Hoi allemaal. Ik heb hier een prachtig peutermeisje van bijna 3,5 rondlopen. Ze is prachtig alleen haar gedrag niet. Elke dag hier is een drama.. Ze is dwars, luistert niet, spuugt, bijt, knijpt enz. Bijna alles is een gevecht, ook met haar (stief)papa, naar hem luistert ze al helemaal niet. Nu heeft ze ook haar lieve momenten hoor, maar minder vaak. Ik ben elke dag uitgeteld en blij als ze op bed ligt. En dat vind ik zo jammer. Ook op het kinderdagverblijf beginnen ze sinds een aantal weken haar dwarse gedrag op te merken. Is dit voor jullie herkenbaar? En wat kan ik er aan doen om het te verbeteren? Consequent zijn vind ik zo moeilijk ik geef veel te vaak toe. Hoe verander ik dit? En ik vind ook dat er meer structuur in huis moet komen, want die is er niet tot nauwelijks... elke dag verloopt anders. Vriendlief en ik werken allebei tot 18:00 en halen haar daarna op van het kinderdagverblijf Ik moet dan nog koken, haar badderen, voorlezen en naar bed brengen Als dit soepeltjes verloopt (zelden) ligt ze rond 20:00 in haar bed. Dit vind ik te laat! Hebben jullie tips? Hoor ze graag. Vooral nu ik zwanger van de tweede ben wil ik dat het straks soepel verloopt als hij/zij er is. Liefs,. Azshara
Qua bedtijd zou ik zorgen dat er eten klaarstaat. Dat scheelt weer koken. Verder toch regels gaan opstellen en jullie daaraan houden. Hang ze op desnoods, zoals bij supernanny .
Werken jullie allebei fulltime? Gaat het op de dagen dat ze thuis is wel beter of is het dan hetzelfde? En zorg voor een vaste volgorde voor dingen zodat ze daar houvast aan heeft. Bespreek met je man wat wel en niet geaccepteerd wordt en hou je daar heel strict aan. Slaan, bijten, schreeuwen, gillen mag hier allemaal niet en dan volgt er geen waarschuwing maar meteen straf. Bijten en spugen zijn hier gelukkig niet aan de orde maar daar zou ik ook heel snel korte metten mee maken. Ze is nota bene 3,5, zou toch heel goed moeten weten dat dit soort dingen echt niet mogen. Als het niet beter gaat na een paar weken zou ik ondersteuning gaan zoeken want ik vind het eerlijk gezegd wel redelijk heftig klinken en ik zou er niet te lang mee aanmodderen.
Vraag hulp bij bijvoorbeeld het consultatiebureau, het CJG oid. Zij kunnen je heel haalbare bruikbare tips geven om het iets draaglijker te maken. En probeer zoveel mogelijk structuur te geven. Kinderen leven van regelmaat en sleur. Geeft ze een veilig gevoel.
ben het hier wel mee eens. Structuur is sowieso voor elk kind goed en ik zou de opvoedteugels maar eens even megastrak aantrekken....bijten en spugen. Misschien helpt het om eens goed met haar te gaan zitten en met stiefpapa erbij en met zn drieeen even de regels in huis "bepalen". Op die leeftijd zijn ze er gevoelig voor om mee te beslissen, dus bv (niet spugen, niet bijten, niet slaan.) Laat haar ook inbreng hebben en maak duidelijk dat dit heel belangrijke regels zijn, dat hier niet voor gewaarschuwd wordt en er direct consequenties volgen als dit wel gebeurd.
