Ik ben zwanger er ben eind juni uitgerekend. Ik heb sinds eind september een nieuwe baan in het onderwijs en heb een tijdelijk contract (ziektevervanging) waarvan nog niet bekend is tot wanneer het doorloopt. Ik heb nog geen contract gezien dus weet ook niet of er een einddatum bijstaat, maar ik denk maximaal 1 jaar, dus dat het tussentijds beeindigd kan worden als degene die ik vervang terugkomt. Het ziet dat diegene die ik vervang binnen enkele maanden terugkomt. Ik heb geen recht op ww omdat deze net verlopen is (werk pas sinds 2 jaar en heb nog geen ww-recht opgebouwd). Alleen als mijn contract na maart pas eindigt heb ik weer voldoende weken opgebouwd. Mag mijn werkgever mijn contract beeindigen als ik hem vertel dat ik zwanger ben? Heb ik recht op zwangerschapsverlof van het uwv als ik geen nieuw ww-recht heb opgebouwd? Kunt u mij iets adviseren gezien mijn situatie?
Beste MariaK, Je geeft aan dat je een tijdelijk contract hebt bij je werkgever (ziektevervanging). Naar aanleiding daarvan heb je een aantal vragen. Mag mijn werkgever mijn contract beeindigen als ik hem vertel dat ik zwanger ben? Je contract kan ook tijdens zwangerschap eindigen van rechtswege. Dit betekent dat je tijdelijke contract kan aflopen en niet verlengd hoeft te worden. Heb ik recht op zwangerschapsverlof van het uwv als ik geen nieuw ww-recht heb opgebouwd? Is je uitgerekende of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband? Dan kun je aanspraak maken op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Kunt u mij iets adviseren gezien mijn situatie? Ik adviseer je om je arbeidsovereenkomst na ontvangst door iemand met arbeidsjuridische kennis te laten beoordelen. Hij/zij kan je informeren over je rechten met betrekking tot ontslag. Actuele informatie over ontslag tijdens zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare