Koemelkallergie en rijstepap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maggie100, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vorige week begonnen met pepti. Hij spuugt niet meer, is vrolijker, zijn huid is rustiger, slaapt beter vooral snachts en zijn poepluiers waren beter tot nu. Hij had voor de pepti gele en soms groene luiers met stukjes en slijm en het stonk vreselijk. Met gebruik pepti veranderde dat in een romige geel/groenige massa. Naar mijn idee beter. Maar nu is het weer een vieze gelige poepluier met stukjes en slijm!! Hoe kan dit?
    Hij heeft sinds 2 avonden een papfles gekregen met rijstebloem. Kan dat daar doorkomen? Of heeft de pepti geen effect op de darmen? Heeft hij dan wel koemelkallergie? :( pffff ik was zo blij dat het de goede kant op ging dat we eindelijk het ei van Columbus hadden ontdekt.... Ik baal...

Iemand ervaring hiermee?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Er zijn sterkere dieetvoedingen dan pepti. Als je verbetering zag door pepti dan lijkt het wel koemelkallergie. Wellicht heeft hij nog meer verknipte voeding nodig en is pepti niet voldoende. Dan kom je uit bij nutramigen.

Verder zou ik even wachten met bijvoeding zodat je een heel helder beeld krijgt van wat de voeding doet. Het is wel sneller verteerbaar dus hij kan wat eerder komen voor een fles.
    Mocht hij koemelkallergie hebben, kan hij ook heftiger reageren op bijvoeding. Dan zijn ze wat allergisch aangelegd. De darmen hebben dan meer moeite met de voeding. Dus heel langzaam introduceren en even googelen op het voedselintroductie lijstje van Stefan kleintjes. Kan helpen bij je zoon!

Ik zou de arts melden dat je zeker verbetering zag, maar dat het nog niet voldoende lijkt.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou trouwens eerst nog doorgaan te de pepti en na twee weken de balans opmaken. Tot die tijd geen rijstepap geven. Dan krijg je een eerlijk beeld of de voeding werkt of dat hij iets sterkers nodig heeft.

4. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik stop nu ook maar met de rijstepap kijken hoe de darmen daar op reageren. Maar meneer is toe aan bijvoeding dus ik zal wel willen beginnen maar goed als het niet gaat gaat het niet.

Donderdag moeten we naar de kinderarts. Die geloofd alleen niet dat het koemelkallergie is want van hem moeten we standaard voeding gewoon geven hoorde ik vanmorgen ( in overleg met cb geven we pepti omdat kinderarts er vorige week niet was). Maar het doet hem echt goed! :( wat moet je toch doen voordat artsen je geloven? Zien wij het dan zo verkeerd?

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Als de klachten als huiduitslag, ontlasting en drinken sterk verbeteren dan lijkt het me dat je zoon er wel baat bij heeft.
    Ik zou alles noteren, wat je ziet en doet en dat meenemen naar de arts. Het advies is sowieso om de voeding minstens twee weken te gebruiken.

Mocht de arts je niet willen horen, vraag dan hoe hij de verbetering verklaart. Je mag trouwens altijd naar een andere arts. Daar ben je vrij in. Waar woon je?

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat waren precies de klachten en het gedrag van je kind voordat je pepti bent gestart? Hoe oud is hij nu?

7. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    #7 maggie100, 17 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2014
    Hij is nu 4 maanden. Zijn klachten waren dat hij veel spuugde, erg onrustig dronk, snachts vaak wakker werd uiteindelijk voor in het ziekenhuis gelegen, ontlasting was erg dun geel of groen met stukjes en slijmerige sliertjes, onder z'n haren had hij erg droge plekken waar hij veel jeuk aan had en nog iets heeft en dus erg veel krabt, op z'n gezicht altijd erg droge plekken, op z'n huid kreeg hij allemaal bultjes laatst zat z'n buik er helemaal onder en daarvoor op armen en benen maar trekt elke keer wel weg. Altijd een rochel in z'n keel, niezen waardoor je helemaal nat wordt, tijdens drinken rode vlekken in gezicht.
    Hij lag in het ziekenhuis omdat hij in onze ogen echt pijn had/ ergens last van had waardoor hij zo erg moest huilen. Omdat we van alles hadden geprobeerd moest hij een week in het ziekenhuis blijven. Daar bleef hij onder het protocol onrustige babys. Er werd meteen gestopt met medicatie, sab simplex, nutriton en comfortvoeding. Hij werd eigenlijk gereset zoals we het zelf maar noemen. Na 3 nachten ging het het slapen al goed en mocht hij in principe al mee naar huis maar vanwege nieuwe schema eigen maken moest hij nog even blijven. Ja gaf aan dat het nu goed gaat maar dat hij inderdaad wel symptomen laat zien wat we in de gaten moesten houden.
    Na de opname ging het slapen veel beter. Het huilen was een stuk minder maar de andere symptomen waren eigenlijk meer geworden zoals de uitslag ontlasting en het spugen omdat niet verdikt werd, ook last van maagzuur dat omhoog kwam.
    Vorige week amper gespuugd vandaag en gister kwamen er wel een paar doorzichtige golven uit.( zaterdagavond voor het eerst 1 schepje rijstebloem gehad en gister 1,5 schepje) Maar nog steeds veeeeeeel minder. Ook tijdens fles drinken wordt er nu niet meer gesopt. Hij drinkt rustiger. Hij wordt snachts nu maar 1 keer wakker ipv 4 of 5 keer. Het is dan alleen even speen en hij slaapt weer. Hij oogt veel vrolijker. Zijn ontlasting was vorige week een romigere massa zonder stukjes of slijmklieren erin. Hij is gewoon relaxed!

Verder nog: hij groeit goed is een een flinke boy! En heeft al van alles gehad spruw, blaasontsteking, waterpokken

8. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Ons meisje had ook KMA, nu alleen nog overgevoelig ervoor. Het kan twee weken duren voor de darmen echt helemaal rustig zijn. Daarna ook oppassen met het beginnen aan fruit en groente, de darmpjes zijn echt gevoeliger als je kindje KMA heeft.

Hier leek ze het na een jaar overgroeid te zijn dus heerlijk melk en pap aan het geven. Tot ze een paar maanden terug veel jeuk kreeg en ze poepte 4x per dag. Nu weer gestopt met melk, yoghurt/pap en kaas. (krijgt geen speciaal brood oid) de jeuk is minder en ze poept nog 1 tot 2x per dag. Daarnaast is ze eindelijk door gaan slapen sinds ze over is op soyamelk en lactosevrije melk en pap. Ze is ook veel rustiger en vrolijker als ze weinig tot geen koemelk krijgt.

Wat ik hiermee wil zeggen: als je kind eroverheen gegroeid lijkt te zijn kan hij er nog wel overgevoelig voor zijn.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, wij hebben ook een jaar aan de Pepti gezeten. Heb je wel een machtiging van de HA? anders is het een dure grap (25 euro voor een bus pepti)

Groetjes

9. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    O ja, nog iets: onze dochter had geen eczeem, geen benauwdheid, geen spugen alleen heel veel darmkrampjes en heel veel wurmen en wringen en kreunen/onrustig. Toen ze 3 maanden was toch echt KMA volgens de huisarts. Hij heeft een machtiging geschreven voor de verzekering, we hebben totdat ze een jaar en 3 maanden was gratis Pepti mogen halen bij de apotheek!

Dus gek van de kinderarts dat hij geen KMA vermoedt. 80% van de voedselallergieeen is voor koemelk geloof ik.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom denk je dat hij toe is aan bijvoeding? Met al die klachten zou ik denken dat hij vooral toe is aan rust. Echt nog even niet doen dus en zorgen dat je een helder beeld kunt krijgen van hoe hij op de pepti reageert. Als je zo snel al andere dingen toe gaat voegen, kun je niet goed zien waar dat nou van komt, dus hou het even bij de pepti en daar heeft hij echt voldoende aan nog even! :) Bijvoeding wordt pas nodig vanaf 6 maanden :)

Zie je eerst verbetering en wordt het daarna weer slechter, dan zou dat teken kunnen zijn dat de pepti niet sterk genoeg is en je sterkere dieetvoeding nodig hebt. Onze jongste reageerde eerst goed op de pepti, minder buikkrampen en alles, maar na een aantal dagen kwamen de klachten langzaam weer terug. Na een week pepti overgestapt op nutramigen LGG en dat was wel goed.

11. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Rozemarijke: voor de nacht rijstepap waren we aan begonnen om de ochtendfles later te kunnen starten. En andere bijvoeding zijn we nog niet mee gestart ook inderdaad om eerst een goed beeld te krijgen.

Gisteravond geen rijstepap meer gedaan maar vandaag was hij niet helemaal zichzelf veel aan het mopperen. Toen ik ging temperaturen moest hij poepen hard en groen....