@Mykelti, zo'n lijst is een goed idee. Ik ga er meteen aan beginnen. Nu hopen dat we ons daar aan kunnen houden. @ Eylem vriend werkt fulltime met een wisselend rooster, ochtend en avonddiensten. Ik werk 32 uur en dochter gaat 4 dagen pw naar het KDV. Op de dagen dat ze thuis is is haar gedrag heftiger, of lijkt dat in elk geval zo omdat ze op KDV dagen de hele dag weg is. Straffen vind ik moeilijk, vooral om er consequent in te blijven. Ik geef vaak toe uit medelijden of gemakzucht, vriend pakt het iets beter aan alleen ook niet helemaal juist. Hij stuurt haar naar haar kamer waar ze gerust gaat spelen of er een troep van maakt die ze niet opruimt Ik woon gelijkvloers dus op de trap een timeout zit er niet in, stoel in de gang werkt eigenlijk ook niet. Want daar gaat ze zitten en vervolgens blijft ze dwars en stou Hoe straf jij? En hoe beloon je positief gedrag? Het bijten en spugen klinkt heftiger dan het is, het gebeurt zo'n 2 / 3 keer per week als ze heel boos wordt. dan merk ik ook dat ze ontzettend gefrustreerd is om iets. Wat ik doe als ze zo reageert is rustig blijven en haar troosten. Dan kalmeert ze en is ze weer lief. Ik heb vaak een heel kort lontje en betrap mezelf regelmatig op schreeuwen, waarna ik me achteraf heel schuldig voel. Ik heb het idee dat ik zonder schreeuwen vaak niet tot haar doordring terwijl ik weet dat het juist averechts werkt. Vind het erg lastig en zie mezelf als een faalende moeder terwijl ik zo graag een harmonieus gezin wil hebben met afentoe zn ups en downs.. Maar niet continue downs zoals nu. @Sonjaa het CJG hier is geen land mee te bezeilen, werken met verouderde opvoedmethodes en luisteren niet naar wat ik te zeggen heb. Mevr van het CB meldde mij een tijd terug dat ik mijn haren moet afknippen zodat ik minder bezig ben met mijn uiterlijk??? (Heb schouderlang haar thats it maar draag geen make up oid en ben altijd met 15 min klaar) en meer tijd over heb voor mijn dochter. Dit was een geitenwollensokkenfiguur en deze werken bij het CJG hier alleen maar. Er werd mij ook gezegd dat ik maar moest stoppen of minder moest werken zodat ik meer thuis kon zijn met dochter.. Dat zou beter zijn voor de ontwikkeling.. Ik schakel dus ook liever nog geen instantie in, wil het eerst zelf proberen.
@tuc dat is een goed idee! Ik heb alleen het idee dat zij woorden zoals regels e.d. nog niet begrijpt en het vergeet dat ze zulk gedrag vertoond. Ze doet het namelijk echt in een impulsieve opwelling. Sorry zeggen doet ze wel altijd om vervolgens 10 min later weer iets stouts te doen. Hoe moet ik bijv aanpakken dat ze overal een rommel van maakt? ze wilt alles tegelijkertijd, spelen, tv kijken, boekjes lezen. en binnen 10 min is het een grote rotzooi die ze zelf absoluut weigert om op te ruimen. Ook als ik haar help laat ze mij alles doen en raakt afgeleid door het speelgoed wat ze tegenkomt. Aan 1 taak houden is voor haar heel moeilijk ze handelt onwijs impulsief met alles. Ik geloof niet in ADHD, dat bestaat in mijn ogen niet. Maar geloof wel in concentratie of impulsiviteitsstoornissen. Het is verder een heel slim en pienter meisje die zich heel goed kan verwoorden. Uit de observaties van het kdv is ook gekomen dat ze een flinke voorsprong heeft qua ontwikkeling op haar leeftijdsgenootjes. Hierdoor ben ik ook vaak geneigd te denken dat ze alles snapt en begrijpt wat ik zeg en vraag.. Lastig allemaal hoor pfff
Ik straf door ze op de gang of op hun slaapkamer te zetten. Ja daar ligt ook speelgoed en kunnen ze ook klieren maar ze kunnen het niet uitstaan dat ze apart worden gezet als straf dus dat vinden ze heel naar. Als dat bij jou niet werkt moet je iets zoeken wat ze dus niet leuk vindt. Een strafstoeltje in de hoek van de kamer kan ook heel goed als je verder geen ruimte hebt, of op de trap zitten. Vervelende is dat ze al behoorlijk 'oud' is en het dus wel even zal duren voor je dit erin hebt: veel herhalen en consequent zijn, echt het allerbelangrijkste. Belonen bij positief gedrag doe ik gewoon door te zeggen dat ze iets goed doen, dat ze al zo groot zijn wauw, dat ik trots op ze ben, knuffelen, kusjes...dan groeien ze meteen een centimeter Ik begrijp dat je niet zo van de instanties bent maar zo te lezen zit je echt in een negatieve spiraal en door het toegeven wordt het alleen maar erger. Ik lees niet echt motivatie van je om hieruit te komen, als je dit van jezelf weet, wees dan verstandig en zoek toch hulp. Er werken meer mensen dan die ene vrouw bij het CB en een huisarts zou je ook prima verder moeten kunnen helpen.
Nou ik ben het deels wel eens met het cb. Ze is lange dagen weg. Doen jullie nog wat leuke dingen naar de speeltuin zwemmen een op een aandacht. Hele dagen kinderdagverblijf is zwaar voor kinderen hoor onderschat dat niet. Dochter ging even vier dagen in de week naar het kinderdagverblijf maar was dood op elke dag en dan was ze dwars moe ect ect. En besloot haar toch meer thuis te houden en andere dingen te gaan doen. Het is wel allemaal hop hop snel allemaal van af kinderdagverblijf tot aan naar bed toe gaan. Mogelijkheid eerder ophalen?? Zo dat ze thuis ook wat meer kan spelen en tot rust kan komen.? Dwarse kinderen zijn vaak ongelukkig moe. En hebben juist meer aandacht nodig dat werkt hier altijd het beste als ze dwars zijn juist positieve aandacht geven een grapje maken gaan stoeien even met een bal door het huis rollen samen. rondje fietsen ect ect. Met je kind praten! En misschien bied het kdv ook geen uitdaging meer rond 3.5 zijn sommige wel toe aan de basisschool ook dat kan er mee te maken hebben klinkt dubbel maar op school krijgen ze toch weer een hele andere uitdaging dan op het kdv.
