Hoi, Wie heeft er medicatie voor een te hoog cholesterol die gebruikt mag worden bij het zwanger willen worden of zwanger zijn? Ik had eerst medicatie die ik niet meer mag gebruiken nu ik zwanger wil worden. Ik hen Questran gekregen, maar dat hou ik niet echt binnen. Weet iemand anders medicatie voor de hoge cholesterol die je mag slikken? Groetjes
Hoi hoi, Ik zelf gebruik ook medicatie voor cholestrol, crestor en ezertrol. Ik heb de erfelijke vorm(bewezen in mijn DNA), jij ook? Of komt het bij jou door roken, overgewicht of door iets anders? De erfelijke vorm kan je zeer weinig aan doen met het eetpatroon e.d. bij wijze van spreken stijgt mijn cholestrol ook nog als ik op alleen water zou leven. Ik ben een tijdje in behandeling geweest van een internist om dat ik moeilijk in te stellen was. Uiteindelijk gelukt met de eerder beschreven medicatie en toen is mijn dossier uiteindelijk gesloten en ben ik terug gegaan naar mijn huisarts. Toevallig heb ik maandag een gesprek gehad met mijn huisarts over zwangerschap en mijn medicijnen. Het gebruik tijdens zwangerschap en borstvoeding wordt afgeraden. Omdat er te weinig van bekend is(wist ik al, had mijn internist ook al gezegd). Mogelijk heeft het invloed op de ontwikkeling van het kind. Het tijdelijk stoppen van cholesterolmedicatie geeft zelden schade bij de moeder, het is een lange termijn afwijking. Daarom wordt er voor gekozen om tijdelijk te stoppen en het weer te herpakken als de lactatieperiode voorbij is. Er blijkt 1 middel te bestaan(weet de naam niet) wat wel met zwangerschap samen kan, maar dat wordt alleen gegeven als het echt noodzakelijk is. Ik heb met mijn huisarts afgesproken om bloed te laten prikken om de paar maanden. Mocht hij flink stijgen dan wat acceptabel is(heb ooit boven de 9 gezeten) dan wordt ik terug verwezen naar de internist.
Ik heb dat medicijn wat jij beschrijft even opgezocht. Het is hetzelfde medicijn wat mijn huisarts aangaf. Zij had het over extra vitamine preparaten. Dat beschrijft de beschrijving ook van dit medicijn. Gezien dit het enige medicijn is wat gecombineerd kan worden, zijn er denk ik geen mogelijkheden meer. Dit is de beschrijving die ik vond: Zwangerschap Overleg met uw arts. Er zijn niet veel zwangere vrouwen die dit medicijn hebben gebruikt. Maar omdat colestyramine niet in het lichaam wordt opgenomen, geeft dit waarschijnlijk geen problemen bij de baby. Wel kan colestyramine er voor zorgen dat bepaalde vitamines minder goed worden opgenomen. Dit kan een tekort aan vitamines bij de moeder veroorzaken. Dit kan schadelijk zijn voor de baby. Om dat te voorkomen, kan uw arts het gebruik van extra vitamines voorschrijven. Gebruikt u dit medicijn voor een te hoog cholesterolgehalte? Misschien kunt u tijdelijk met dit medicijn stoppen. In de meeste gevallen heeft tijdelijk stoppen geen grote gevolgen voor uw gezondheid. Overleg daarom met uw arts zodra u zwanger bent of binnenkort wilt worden. Borstvoeding Wilt u borstvoeding geven? Overleg dan met uw arts. Colestyramine komt niet in de moedermelk terecht. Wel kan colestyramine er voor zorgen dat bepaalde vitamines minder goed worden opgenomen. Dit kan een tekort aan vitamines bij de moeder veroorzaken. Dit kan schadelijk zijn voor de baby. Om dat te voorkomen, kan uw arts het gebruik van extra vitamines voorschrijven. Gebruikt u dit medicijn voor een te hoog cholesterolgehalte? Misschien kunt u tijdelijk met dit medicijn stoppen. In de meeste gevallen heeft tijdelijk stoppen geen grote gevolgen voor uw gezondheid. Overleg hierover met uw arts.