Advies mbt verlof partner na keizersnede en al kind van bijna 6?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mango227, 4 mrt 2024.

  1. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Hoi,

    Ik ben op zoek naar ervaringen van andere mama's en de verlofperiode van hun partner na een keizersnede.

    Het is bijna zeker dat ik een keizersnede krijg ivm stuitligging. Ben over 2,5 week uitgerekend.

    Ik heb al een zoontje van bijna 5 die door co-ouderschap 2 dagen doordeweeks bij zijn vader is.

    Mijn man werkt fulltime. We zijn aan het bekijken wat het beste is qua zijn verlof gezien de nieuwe situatie rondom de keizersnede.

    Zou 2 weken verlof voor mijn man voldoende zijn (dus de 5 wettelijke dagen en dan nog een week extra)?
    Dit is mijn eerste keizersnede en bij mijn eerste kindje liep er natuurlijk nog geen ander kindje rond. Ik heb geen idee hoe ik dit moet inschatten als ik straks een keizersnede heb gehad en met een newborn en bijna 6-jarige ben.
    (Mijn zoontje moet overigens met de auto naar school worden gebracht ivm de afstand.)

    Herstel kan natuurlijk ook heel erg verschillen per persoon..

    Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

    Alvast bedankt!
     
  2. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Spannend!

    Het enige wat ik 'weet' is dat je pas na zes weken na de keizersnede weer mag autorijden. Naast of dat het lichamelijk al kan, is dat ook voor een aantal verzekeringen zo. Mij lijkt twee weken te kort om daarna alles zelf te doen rondom je zoontje. Misschien kun je dan kijken naar hulp voor het naar school brengen etc?

    En zou het ziekenhuis ook zeker vragen wat zij adviseren en wat je wel en niet mag. Lijkt mij dat die daar genoeg verstand van hebben.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  3. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    863
    1.245
    93
    Je mag na een keizersnede 6 wkn geen auto rijden. Er zijn verzekeraars waar je niet verzekerd bent als je dat toch doet. Iets om je bewust van te zijn.
    Tegenwoordig is er ook recht op 5 wkn aanvullend geboorteverlof. Ik zou daar persoonlijk altijd gebruik van maken als het financieel mogelijk is.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw
    An sich is 2 weken prima om weer wat op te knappen na een keizersnede, echter qua autorrijden niet verstandig. Er zijn vrouwen die dat wel doen - nood breekt wet - maar als je bijvoorbeeld een noodstop moet maken en al je spieren aanspant, heb je waarschijnlijk flink wat pijn en evt ook risico op schade binnenin. Dan nog afgezien van het verhaal over de verzekering.

    Misschien kan je man je zoontje in de ochtend naar school brengen, en een andere ouder hem thuis brengen in de middag? Zo hebben we dat hier wel gedaan op de dagen dat mijn vriend in de middag niet op tijd bij school kon zijn. De overige dagen werkte hij thuis verder na schooltijd.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  5. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.204
    347
    83
    Er staat 6 week herstel voor een keizersnede.
    Zoals al aangegeven is mag je ook pas na 6 week weer auto rijden, zijn er anderen die je zoontje naar school kan brengen als je man er niet is?

    Slaap je zelf beneden bij de kleine? Zodat je niet steeds de trap op en af hoeft?
    Als je na 2 week alleen bent met de kleine komt alles op jou aan. Ik denk dat je dan snel te veel doet wat het herstel niet zou kunnen bevorderen.


    Ik zou gebruik maken van de 5 week aanvullend. Of 9 week betaald ouderschapsverlof
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  6. Mandytje

    Mandytje Actief lid

    15 jun 2019
    128
    122
    43
    Verzekering even bellen ivm autorijden. Ik mocht het toen na 2 weken weer. Dat scheelde enorm. Mijn man heeft bij beide keizersnedes 2 weken verlof gehad en doet dit bij de aankomende keizersnede weer. Hij zorgt daarna dat hij wel rond etenstijd thuis zodat die avondspits iets rustiger verloopt
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  7. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    179
    416
    63
    Vrouw
    Ik heb zelf 2 keizersnedes gehad (mijn oudste was bijna 4 toen zijn broertje geboren werd).

