Wat moet ik hier mee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door C1987, 11 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. C1987

C1987 Actief lid

3 apr 2013
    145
    1
    18
    NULL
    NULL
    We hebben een dochter van 3 jaar, bijna 4. Ze heeft veel pit/is erg temperamentvol, om het zo maar even te zeggen. Ze kan behoorlijk gillen uit boosheid en wanneer ze haar zin niet krijgt. Daarnaast hoort ze veel op het kdv en van ons ('dat wil ik niet meer zien', 'ik tel tot 3', 'niet zo brutaal doen' etc) en dat zegt ze dan ook tegen ons, wat ik brutaal over vind komen.
    Mijn vriend heeft veel moeite met haar gedrag en om zelf rustig te blijven (zit niet zo lekker in zn vel, na een drukke tijd). Hij heeft dan ook al een paar keer gezegd dat hij het niet meer trekt met haar.
    Wat moet ik hier nu mee?
    Ik kan ook niet altijd even goed tegen deze buien maar weet ook dat het erbij hoort..
    Hebben jullie tips?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Mijn dochter kan zich ook zo gedragen, vooral als ze moe is.
    Ik heb daar alle begrip voor (zeg dat ook tegen haar) maar brutaal doen en gillen accepteren we niet. Dus dan mag ze even op haar kamer zitten. Tot ze gewoon kan doen. En meestal is dat dan vrij snel. Ik leg ook altijd uit dat ze best moe mag zijn, dat dat niet erg is, maar dat dat geen reden is om brutaal of boos te doen of om te gaan gillen. Gillen vind ik sowieso vreselijk. Ik leg ook altijd uit dat je alleen moet gillen als er iets heel ergs aan de hand is.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik probeer het woord niet zo veel mogelijk te voorkomen en probeer het in een wel boodschap te doen.
    Ik ben van mening dat te veel 'niet' boodschappen een negatief effect hebben. Kindjes horen alleen maar wat ze allemaal niet goed doen, waardoor ze een negatief zelfbeeld kunnen krijgen. Daarnaast komt het woordje niet ook lang niet altijd goed aan in de hersenen. Daarnaast is negatieve aandacht ook aandacht en komt het gedrag vaker voor omdat het aandacht krijgt.

Dus bij brutaal manier dingen eisen zeg ik vaak "hoe vragen we dat/hoe vraag je dat".
    Of als ze aan het rennen zijn in huis; "buiten mag je rennen, binnen lopen we"
    En zodra ze het goed doen zeg ik het ook.

Mijn ervaring is dat als je in die negatieve cirkel zit dit een negatieve spiraal gaat worden. Jij geeft negatieve reacties die weer negatief gedrag oproept.
    En natuurlijk moet je grenzen stellen en consequent zijn, maar soms ook aan "pick your battles" denken.

owly vindt dit leuk.
  4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Een kind herhaalt wat het leert...als jij het mag zeggen waarom zij niet?
    Dat gebeurt hier ook en ik vind het ook brutaal uit zijn mond maar hij zegt t op de verkeerde of juist grappige momenten.

Mama, ff stil...ik wil nu met papa praten of kom s hier, doe maar, schiet op.

Allemaal woorden/zinnen die wij in een andere situatie zeggen; zo van schiet s op kerel, we moeten gaan en hij zegt t als zn boterham niet snel genoeg komt ;)

Dat je vriend er niet tegen kan ligt echt ff bij hem. Het is iig heel normaal gedrag voor deze leeftijd van haar. Je kan geen positieve energie afgeven als je zelf niet lekker in je vel zit. Dus hij moet eerst kijken hoe hij zelf weer lekker in zn vel komt te zitten. Zij voelt zijn spanning en dit zie je in haar gedrag weer terug.

Niks "mis" met haar...met je vriend dus wel

Deel Deze Pagina