na twee miskramen opnieuw zwanger, maar HCG laag

Discussie in 'Miskraam' gestart door kibi, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Dag meiden

Ik heb vorig jaar in augustus een MA gehad en in december een MK. Ik ben nu terug zwanger, maar erg onzeker. Maandag heb ik (op 12 DPO) een bloedtest laten doen omdat ik een positieve, maar héél lichte thuistest had en mijn HCG was toen 80. Bij mijn eerste miskraam was de HCG-waarde op hetzelfde moment al 148.

Gisteren heb ik vanalles opgezocht en heb ik terug naar mijn HA gebeld om mijn progesteronwaarde laten bepalen op de bloedtest van maandag (dat kon nog). Vanavond heb ik daarvan de resultaten.

Omdat het HCG zo laag was, ga ik morgen terug naar de HA voor een tweede bloedtest. Weten jullie of er nog dingen zijn die ik kan laten testen? Ik wist bijvoorbeeld niet dat een lage progesteronwaarde teken kan zijn van een nakende miskraam, dus misschien zijn er nog andere waarden die ook signalen kunnen geven en die ze zouden moeten testen?

Vandaag ben ik 4+2 weken ver, ik heb elke dag een minimale hoeveelheid bruinverlies, met twee keer wat druppels rood bloed bij het afvegen. Een keer na seks en een tweede keer na het sporten. Dus ik ben vreselijk onzeker.

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Beste Kibi, ik vind je hcg niet zo laag hoor! Mijn hcg was in bloed nog nul (0!!!) op 11 DPO! Het gaat erom of het goed stijgt, de rest is minder belangrijk. Bij de een is de innesteling nou eenmaal wat eerder dan bij de ander.

Ik heb bloedverlies gehad van week 4 t/m 7. Het was onschuldig dit keer, maar ik begrijp je angst.

Als je progesteron te laag is (heeeel goed dat ze dit prikken!!!!) dan moet je om Utrogestancapsules vragen, driemaal daags 200. Er loopt momenteel een groot onderzoek in Nederland (PROMISE) omdat men denkt dat Utrogestan herhaalde miskramen voorkomt! Sta er dus op dat je dit krijgt als je progesteron laag is.

Verder valt er nu even niets te prikken.

Sterkte, en ik duim!

Suus

3. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Dag Suusheel erg bedankt voor je snelle antwoord!Maar wat is nu eigenlijk "te laag"? Ik las op het internet soms dat het ten minste 10 moet zijn, op een andere site 20, ik raak er niet meer aan uit. En aangezien mijn HA weet dat ik twee miskramen heb gehad en mijn gyn niet eens gesproken heeft over progesteron en ik het zelf heb moeten ontdekken, heb ik niet echt veel vertrouwen in de mening van mijn HA als ik vanavond mag bellen voor de uitslag...

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik ken iemand die veel weet van het progesteron tijdens de zwangerschap: Trees. (Zij heeft heel veel miskramen gekregen door progesterontekort.)

Ik weet dat je op een gegeven moment meer dan 90 moet hebben, maar ik weet niet precies bij hoeveel weken. Als het te laat is moet je Utrogestan gebruiken... Laat even weten wat je waardes zijn straks...

Veel Nederlandse gyns weten niks van progesteron. Dat betekent niet dat het niet belangrijk is. In het buitenland weten ze wel beter.

Suus

5. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ha, maar mijn gyn is een buitenlander voor jou, want ik ben Belgische :). Dus je ziet, ze weten het niet overal in het buitenland beter...

Ik laat straks nog iets weten als ik de resultaten heb.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Wat een onzekere tijd he, na 2 miskramen weer zwanger... Je zoekt iets om je aan vast te grijpen maar hoe knal de test ook is of hoeveel kwaaltjes je ook hebt, die geven geen garantie...

Ik ben geen arts maar weet wel dat de hoogte van je HCG weinig zegt, de stijging is veel belangrijker!

Hier is tijdens mijn 3e zwangerschap ook progesteron geprikt en deze was 79 als ik me niet vergis. Opzich niet te laag maar dit kan ook na enkele weken ineens dalen en voor dat die uitslagen er dan zijn ben je al te laat. Ik heb na flink zeuren progesteron bolletjes gekregen en dan hoef je je over je progesteron-level iig geen zorgen meer te maken.
    Zie dat je in belgie woont, die zijn een stuk makkelijker met progesteron geven, ik zou proberen het preventief te gaan gebruiken!