    Bij de eerste heeft hij alleen de week na de kraamweek vrijgenomen en de rest heb ik zelf gedaan.

    Bij de 2e waren er 5 geboorte dagen en heeft hij ook de 2e week weer vrijgenomen. Daarna heb ik weer alles zelf overgenomen.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik na beide keizersnedes heel snel weer op de been was en zelfredzaam. Bij de eerste heb ik 4 weken niet auto gereden tot ik erachter kwam dat die 6 weken regel helemaal niet altijd van toepassing is.

    Mijn advies: bel je verzekering en vraag naar de regels (bij mijn verzekering is er namelijk geen termijn, zij vertrouwen op het advies van de arts en die zij bij mij dat als ik alles weer kon ik ook gewoon mocht autorijden). Bij de 2e reed ik dus na 2 weken alweer auto en dat ging perfect.

    Ik denk dat je met 2 weken hulp echt al een heel eind komt en wellicht zou je een 3e week achter de hand kunnen houden voor het geval dat?
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  8. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik heb vorig jaar in april een keizersnede gehad. Mijn man is toen 3 weken thuis geweest. Nu kwam het toevallig heel goed uit, want hij wisselde van baan. Bij zijn nieuwe baan zou hij per 1 mei beginnen, maar omdat het toen meivakantie was en ik het erg fijn zou vinden als hij de meivakantie thuis zou zijn (er waren bij mij toen natuurlijk ineens 4 kinderen niet naar school). Dus heeft hij overlegd dat hij 8 mei zou beginnen en dat was prima.

    Bij zijn oude baan had hij nog wat vakantiedagen en hij had natuurlijk de 5 dagen verlof, dus daar is hij 2 weken eerder gestopt.

    Ik vond het heel fijn dat hij die 3 weken vrij was. Toen de kinderen weer naar school moesten heb ik ze gewoon zelf gebracht. Wel met de auto, want het is best een eindje lopen. Maar met de auto maar een klein stukje. Verzekering had gezegd dat ik het advies van de arts kon volgen. Die zeiden 4-6 weken niet autorijden.

    Na 3 weken kon ik me verder weer prima redden met de kinderen.

    De eerste is ook geboren via keizersnede en toen heeft hij 3 weken vakantie gehad nadat de kraamverzorgende weg was. Maar goed, toen had ik nog geen andere kinderen.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  9. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    #9 Mango227, 4 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2024
    Ontzettend bedankt allemaal voor het delen van jullie adviezen en ervaringen!

    Ik denk dat we het zo gaan regelen dat hij mijn zoontje de eerste 6 weken iig naar school brengt en haalt die drie dagen per week. Na het halen, kan hij dan thuis werken en heb ik gelijk wat "back-up" rond het avondeten etc.

    Ik zal ook even informeren bij mijn verzekeraar en idd het ziekenhuis zelf. Goede tip! Kan me zo voorstellen dat ik me misschien zelf al goed genoeg voel om auto te rijden, maar als je dan niet verzekerd bent is het wel een dingetje idd..

    Weten jullie misschien of die 6 weken niet autorijden ook van toepassing zijn op als je enkel passagier bent? (Misschien een stomme vraag..) Een noodstop zoals hierboven werd omschreven kan in theorie ook binnenin schade/pijn veroorzaken als je niet zelf rijdt, denk ik.. (Dit staat dan even los van wat onder een verzekering valt, maar met het oog op eigen gezondheid.)
     
    Nummer4 en Patty91 vinden dit leuk.
  10. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    179
    416
    63
    Vrouw
    Dit is oprecht een hele goede vraag waar ik überhaupt nooit over nagedacht heb! Zou het wel navragen bij je arts/VK. Ga het zelf ook eens navragen (mijn 3e keizersnede staat ook om de hoek). Mijn informatie was puur gebaseerd op zelf rijden. Maar passagier was ik een dag later al toen ik van het ziekenhuis weer naar huis moest.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw
    Je zult ook vanaf het ziekenhuis naar huis moeten komen, dus als passagier heb je volgens mij geen beperkingen. Heb zelf alleen meegekregen 6 weken niet zelf rijden.
    De noodstop als passagier is een stuk minder heftig dan wanneer je zelf rijdt en met kracht op de rem moet trappen (en evt een stuur in je buik krijgt). Maar laten we er van uit gaan dat dit soort dingen niet gebeuren ;)
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw
    Misschien handig om over na te denken... Mijn vriend zou een route met veel drempels naar huis toe nemen. Had hij ook op de ochtend van de ks gedaan en was met dikke buik al erg onprettig. Ik heb hem om laten rijden via de snelweg om de drempels te vermijden. Die wil je echt niet voelen met verse hechtingen!
     
