraagd om te kijken wat hij allemaal op schreef. Ben toen echt geschrokken! Ik heb namelijk Cvs, en hij vond dat ik niet zomaar moe kon zijn en dus maar depressief was.
    Oh wat was ik boos!

Maar bijna alle huisartsen vinden bloedwaarden wat net op de grens ligt al goed maar je kunt er echt wel last van hebben.

Maar nu heb ik op woensdag en vrijdag een andere huisarts. En over een tijdje neemt zij dus alles over.

In ieder geval afgelopen vrijdag gebeld en de uitslag was er. Ze zei dat er alleen een vit. D uitslag was en die was 59 nmol. De nieuwe huisarts vond dat ik dus eerst 20mg Vit d moest gaan slikken.

Terwijl de andere arts mij 2 jaar geleden toen ik 42 nmol had maar 1mg aanraadde!

17. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wat ik me dan af vraag van wat ik hier zo lees... Dan zijn er heel wat mensen ontevreden over hun huisarts. Waarom stap je dan niet over naar een andere? Of zitten de praktijken zo overvol dat je geen keus hebt?

Marbloempje en Sifra vinden dit leuk.
  18. Sifra

Sifra Niet meer actief

Kan het niet zo zijn dat de CVS de oorzaak is van je klachten?
    Wellicht dat je h.a. je vanuit dat uitgangspunt heeft doorverwezen naar revalidatie?

19. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.829
    8.485
    113
    Vrouw
    De diagnose cvs kan pas gesteld worden als er geen andere aanwijsbare reden voor de klachten gevonden is. Zonder dat hier goed naar gekeken is kan deze diagnose niet gegeven worden.

20. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ts heeft de diagnose al zo te lezen...
    Vandaar mijn reactie

Deel Deze Pagina