Waar doe ik goed aan? Honger, zuigbehoefte, in slaap vallen aan de borst,...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lieselot84, 14 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hallo,

Ik ben op 6 mei bevallen van een prachtige dochter Sanne. Ik heb in de kraamweek mijn productie opgekrikt mbv. kolven. Dit nadat we zagen dat ze tussen de 7 en 10% van haar gewicht verloor. Ze was bij de geboorte 3070gr en woog gisteren 2945gr. Bijna weer op geboortegewicht dus.

Sanne vraagt bij momenten veel voeding. Gisteren avond bijvoorbeeld heeft ze tussen 18u en 21u aan de borst gelegen en heeft 6 borsten gehad. Nadien huilde ze opnieuw alsof ze honger had (nèh-nèh). Wanneer ik haar dan aanleg, neemt ze een paar slokken en dan gaat ze alleen maar sabbelen. Heeft ze dan werkelijk honger, of is het zuigbehoefte? En hoe kan ik haar tegemoetkomen in de zuigbehoefte zonder te dienen als wandelende speen (borst, pink)?

Hebben de meeste baby's met max. 2 borsten per voeding voldoende?

Ze drinkt wel effectief in het begin, maar valt dan naar het einde van de voeding aan de 1e borst in slaap. dan laat ze zelf los of koppel ik haar af omdat ze niet meer slikt.

Is het raadzaam om te voeden op haar verzoek of moet ik haar na max. 3 uur wakker maken? Zelf komt ze soms om de 4 uur. soms zelfs al na een uur (als ze dan niet genoeg gehad heeft omdat ze in slaap is gevallen aan de borst denk ik) of na 2.5 uur.

Hieronder de tijden van gisteren en deze ochtend om een beeld te schetsen:

zondag 06.00: rechts-links
    10.00: links-rechts
    10.30: rechts
    12.45: links
    13.15: rechts
    14.00: links
    15.10: 25cc vingervoeden met een restje bv dat ik nog had (heeft vriend gedaan omdat ik aan het rusten was)
    18.15: rechts-links
    tot 21.15: veel borsten, steeds afgewisseld (daarna op de borst laten slapen met de pink)
    22.30: 2 borsten (vergeten welke volgorde)
    tot 00.30u de pink gegeven
    01.00: rechts
    03.15: links
    tot 05.15 lopen klooien met borsten en pink
    08.45: links
    09.45: links gekolfd ca. 10cc (voor voorraad - suggestie vriend)
    12.00: rechts

per borst drinkt/zuigt ze ongeveer 15 à 20 minuten.

Hoe kan ik het aanpakken dat ze langer wakker blijft aan de borst en zo langer effectiever drinkt en zo meer verzadigd is? Door haar zichzelf te laten melden? Is ze dan meer uitgeslapen? ik ben bang dat wanneer ik haar zichzelf laat melden, ik aan niet genoeg voedingen per 24u kom waardoor mijn productie zal achteruit lopen.

Heb je ook een tip hoe ik haar kan helpen om 's nachts meer tijd tussen de voedingen te laten?

Bij mijn zoon liep de borstvoeding niet zo goed (tepelhoedje wegens niet aanhappen) en daardoor heeft hij achteraf gezien honger geleden. Dit wil ik absoluut vermijden bij mijn dochter.

Mijn vriend stelde voor om na of tussen elke voeding te gaan kolven om een voorraad op te bouwen zodat hij bijv. eens kan vingervoeden. Is dit aan te raden? (ik vind het niet erg om te kolven).

Zoals je ziet houdt het mij enorm bezig. ik wil zo graag bv geven, maar dit maakt mij erg onzeker en daar word ik verdrietig van. Ook heb ik 's nachts weinig slaap waardoor ik erg emotioneel ben, mijn lippen vol koortsblaren zitten. Door het vaak voeden kunnen mijn tepels niet goed rusten waardoor de beschadigen moeilijk genezen en aanhappen nog steeds tenenkrommend pijn doet.
    Mijn zoon is sinds zaterdag bij mijn schoonouders omdat ik het allemaal samen niet trek en ik mis hem ook heel erg.

ik hoop dat je mij kunt helpen en mij advies wil geven. Als je nog meer informatie wilt, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

2. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    deze post is inmiddels niet meer van toepassing. ik ben aan het afbouwen zodat ik kan overgaan op kv omdat mijn lichaam het slaaptekort niet meer trekt.

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Sorry voor de late reactie. (We doen dit naast onze vast baan)

Als je het lichamelijk niet meer trekt en je hebt er goed over nagedacht, dan heb je een juiste keuze gemaakt voor jezelf

Mocht je toch nog BV willen gaan geven dan horen we het graag.

Groetjes Saskia

4. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    He Saskia,

Excuses vind ik niet nodig. Ik weet dat jullie dit vrijwillig doen naast een vaste baan en ben blij dat we met onze vragen bij jullie terecht kunnen.

Nee, bv is voor mij jammer genoeg verleden tijd. Sanne zit nu al een aantal dagen op kv en de rust in ons gezin en in mezelf is terug gekomen. Door de structuur die kv biedt, heb ik nu de mogelijkheid om weer/meer aandacht te schenken aan mijn partner en aan de oudste en om mijn huishouden weer op te pakken.

Ik heb nu vrede met mijn beslissing.

Toch bedankt voor jullie hulp!

Groetjes

Deel Deze Pagina