Sterkte, het zijn slopende weken...

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Juist in België zijn ze erg pro-progesteron hoor! Zoek een goeie arts. Ik zit bij De Sutter in het UZ Gent.

Suus

8. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Progesteron was op dag 27 (11 DPO) 14,8. Lijkt me weer net boven de ondergrens.

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Vind ik niet zo heel veel als je zwanger bent, al is het natuurlijk nog pril. Ik zou om Utrogestan vragen.

Wat vind jij Trees?

Suus

10. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ik heb naar mijn gyn gebeld en gezegd dat de HA het laag vond (leugentje om bestwil) met als resultaat dat ik morgen Utrogestan 100mg mag gaan afhalen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Heel goed. Ik moest van Gent 3 keer 200 per dag gebruiken. Jij?

Suus

12. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    2x100 mg, 's avonds. Het zal eerder een ondersteunende dosis zijn, vermoed ik.

13. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Waarde HCG was vanmorgen 373 en Progesteron was meer dan 20. HGC nog steeds aan de lage kant, maar volgt mooi de curve van verdubbelen. Maandag 80, dus zou het woensdag 160 geweest zijn en vanmorgen 320. Maar het was dus 373. Eerste drempel genomen!

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Klinkt goed. Laat volgende week ook je progesteron nog eens prikken. Als het te laag is, kun je altijd voorstellen om meer te nemen.

15. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik was tijdens mijn laatste zwangerschap in LA (verenigde staten), daar kreeg ik met 6 weken veel bloedverlies en met een mk de maand ervoor, was ik natuurlijk heel onzeker. Daar meteen een gyn gebeld en hij heeft meteen een echo gedaan en bloed geprikt. daar uit kwam een progesteronwaarde van 11. Volgens hem moet het in het eerste trimester liggen tussen de 11,2 en de 90. Ik heb toen ook progesteron gekregen en dat heb ik tot en met de 10e week vaginaal ingebracht. Het heette prochieve 4% gel. (je kan het ook in 8% krijgen, maar dat was bij mij niet nodig) 5 dagen later was mijn waarde al gestegen naar 22. dus dat ging de goede kant op. ik zou inderdaad goed vragen om het te blijven meten.

@suus:ik ben hier vorige maand naar de ha geweest omdat ik ook uit voorzorg mijn progesteron wilde laten meten zodra ik zwanger ben, maar zij heeft overlegt met de gyn hier in het ziekenhuis en vertelde me dat er geen bewijs is dat progesteron helpt mk te voorkomen. dus ik natuurlijk vertellen wat er in amerika gedaan is, en dat ik (en de gyn daar) er van overtuigd ben dat mij mk daar ook door kwam. ze willen me dus niet eens er op testen (hoe kleine moeite denk ik dan...) maar ik krijg daarvoor in de plaats meer echo's als ik weer zwanger ben... maar ja, dat kan met 5 weken nog goed zijn en met 7 weken te laat, dus ik ga even googlen op dat onderzoek wat jij aanstippelt, weet je daar toevallig nog meer over? dan kan ik dat meenemen naar mn ha (ga ik heen zodra ik zwanger ben...) thanks!

16. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    @kibi: o zie nu pas dat mijn hele verhaal mosterd na de maaltijd is! sorry! fijn dat het nu goed stijgt, komt vast goed!!

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

Surf, google even op promise en progesteron. Promise is het onderzoek dat nu in het AMC loopt. Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen dat een laag progesteron mk's veroorzaakt, dus als jij weet dat je een laag progesteron hebt bij zwangerschap zorg dan dat je het krijgt! In het Geertgen in Elsendorp schrijven ze het wel voor, en ik heb het zelf uit het UZ Gent (dokter De Sutter). De opstelling van jouw huisarts en gyn zijn ontzettend star en hun mening is achterhaald. Zorg goed voor jezelf, het gaat om jouw kind.

Enneh, aan meer echo's heb je met alle respect geen reet bij een progesterontekort.

Suus

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

19. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik ga heel hard duimen dat deze keer je beebje blijft plakken.
    zelf heb ik ook 2x een miskraam gehad, misschien is het bij de volgende zwangerschap helemaal geen slecht idee om dan te gaan vragen of je bloed mag prikken.
    heb jij je alleen op het HCG en progesteron laten prikken of ook nog op andere dingen?

20. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ook nog op toxoplasmose en of het goed zat met ijzerwaarden etc. Maar qua zwangerschap enkel op HCG en progesteron.

Deel Deze Pagina