    Patty91 en Mango227 vinden dit leuk.
  13. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Klopt inderdaad, de rit naar huis vanuit het ziekenhuis zal onvermijdelijk zijn.

    Achterliggende gedachte bij mijn vraag was dat we heel misschien een wat verdere rit van een paar uur willen maken in de meivakantie, 5 weken na de keizersnede (mits de baby en ik natuurlijk in voldoende gezondheid verkeren).

    Zal het ook eens navragen in het ziekenhuis.

    @Patty91: jij ook alvast heel veel succes met je aankomende keizersnede. Ik hoop op een gezond kindje en een heel voorspoedig herstel voor jou!
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  14. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Wat een goede tip! Die ga ik onthouden :)
     
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw

    Ik reed voor het eerst weer na 5,5 weken ongeveer. Moet er wel bij zeggen dat het me deze keer tegenviel. Gelukkig was het bijna kerstvakantie en kreeg ik nog 2 weken extra voor ik weer naar school moest rijden voor de kinderen ;)
    Het is ook maar net hoe het voor jou voelt. Ik voel het litteken nog trekken na 3,5 maand en heb nog moeite met uit bed komen. Na de eerste keizersnede was ik op deze termijn al weer aan het sporten bijvoorbeeld...

    Langere ritten heb ik mijn vriend laten rijden. Korte stukjes (max half uur) deed ik wel in de vakantie.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Mijn man is de 1e week thuis geweest (wel thuis gewerkt) na mijn keizersnede. Andere kinderen (toen 8 en 5) zitten op loopafstand van school.
    Man en ik slapen op de beneden verdieping, baby op onze kamer. Man bracht 's avonds de kinderen naar bed de 1e week i.v.m. trap lopen.
    Na 3 weken heb ik weer auto gereden, dokter en verzekeraar gebeld en was prima.
    Ik moet ook zeggen dat het herstel van de keizersnede mij erg meeviel.
     
  17. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.165
    706
    113
    Vrouw
    Je partner kan ook gedeeltelijk het aanvullend verlof opnemen. Bijvoorbeeld 2 uur per dag zodat hij inderdaad zoontje uit school kan halen en er daarna ook gewoon voor thuis is. Kan hij baby even uit handen nemen en jij even bijslapen of conditie weer beetje opbouwen, net wat jij nodig hebt.
    Je kan van tevoren niet voorspellen hoe je herstel zal zijn. Genoeg vrouwen die na 2-3 weken de dagelijkse dingen weer kunnen maar ook genoeg die na 6 weken echt alleen de minimale dingen nog kunnen. Dan zou ik wel kijken of partner bijv halve dagen kan werken en of je hulp van buren of ouders van school kan inzetten (zoontje keer extra ergens spelen, buren die vast koken)
     
  18. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Als passagier mag volgens mij gewoon. Als je rijd zet je toch kracht en beweeg je meer. Ik kan me nog scherp voor de geest halen dat rotondes in het begin echt pijn gaven bij het litteken, die nam ik heel voorzichtig. Ik mocht toen van verzekering eerste 6 weken niet rijden.

    verder: ik kon me na 4 a 5 dagen prima alleen redden thuis met baby. Qua oudste idd regelen dat iemand kan halen brengen naar school, verder zou ik wel wat langer rekenen qua heel actief kunnen doen met hem. Hij is natuurlijk al 6 dus dat zal hem prima uit te leggen zijn lijkt me.
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Als passagier mag het gewoon hoor. Ik heb 3 keizersnedes gehad en bij de eerste lag mijn dochtertje nog 5 weken in het ziekenhuis. Toen ben ik gewoon meerdere keren per dag als passagier naar het ziekenhuis gegaan.
     

Deel Deze Pagina