Hi meiden, Ik ben vanmiddag voor de 20 weken echo geweest. Met ons mannetje is alles goed! We waren zo blij dat te horen. Echt een opluchting. Maar de echoscopiste zei dat ik een laagliggende placenta heb. 1,7 cm en het moet 2 cm zijn. Met 32 weken moet ik terug komen om te kijken of de placenta opgetrokken is anders krijg ik een keizersnee. Ik heb een beetje zitten googlen op laagliggende placenta (waar ik nu spijt van heb) en kwam beetje enge verhalen tegen over bloedingen, niet tillen geen sex enzo Ben best wel van geschrokken. Heeft iemand hier ervaring mee en kan het kwaad voor je kindje? Liefs
Hallo, Ik heb zelf ook placenta die erg laag ligt en had daarom met 30 weken een extra echo gehad, daaruit bleek dat de placenta omhoog getrokken was en dat ik gewoon mag bevallen. Bij mijn vorige zwangerschap lag de placenta ervoor maar was daarna ook omhoog getrokken, heb geen hinder gehad tijdens de zwangerschap en bevalling.
Ook hier een laagliggende placenta, maar deze was ook mooi mee omhoog getrokken! Dus het hoeft echt geen problemen voor je te betekenen. De verhalen die je hebt gelezen gaat ook vaak over dames die door de laagliggende placenta makkelijk bloedingen hebben gekregen etc.
hier ook laag liggende placenta gehad en ook bij 32 extra echo gehad, toen zei ze dat ie helemaal was opgetrokken bij 40+ weken weer echo gehad, omdat ik overtijd was, en toen schrok de gyn, omdat de placenta Toch heel erg laag en er dicht in de buurt zat! verder geen verhalen gehoord over geen sex o.i.d. wel dachten ze dat ik veel bloed zou verliezen bij de bevalling, en dat het anders een keizersnede zou worden maar gwoon natuurlijk bevallen en niet veel bloed verloren(niet meer dan normaal teminste) dus het kan alle kanten opgaan, ik hoop voor je dat ie goed optrekt en dat hij daar dan ook blijft haha suc6!
Heb ik ook in mn vorige zwangerschap gehad. Maak je geen zorgen. 9 van de 10 keer is het bij de volgende echo weer goed.
Yep, ook ik heb bij mijn 1e zwangerschap een eigenwijze placenta gehad die veel te dicht bij de bmm lag. Met 32 weken een extra echo gehad en de placenta was mooi van de bmm omhoog getrokken. Maak je geen zorgen, bijna altijd trekt de placenta met de groei van de baarmoeder omhoog.
Ik heb het bij mijn eerste gehad en toen is het omhoog getrokken. Met de 20 weken echo bleek de placenta weer zo te liggen. Ze gaf al met zekerheid aan dat het net zoals de vorige keer netjes omhoog zal trekken maar krijg toch een extra echo met 30 weken. Heerlijk idee om mn kindje dan nog even in beeld te zien.
Hier ook bij de 20wk echo een laagliggende placenta. O.a. daarom met de 30wk nog een echo gekregen waarbij bleek dat de placenta mooi omhoog getrokken was. Degene die de 20wk echo deed wou nauwelijks iets vertellen over wat dit nu inhield. dus ook gelijk op google gezocht. Gelukkig later nog aan vk gevraagd en zij kon me gelukkig wel gerust stellen. De adviezen over niet tillen en geen sex enzo is volgens mij alleen als je ook al bloedingen hebt gehad. Ik had nergens last van, hoefde me ook niet aan bepaalde adviezen houden.
Dat zeiden ze tegen mij ook met 20 weken echo, en na 4 weken had ik weer een echo en toen bleek de placenta gewoon omhoog getrokken te zijn. Ik heb verder geen klachten gehad, bloedingen ed.
Bij mij lag ie de vorige keer (31 weken) op 7 mm van de baarmoedermond af nu krijg ik, als er niks tussenkomt, volgende week een echo om te kijken waar hij zich nu precies bevind heb al aangegeven dat als de risico's te groot zijn dat ik dan graag een geplande keizersnede wil, maar vooralsnog vinden ze (verpleegkundigen en gyn) dat er nog een grote kans is dat ik natuurlijk zou kunnen bevallen, maar het is dus nog even de echo afwachten. ik heb verder geen last van de placenta mbt bloedingen ofzo
Hier ook gehad in het begin. Sterker nog, mijn placenta zat voor in het begin.. Maar is met de achterwand mee omhoog getrokken. Dus eerst langs de uitgang. Toen ook wat bloedingen gehad enzo en met 20 weken lag hij aan de achterkant. Maak je geen zorgen. In de meeste gevallen trekken ze omhoog.
