Fijn dat je een goed gesprek met je moeder hebt gehad, dat moet wel opluchting hebben gegeven, gok ik? Ik heb zojuist de reacties van de anderen gelezen en wil me niet mengen in je beslissingen, maar als ik jou zo lees dan ga je er dus gewoon voor. Daarom wat tips: Met één jaar kùn je (aangezien je veel thuis bent) je oudste kind al zindelijk krijgen. Doe dit als een spelletje. Pot in de kamer (suuuper interessant) en dan hij daarop zitten in z'n blote kont en dan ga jij een verhaaltje voorlezen. Op een gegeven moment komt er per ongeluk wel wat uit en dat merkt hij ook. Ga hem dan prijzen en hij is zich de koning te rijk. Zo bouw je 't op. Dat scheelt je wel veel luiers uiteindelijk, dus is de moeite waard. Verder zou jij kunnen proberen om een thuisbaantje te krijgen. Vouwen van kaarten of dingetjes in elkaar zetten enzo óf iets van foldertjes versturen of 'selektvracht' ofzo. Dit kun je nu nog wel een paar maand met de buggy en je zwangere buik doen (als je geen complicaties krijgt). Hoeft natuurlijk niet en ik wil je ook zeker nergens toe zetten, maar 't is meer een idee. Je zegt zelf al dat je via marktplaats wat spul wil gaan kopen. Dat lijkt mij een heel slimme set (doen wij hier ook en wij hebben het redelijk breed). Het zou echter nog goedkoper (gratis) kunnen door eens te kijken bij een weggeefwinkel (google maar) of op www.gratisoptehalen.nl of dergelijke websites. Zo kun je nóg meer geld uitsparen. En het is heus niet allemaal troep. Sommige mensen zijn gewoon hartstikke loyaal en geven het gratis weg. Andere tips die al voorbij kwamen zijn natuurlijk allerhande toeslagen enzo, dus daar zou ik ook het maximale uit halen.
Ik denk eerlijk gezegd dat een tweede niet per sé zoveel extra hoeft te kosten. Je oudste zal tegen die tijd bijna twee zijn en als je echt wilt, lukt het vast wel om hem dan zindelijk te hebben. Verder kun je hopelijk de kleertjes recyclen, sowieso in het begin en als je geluk hebt gewoon alle kleertjes als het weer een jongetje is. Speelgoed heb je al, zw-kleding heb je al, andere benodigdheden heb je al. Hopelijk lukt de BV dan kost dit je niets. Wat je natuurlijk wel moet doen is een peuterbedje en beddengoed voor je oudste kopen (kan op MP heel goedkoop). Wat betreft de wagen: je zou jongste straks kunnen dragen in een draagdoek. Deze kun je zelf maken van een grote lap stof op de markt- kost geen drol. Je hebt dan je handen vrij voor de buggy van de oudste. Wanneer de jongste te groot wordt voor de draagdoek, kun je zo'n zitje aan de wagen maken voor de oudste en gaat de jongste erin. Kortom, natuurlijk gaat het geld kosten, maar op de korte termijn hoef je er niet meteen heel veel van te merken! En hopelijk kunnen jullie op de lange termijn tot een betere financiële oplossing komen, waardoor het ook op de lange termijn haalbaar is. Veel succes!!
Ja, het kan zijn dat je omgeving het vroeg vindt. En dat ze gaan protesteren. Maar het is wel jij (en je partner) die baas is in je eigen huishouden en de kinderen moet opvoeden! Ik zou alles gaan uitrekenen en dan gaan kijken of het financieel enigszins mogelijk is. Wel zou ik er niet te hard op hopen dat je oudste droog of bijna droog is als de jongste komt. Je kan niet van hem verlangen dat ie droog wordt "omdat er een broer of zus bij komt die de pampers nodig heeft". Je kan proberen, maar lukt het niet, dan is 't ook zo ... De grootste kost lijkt mij dus de eerste 2 à 3 jaar pampers en voeding. Het dak boven je hoofd heb je al, kleedjes heb je voor een stuk waarschijnlijk nog of kan je desnoods op tweedehandsbeurzen vinden, net zoals een extra bed. En eventueel een dubbele buggy kan je ook wel tweedehands vinden (of je zet er één in de buggy en één in de draagdoek). Uiteraard gaat het later kostelijker zijn ... Maar als je sowieso "ooit" een tweede had gepland, waren die kosten er ook (alleen iets meer gespreid). En stel dat je nu het laat weghalen en om één of andere reden over 5 of 10 of 15 jaar niet meer zwanger raakt, zou je er dan niet eeuwig over twijfelen? Succes met welke beslissing je ook neemt!
Bedankt dames, ik wil van de zomer een beginnetje gaan maken met het zindelijk worden, dan kan hij in zn blote billen rond lopen en dan wordt t al stukke makkelijker (met die tip kwam mijn moeder zo heeft ze t ook bij ons gedaan). Als hij zindelijk is, is dat mooi mee genomen, zo niet pech gehad maar luiers kun je ook zo duur maken als je zelf wil. Mijn zoontje heeft alleen in het begin pampers gehad omdat we die gekregen hadden. Over de wagen ben ik nog erg aan het twijfelen wat ik ga doen, mijn zoontje loopt namelijk al erg goed door. Misschien dat ik ga kijken voor een kids 2 sit zodat hij toch kan zitten als het langere stukken zijn of als ik bij drukke wegen ben, woon namelijk midden in de stad. Heeft iemand hier ervaring mee toevallig? Ik denk dat we er wel voor gaan! Heb ook gemerkt dat dit berichtje meer uit de shock kwam, we pakken het deze keer stukken lichter op. We zijn al vrij praktisch aan het denken en aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb ook een berekening gedaan voor de toeslagen en dat zag er ook vrij positief uit. Het enige wat ons nog tegen zou kunnen zitten is dat het een meerling kan zijn. Dat zit wel bij mij in de familie. Maar die kans is natuurlijk niet zo groot. Zoals het er nu uit ziet ga ik maandag de vk bellen om de eerste afspraak te bevestigen Ik denk dat ik eeuwig spijt zal krijgen als ik de zwangerschap zou laten beëindigen. De eerste keer heb ik t immers ook niet gedaan en tot nu toe hebben we het nog gered. De uitzet lijst is deze keer ook stukke kleiner als de eerste keer! Liefs van een hele trotse mama