Opleiding volgen tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mumtobe21, 16 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    In Juni 2010 ben ik komen werken waar ik nu werk..
    ik heb geen opleiding gevolgd voor mijn vak maar werk al sinds half 2008 in dit vak en ben dus intern opgeleid.
    Ik kan goed mee met mijn collega's en werk helemaal zelfstandig, er is geen onderscheid tussen mij en mijn collega's die wel opgeleid zijn.

nu heb ik de vraag gekregen of ik bereid was om de basisopleiding alsnog te volgen, op kosten van de organisatie waar ik voor werk.
    Ik heb daar toen mee ingestemd en zou gaan informeren en kijken hoe het allemaal in zijn werk zou gaan. ik was toen nog niet zwanger.
    niet veel later bleek ik zwanger (wel gepland) en heb ik mijn leidinggevende met 12 weken gemaild met de mededeling dat ik zwanger ben en dat ik daardoor voorlopig van de opleiding af wil zien, ik wil kunnen genieten van mijn zwangerschap en mijn dochter die al rondloopt..
    weet nu al niet waar ik de tijd vandaan moet halen en zou echt niet weten hoe een opleiding daar ook nog eens tussen past..
    bovendien sla ik amper iets op en wil ik me voor 100% kunnen inzetten als ik aan zoiets begin.

ik heb op mijn mail geen reactie gehad, ook geen felicitatie dus ;)
    een paar dagen later kreeg ik van t locatiehoofd te horen dat ik binnenkort een gesprek heb met mijn leidinggevende over mijn zwangerschap en het feit dat ik voorlopig afzie van die opleiding.

wat moet ik hier nou mee?
    het is wel duidelijk dat me iets wordt kwalijk genomen, hetzij de opleiding of hetzij mijn zwangerschap..
    ik heb geen zin om alsnog toe te geven ten koste van mijn zwangerschap en gezin..
    iemand tips of soortgelijke ervaring?

2. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    Niemand??

3. Ukkiefct

Ukkiefct Lid

18 dec 2010
    61
    0
    6
    Vrouw
    Enschede
    Ze kunnen je niet verplichten om die opleiding te volgen!!!

Dus als jij aangeeft dat je het niet meer wilt, dan hebben hun zich daar bij neer te leggen.Leuk is wat ander mja tis en blijft jou eigen keus..

Maar je zegt dat je eerst hebt ingestemd? maar je bent wel gepland zwanger? hoe had je dat gedaan dan als je opleiding al was gestart en je dan pas zwanger leek te zijn?

Denk dat ze je die vraag zeker gaan stellen hoor!

s6, hoop dat je er wat aan hebt

4. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    Ik bedoelde daarmee eigenlijk dat ik toen gezegd heb dat ik bereid was om de opleiding te gaan volgen. ik wist dat het niet zo'n vaart zou lopen en dat ik niet binnen 2 weken aan die opleiding zou starten.

als ik tijdens de opleiding zwanger was geworden had ik gewoon geprobeerd er het beste van te maken..
    maar ik weet nu gewoon dat ik me niet 100% voor die opleiding kan inzetten omdat ik heel ergens anders ben met mijn gedachten en dan begin ik er gewoon liever niet aan.. beter dat als dat ik het verpruts.

5. Ukkiefct

Ukkiefct Lid

18 dec 2010
    61
    0
    6
    Vrouw
    Enschede
    Okeej,,
    Dan zeg jet och gewoon dat je voor de volle 100 procent ergens aan wilt beginnen en je nu vooraf al weet dat het je niet gaat lukken omdat je zwanger bent.Kijk je kan een hele makkelijke zwangerschap hebben mja dan nog je hebt ook nog je gezin.En als je dan ook nog eens een moeilijke zwangeschap daar bij zou krijgen...

Denk dat het slim om te zeggen dat je het niet doet,Hun willen toch ook niet dat ze een opleiding betalen voor iemand die er niet 100 procent tegen aan kan gaan!!!

6. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou het inderdaad richting werkgever zo "verkopen" dat het voor hem beter is als je de opleiding even uitstelt. Immers, door de zwangerschap ben je straks een tijdje niet aanwezig én de kans is toch wat groter dat je je niet 100% in kan zetten. Het levert dus veel meer op als je na je zwangerschap die cursus gaat doen. tenzij het een cursus van een paar weken is uiteraard, dan gaat bovenstaande niet op. Maar zoek dus de voordelen voor de werkgever op van het uitstellen van de cursus, laat weten dat je het vervelend vindt wanneer je vanwege je zwangerschap de cursus zou moeten afbreken. En als ze blijven zeuren, gewoon melden dat het gevoel hebt dat ze het allemaal erg vervelend vinden dat je zwanger bent, maar dat daar toch echt niets aan te veranderen valt. Vaak als je dit benoemt, zien ze wel in dat ze onredelijk bezig zijn...

7. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Vervelend dat je zo'n reactie hebt gekregen. Ik zou ook geen opleiding willen volgens tijdens een zwangerschap. In mijn geval wel vervelend, want zwanger worden lukt niet erg en ik wil steeds niet aan een opleiding beginnen in het geval dat. Ik weet namelijk dat ik het echt niet goed kan combineren, ik neem echt niets op als ik zwanger ben ;) Jij alleen kunt dat voor jezelf inschatten en eigenlijk mag je werkgever daar blij mee zijn.

Misschien is je mail anders opgevat dan hoe jij het bedoelde, dat is soms het gevaar met mailen. Wellicht maakt een gesprek het juist wel beter. Maar ik zou direct op mijn leidinggevende afstappen als ik zo'n reactie had gekregen om te vragen of het verkeerd is overgekomen.

8. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    Thanx all! Ik heb idd in de mail al aangegeven dat ik er voorlopig vanaf zie omdat ik gewoon
    zeker weet dat ik me er niet voor de volle 100% voor kan inzetten en dat ik dat gewoon zonde
    vind.

@ Tinus: Thanx voor vooral je laatste tip.. die ga ik zeker onthouden.
    dat gevoel heb ik namelijk echt.

@ Max Ow lastig als het zwanger worden ook niet echt wil lukken en je het daarom voor je uit moet
    schuiven. ik heb precies hetzelfde gevoel wbt de opleiding.. ik ben gewoon met mijn gezinnetje bezig,
    met mijn kindje in mijn buik en niet met mappen met papieren en examens waarvoor ik het hele land moet
    doorreizen, nee sorry daar kan ik me nu echt niet voor motiveren.

de opleiding duurt trouwens gemiddeld 6 maanden maar is in eigen tempo te doen.
    het is een opleiding via de NHA.

9. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Je zou als argument kunnen aangeven dat je je voor de 100% voor je werk in wilt zetten en dat een combi met een opleiding dit moeilijk maakt.
    Stel je werkgever ook eens de vraag hoe hij denkt dat je het op moet lossen als je straks verlof hebt. Dat betekent dus ook dat je opleiding bijna 4 mnd stil ligt. Is dit wel wenselijk ivm kosten e.d?

Mocht je werkgever graag zien dat je toch begint kun je misschien wat argumenten opwerpen die je misschien toch zouden kunnen doen besluiten akkoord te gaan...
    Is de opleiding niet in deelcertificaten te volgen? Zodat je bijvoorbeeld al wel vast een begin tijdelijk kunt maken? Dat is misschien beter te overzien.
    Of kun je misschien regelen dat je een deel van de studietijd in de baas z'n tijd kunt doen?
    Succes met je gesprek.

10. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

26 jun 2007
    144
    0
    0
    Ik heb niet de ervaring van zwanger en opleiding .. maar wel kind en opleiding en als het echt is wat je wilt, waarom niet?
    Mijn kleine was anderhalf toen ik begon en is nu 2 en een half bijna.. het is even bikkelen maar thuisstudie kan je nog zelf inplannen.

11. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Sgaaphoofd: het is niet alleen de combi studie en kind voor mij he ;) het is: studie, kind EN zwangerschap..
    daarbuiten ook nog 2 dagen p.w. werken.

12. Locusta

Locusta Niet meer actief

Wat vervelend dat je zo'n aparte reactie hebt gehad. Ik hoop/duim voor je dat het gesprek mee zal vallen en maak gewoon duidelijk dat je er niet van afziet, maar het even wilt uitstellen. Dat is natuurlijk heel wat anders ;) En als jij je werkzaamheden goed doet, wat maakt het dan uit of je nu of een jaar later die opleiding doet?

Tja, bij mij op de opleiding en mijn werk heb ik regelmatig zwangere collega's en medestudenten. Het wil wel, maar zeker richting het einde van de zwangerschap en kort na de bevalling is het wel wat zwaarder. Meestal plannen mijn collega's/medestudenten dan even één periode (= ong. 8 weken) rust in. Dus lopen ze een klein beetje studievertraging op.

Je zou dus, als middenweg, ook kunnen afspreken dat je alvast (zij het voorzichtig) begint met de opleiding. Alles wat je nu, nu je je nog goed voelt, afrondt, is later weer mooi meegenomen :)

Als het een beetje mee zit met de babyplannen en tegen zit met mijn studie, kan het zijn dat ik ook vlak voor het afronden zwanger ben. Het lijkt mij eigenlijk nog wel grappig om met een bol buikje m'n diploma op te halen ;)

13. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik was zwanger tijdens mijn deeltijd Hbo-studie en werkte daarnaast 36 uur per week. Ik had de mazaal dat ik op de eerste dag van de zomervakantie was uitgerekend. Ik stond met een bolle buik op het podium voor mijn propedeuse, na de zomervakantie en bevalling weer verder gegaan en toen mijn zoontje net een jaar was nam ik mijn bachelor diploma in ontvangst. Misschien ben ik dus bevooroordeeld, maar een studie van zes maanden die je ook nog in eigen tempo mag doen daar zie ik het probleem niet van...maar dat is voor iedereen persoonlijk. Ik denk wel dat het had gescheeld als je even persoonlijk naar je leidinggevende was gelopen voor een gesprek! Inmiddels nog wat gehoord?

14. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Robin: a.s. donderdag heb ik het gesprek.
    wbt het persoonlijk naar haar toestappen dat is erg lastig..
    ik werk op locatie en zij zit dus op het hoofdkantoor, het is al een drama om haar telefonisch te bereiken en haar persoonlijk spreken is al helemaal onmogelijk (lijkt) dus ja heb de moeite maar niet genomen en haar gemaild.

15. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik stond aan het begin van mijn master toen ik zwanger raakte, en ik kan je zeggen dat je hoofd echt niet naar leren staat tijdens de zwangerschap. In het begin gaat het nog wel, maar na zo'n 25 weken heb je gewoon de concentratie en puf niet meer. En ook na mijn bevalling lukte het me echt niet om na 2 maanden alweer aan de slag te gaan hoor, je moet wel heel veel doorzettingsvermogen hebben wil je dat lukken. Dus ik denk dat je een hele goede keus maakt als je de opleiding uitstelt, want het levert alleen maar stress/onrust op voor jezelf, en dat terwijl dit een ontzettend mooie tijd moet zijn. Ik zou zeggen, geniet lekker van je zwangerschap en die opleiding komt wel weer. Dat is in een gesprek vast wel uit te leggen. Succes!

Deel Deze Pagina