Lieve meiden, Bedankt voor jullie lieve reacties. Het heeft me erg gerustgesteld. Volgende week heb ik zo en zo een afspraak bij mijn gyn. dan vraag ik het ook gelijk.
Vandaag op 31+5 ligt mij placenta eindelijk van de uitgang weg. 1,8 cm. 2 weken geleden lag ie er nog voor. Fijn vooruitIcht om geen gepl ks te moeten ondergaan! Mochten er risico's of complicaties mee gepaard gaan dan is een ks natuurlijk wel mijn eerst keus! Ook ivm met twee kindjes die op komst zijn.
Vriendin van mij heeft dit ook die is net een weekje korter als ik en die heeft idd continue bloedingen van de placenta en ze is nu dus ook thuis en moet rustig aan doen. Wat verder de gevolgen zijn tijdens de zwangerschap en bevalling weet ik eigenlijk niet, aangezien ze nu net pas 20 weken is. Ze staat gewoon streng onder controle. xxx JOyce
hoi hoi. ik heb me net speciaal even aangemeld om te kunnen reageren. op andere fora ook nog niemand kunnen vinden met laagliggende placenta. ik ben met 10 weken zwangerschap in het zh beland met een behoorlijke bloeding. ik dacht aan een miskraam maar bleek dat mijn placenta totaal over de baarmoedermond heen ligt. ik zat echt tot mn knieën onder het bloed en het eerst dat je dan denkt is mk, zeker rond week 10. tot we een kloppend hartje zagen. ik mag dus niets, niet werken, niet wandelen, niet fietsen, niet te veel inspannen en vooral goed rusten. ik ben nu 20w1d en krijg elke 3 weken een echo. bij de laatste echo was mn placenta nog niets verschoven dus dat is afwachten maar ondertussen word ik gek van het niets mogen doen, niet dat ik me er erg aan hou.....kinderkamer moet toch ook gedaan worden en ik het nog een dochter van 4. lichamelijk vind ik het wel te doen maar geestelijk kan het me soms helemaal gek maken. ik hoop voor iedereen die dit heeft dat het opschuift, waar wel veel kans op is. bij mij zeggen zowel de gyn als de vk dat dat waarschijnlijk niet meer gebeurt. helaas. dat word dus een ks, weer wat nieuws om mee te maken....
Ik ben verloskundige in opleiding en ik kan je wel wat vertellen over een laagliggende placenta. Er is een verschil in een laagliggende en een voorliggende placenta, en hier zijn nog verschillende gradaties in. Een voorliggende placenta betekent dat de placenta geheel of gedeeltelijk over de baarmoedermond heen ligt. Dit veroorzaakt gemakkelijk bloedingen in de zwangerschap; een vaginale baring is niet mogelijk want als er ontsluiting ontstaan scheurt de placenta los. Een laagliggende placenta is er een die grenst aan de baarmoedermond of hier vlakbij ligt. Afhankelijk van hoe dichtbij, is een vaginale baring wel of niet mogelijk. De grens is hierbij, zoals sommigen al zeiden, 2 centimeter (dus als er minder dan 2 cm tussen de rand van de placenta en de baarmoedermond zit is een vaginale baring te risicovol met het oog op mogelijke bloedingen). Een laagliggende placenta kan ook bloedverlies in de zwangerschap veroorzaken, maar een stuk minder dan een voorliggende placenta. Bij een voorliggende placenta zul je dus altijd een keizersnede krijgen, bij een laagliggende is het afhankelijk van de afstand die ik net noemde. Een voorliggende/laagliggende placenta tijdens 20 weken wil absoluut niet zeggen dat dit nog steeds zo is tegen de tijd dat je uitgerekend bent, zoals jullie inderdaad al aangaven. Tijdens de zwangerschap groeit je baarmoeder behoorlijk, en hij wordt ook uitgerekt. De aanhechtingsplaats van de placenta verschuift dan mee omhoog naarmate de zwangerschap vordert. Indien er bij 20 weken een laagliggende placenta gezien wordt, wordt de echo herhaalt zo tussen de 25 en 28 weken, en in de meeste gevallen is het dan weer goed. Alhoewel, bij een echte voorliggende placenta gebeurt het niet zo heel vaak dat deze ver voorbij de baarmoedermond komt. De incidentie van een laagliggende/voorliggende placenta is bij 20 weken 15% en 9%, bij 40 weken nog slechts 0,5%.
bij mij is het placenta previa totalis met een nihil kansje op schuiven..... de placenta is inderdaad ook nog geen milimeter verschoven sinds ze hem met 10 weken voor het eerst zijn gaan controleren.