Hij krijgt nu pepti en laat ontzettende stinkwindjes. Hoort dit erbij? Volgens verpleegkundige cb komt dat omdat hij dan nog niet de juiste voeding krijgt.......

12. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je vragen hebt, stel ze gerust, wij hebben ook een jaar aan de Pepti gezeten. Heb je wel een machtiging van de HA? anders is het een dure grap (25 euro voor een bus pepti)

Groetjes[/QUOTE]

In overleg cb geven we pepti om te kijken hoe dat gaat. Volgens haar moesten we 3 weken geven dan een week standaard voeding en als de klachten terugkomen is het een bewezen allergie en krijg je het vergoed. Werkt dat echt zo? Dat hoop ik niet want we willen niet weer wisselen van voeding :( maar goed wij krijgen nu nog niets vergoed. Wij betalen zelfs iets van 30 euro per pak :$ wat een geld niet normaal

13. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Bonnetjes wel bewaren!
    Als hij wel een machtiging krijgt kan je deze misschien wel declareren..

Ik weet wel dat mijn vriendin een heel ander zoontje kreeg nadat hij pepti kreeg. Ook hier waren het alerte ouders die het constateerden!

14. angelryan

angelryan Actief lid

11 jan 2013
    244
    0
    0
    almere
    vind het een beetje stom advies van het cb eerst 3 weken proberen en dan zelf een week normaale voeding. Ik dacht dat mijn zoontje last had van ruflex omdat hij zoveel spuugde. Via de ha door gestuurt naar ka. Die dacht dus eerder aan kma allergie naast het spugen had hij Super veel krampen, stink poep veel stink windjes onrustig drinken niet alles op willen drinken vanaf 2weken oud verkouden geworden niet meer over gegaan veel niezen dus behoorlijk wat klachten (gaf 2weken borst en ben zelf niet zo dol op zuivelproducten dus dat ging toen nog goed) ik kreeg dus een machting mee voor de neocate daar zit helemaal niks in meer. Maar moest wel de test doen een blinde test. 2x halve dag in het ziekenhuis geweest om hem daar te voeden eerste keer ging goed zat dus niks doorheen en 2e keer reageerde hij wel dus daar zat de koemelk doorheen die dag en dag erna dramaa!!!! Terwijl hij maar 300cc verspreid heeft gekregen daar met een beetje koemelk erdoor heen. Dus vind het een beetje stom dat je het zelf maar moet uitzoeken. Zou lekker een doorverwijzing vragen zodat je het ook vergoed krijgt en dat hun de test uitvoeren. Ik krijg pas vrijdag de uitslag van de test maar hoe hij al reageerde weet ik dat het kma allergie is. En hij moest eerst een maand op de neocate voordat hij getest kob worden. Nogmaals ik zou het echt niet zelf uitproberen om een week lang weer standaartvoeding te geven. Na de eerste fles can 20cc reageerde mijn zoontje namelijk al en het werd aleen maar erger!!

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

wij moesten 4 weken pepti proberen en dan 1x een flesje van 50ml gewoon. Daar reageerde ze meteen weer op.
    Dus een week gewone voeding is wel heel zielig voor zo'n kleintje. dan duurt het daarna weer 2 weken voor de darmen rustig zijn. Anders even je verzekering bellen wat zij vinden.

Die stinkwindjes kunnen ook door Pepti zelf komen, dat stinkt ook nogal...

16. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18

Vier maanden? Bijvoeding even lekker laten voor wat is. Hier een dametje van 8 maanden die op rijstebloem reageert met krampjes. Dus zeker een kind van 4 maanden met onvoldoende darmrijping (nog los van de KMA ) kan daar gevoelig op reageren. In jullie geval, een baby met KMA vermoeden zou ik bijvoeding (rijstebloem) echt nog niet doen. Eerst even rust, en als de pepti daarvoor zorgt zou ik die rust even houden nu.

Hier trouwens de ervaring dat allergie kinderen veel meer infectie oppakken in de eerste levensmaanden. Bij 2 van de 3 was dat zo bij ons, de andere totaal niet. Ik weet niet of die relatie aantoonbaar is, maar bij ons was dat wel het geval.

17. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag verklaring van ka gekregen. Voor 3 maanden en dan weer verder kijken. Hoeven gelukkig niet weer terug op standaard voeding. Wat bijvoeding betreft eind april weer afspraak dus we gaan kijken of hij dat volhoudt! En dan met ka overleggen hoe en wat!

Bedankt voor al jullie reacties!

Deel Deze Pagina