met 3,5 kennen ze het woord regels wel hoor. Op het kdv hebben ze ook regels. En als je het gaat uitleggen zeg je gewoon dat je gaat uitmaken wat in huis mag en wat niet. Over dat opruimen, dat herken ik van hier met mijn oudste, maar het enige dat helpt is er een tijdje bovenop zitten. Dus zelf zien wanneer ze de boekenla oid overhoop getrokken heeft en wanneer je ziet dat ze iets anders wil pakken, op dat moment ingrijpen en eerst laten opruimen. Als ze snel afgeleid is en je wil haar iets duidelijk maken is het ook heel belangrijk om haar jou aan te laten kijken, op haar hoogte gaan zitten en uitleggen wat je niet wil zien, daarna uitleggen wat je juist wel wil zien.
Dat zou inderdaad kunnen maar mijn ervaring is eerder dat kinderen die net in groep 1 beginnen juist heel dwars worden van alle vermoeidheid en indrukken. Dus ik zou er zéker nu mee aan de slag gaan, anders zit je straks echt met een groot probleem als ze naar groep 1 gaat. En ik vind het ook wel veel, 4 dagen kdv en dan ook pas om 18.00 uur ophalen. Altijd haasten natuurlijk. Er moet toch wel ergens een mouw aan te passen zijn dat jij of je man misschien een dag minder gaat werken of in ieder geval een dag eerder begint en dan eerder naar huis kan? Dan gezellig samen boodschappen doen, samen koken, dan heb je al een hele andere sfeer wanneer je moet rennen en vliegen. Badderen zou ik trouwens voor het weekend bewaren (gezellig samen in bad), doordeweeks douchen en elke dag is echt niet nodig als ze niet onder het zand of de modder zitten. Hier douchen ze 2 keer in de week. En dan nog niet 's avonds want dat is geheid drama.
Heeft het kinderdagverblijf de mogelijkheid (of wil het die bieden) om haar warm te laten eten? Bijvoorbeeld dat jij een warme maaltijd meegeeft die zij tussen de middag kan opeten. Dan hoeft ze 's avonds alleen nog maar een broodje te eten. Wat misschien zelfs nog wel op het kinderdagverblijf kan rond 17:00u. Dan kan een van jullie haar thuis rustig (uitgebreid) naar bed brengen terwijl de ander kookt.
4 dagen is ook veel, maar omdat ze over een halfjaar naar school gaat wil ik haar toch nu 4 dagen op het KDV houden. Als de beeb er straks is ga ik minder werken en het heel anders aanpakken. Ik doe elke dinsdag (mijn vrije dag) altijd leuke dingen met haar. Sochtends zwemmen en smiddags naar de speeltuin of langs oma, dat vindt ze ook geweldig. Elke avond en ochtend eten we samen met vriend of met zn 2en aan tafel en spreken de dag door. Ook lezen we altijd nog een aantal boekjes voor het slapen gaan. In de weekenden proberen we ook altijd zoveel mogelijk leuke dingen te doen, als vriend vrij is gaan we dagjes weg naar dierentuin, efteling e.d. Ook thuisactiviteiten ondernemen we zoveel mogelijk. Cakjes bakken, kleien e.d. Eerder ophalen is momenteel geen optie. Dit is met werkgever zo afgesproken dat ik als dochter naar school gaat ik elke dag om half 3 klaar ben om haar uit school te halen zodat er geen NSO nodig is. Ik heb ook gedacht dat het KDV geen uitdaging meer biedt, ondanks ze er elke 3 weken met een nieuw thema werken waar de kinderen volop mee bezig zijn. En de leidsters geven ook aan dat ze geen verveelde indruk maakt.
Dochter speelt op het kinderdagverblijf elke dag in de zandbak, behalve met extreem weer. Dus komt altijd zanderig en vies thuis. Dus dat is helaas geen optie.. Met badderen bedoel ik trouwens dat ze tijdens het douchen met een opblaasbadje in de douchebak zit, terwijl de douche aanstaat. Dan speelt ze hier even 5 a 10 minuutjes in en dan pyama aan tandjespoetsen boekje en naar bed.
Dit heb ik in het verleden al eens aangekaart, maar die mogelijkheid hebben ze helaas niet ondat ze niet van hun vaste ritme willen afwijken. Ik vind het persoonlijk ook wel fijn dat ik samen met haar kan eten. En na mijn vakantie ga ik zeker beginnen met savonds of voor 2 dagen vooruit koken zodat alles klaarstaat voor de dag erna.
Jammer dat ze het niet willen, zeker het opwarmen van warm eten hoeft niet heel moeilijk te zijn. Deden wij ook vaak op de groep, als ze zelfstandig kunnen eten merk je er weinig van. De boterham 's middags kan ik me nog wat bij voorstellen dat ze dat liever niet willen. Kan me ook wel voorstellen dat je haar nog even wil zien 's avonds. Hoop dat het je gaat lukken om vooruit te werken. Eventueel kun je ook nog in het weekend dubbel koken en de extra porties invriezen.
Ik zou zeggen: Choose your battles! Bepaal een aantal punten die je echt anders wil zien, zoals bijvoorbeeld het bijten. Als ze dat doet, zou ik haar echt elke keer op haar kamer of in de gang zetten voor 5 minuten en straal negeren. Hoe hysterisch ze dan ook gaat doen. Maar tegelijk moet je ook beseffen dat als zij van bijvoorbeeld 7 uur wakker is en om 18 uur of later thuis komt van een hele dag KDV, ze moe is en dus een kort lontje heeft. Als het dan 's avonds ook nog es 2 uur lang een "rush" is (koken-eten-bad-bed), kan het wel es botsen. Je kan dus onmogelijk alles tegelijk aanpakken. Op 't KDV hoort ze daarenboven bij de oudsten en is ze misschien stilaan toe aan school en nieuwe uitdagingen? Zelf zou ik overigens proberen om in 't weekend alvast eten klaar te zetten voor maandag en als je dinsdag vrij bent te proberen ook al iets klaar te zetten voor woensdag. Desnoods een grote pan spaghettisaus die 2 dagen meegaat. Dan blijven er maar 2 drukkere dagen over.
Ik lees ook verveling (toe zijn aan school) en het haast-haast-haast dat haar geen goed doet. Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden en ze gaat van 9 tot 16 uur naar de crèche (momenteel ook 4 dagen). Ze eet tussen de middag warm (is hier standaard), maar toch merk ik als ik haar na de creche niet een half uur intensieve 1 op 1 aandacht geef, ze ook niet lekker in haar vel zit. Ze moet echt even bijkomen bij een van ons op schoot met een boekje, of ik betrek haar bij het koken als ik dat nog moet doen. Dat helpt wel. Vervolgens ook in bad (ze is hier ook vaak zanderig en met die warmte nu is het ook gewoon om af te koelen), dan warme melk en dan slapen,waarbij we nog wat verhaaltjes voorlezen. Slaan, bijten en schreeuwen wordt hier ook niet getolereerd en dan gaat ze op de gang met de deur dicht. Tot nu is het maar 2 keer voorgekomen. Ik zou dus proberen je tijdsschema beter in te delen, het koken anders aan te pakken en als ze thuiskomt eerst rust bieden en haar even een half uur alle aandacht geven. Help haar op weg met een spel, zet haar aan de tekentafel en begin dan met koken. En probeer geen stress uit te stralen. Kinderen zijn daar heel gevoelig voor.
je geeft zelf al aan dat je niet consequent bent en je vriend wel...dat is erg verwarrend voor een kind...dus verander dat! die van ons is ook bijna 3,5 maar heeft geen driftbuien en bijt en krabbelt enz ook niet...ze heeft wel eens bijt periodes gehad hoor..en kan een kreng zijn als ze r zin niet krijgt...meteen op de gang... en daarna mag ze terug komen en dan rustig uitleggen dat bijten niet mag...niet te lang verhaal van maken want dat nemen ze toch niet op.. maarja alleen maar het kind straffen is ook niet alles omdat het er naar uit ziet dat je kind flink gefrustreerd is...het gevoel weinig aandacht krijgt..daar lijkt het op...dus misschien moeten jullie toch de hele situatie veranderen.. en eerlijk gezegd vind ik 4 dagen kinderdagverblijf wel veel..waarom doe je r niet naar een peuterspeelzaal zodat ze met eigen leeftijd genootjes is..veel uitdagender..leert ze meer.. en ik vind het jammer dat er alleen naar het kind gekeken wordt...kijk ook is streng naar jullie zelf...werk er 1 niet te veel...doe je genoeg met je kind...laat r af en toe lekker rennen buiten...ga 2 uur met r naar de speeltuin of naar een zwembad...en niet alleen mam maar ook pap.. en niet overal een probleem van maken...de mijne ruimt ook niet altijd op...maar wel als ik mee help...nou ja ook goed..dan doen we het samen.. en heel veel communiceren met je kind...
Bedankt voor alle reacties & tips. Hier heb ik zeker wat aan. Heb e.e.a vandaag al toegepast en heb al verbetering gezien! Volhouden dus en hopelijk blijft het zo gaan!