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden! Ik was al bang na het lezen dat er maar een medicijn is die gebruikt mag worden dit Questran is. Bij mij komt de hoge cholesterol door de overgewicht die ik heb. (ook daar ga ik aan werken, ga morgen de diëtiste bellen voor een eerste afspraak.) Questran zijn zakjes medicijnen van 4 mg per zakje. Ik zou daarvan 2 in de ochtend en 2 in de avond moeten oplossen in water. Nu om te proberen heb ik 1 in de ochtend en 1 in de avond. In de ochtend is het altijd een ramp om deze te nemen en gaat dit meestal ook niet goed. In de avond kost het veel moeite maar hou ik het wel binnen. Net even mijn laatste uitslagen gekeken en zie dat ik nog binnen de waarde zit. Eind maart was dit 5.67. Morgen maar eens de huisarts bellen of ik misschien tijdelijk kan stoppen en net wat jij doet regelmatig laten controleren op de cholesterol. Het valt me heel erg mee deze waarde. Vervelend dat jij de erfelijke variant hebt. Moet je er toch altijd rekening mee houden. Wel fijn dat je dit met je arts goed kan beschrijven. Groetjes
natuurlijk is een te hoog cholesterol niet goed, dat weten we allemaal. Maar 1 voordeel van deze hart en vaat ziekte is dat het over een langer termijn gaat. Dus van even geen pillen slikken slib je niet direct dicht en heb je morgen bij wijze van spreken een hart-infarct. In jou geval is het inderdaad verstandig om je eetpatroon aan te passen, zodat er niet meer cholesterol zich in jou lichaam vormt, dan nodig is(als je rookt, ook daarmee stoppen is ook een risico voor dit probleem). Met het afvallen valt (meer) winst te behalen. Klinkt misschien een beetje stom wat ik ga zeggen. Maar het voordeel van jou type cholesterol is dat je er wat mee kan doen en dat je uiteindelijk van de medicatie af kan. Ook al weet ik dat afvallen een moeilijk proces is. Ik zit met die erfelijkheid, dus zal heel mijn leven een de medicatie zitten. Ik had geen overgewicht toen het bij ontdekt werd(17 jaar). Ik had al een mager eetpatroon vanuit huis meegekregen, gezien mijn moeder het ook heeft. Er werd mij geadviseerd om zo door te blijven eten, ook al heeft het weinig invloed op mijn cholesterol. Overgewicht blijft een risicofactor op meerdere vlakken. Ik ben wel te zwaar geworden door het samenwonen en veel stress. Ik woog 86kg met mijn 1,65. Een jaar terug heb ik de knop weten om te zetten om af te gaan vallen. Het is me gelukt, ik weeg nu 64kg en al een half jaar stabiel. Een eventuele zwangerschap in de toekomst was mijn drijfsveer. Want daarbij kan overgewicht ook complicaties bij geven. Of ik het vervelend vind van die erfelijke cholesterol? Nou niet echt. Van een te hoog cholesterol voel je niks. Pas als je daadwerkelijk een hart of herseninfarct krijgt, dan merk je de gevolgen ervan. heb jaren de pil geslikt en die medicatie slikte ik gewoon op hetzelfde moment. En nu ben ik ook weer tevreden met mijn gezonde eetpatroon en het kost me niet erg veel moeite. Je hebt al stappen ondernomen om naar een diëtiste tegaan, Hartstikke goed! Je zit op zwangerschapspagina, wil je nog zwanger worden? In dat geval laat dat je drijfsveer zijn, zodat je gezond en veilig een kindje kan dragen. Dat is iets wat het kind je verdien Ik wens je veel succes!
Hoi Meiske, Dank je wel voor je antwoord en support. Het is inderdaad zo dat ik nog probeer zwanger te worden en dit ook voor ogen hou wat betreft het afvallen. Daarbij komt bij dat het ook voor andere dingen beter is om af te vallen. Wat goed dat jij zoveel bent afgevallen. Heb je een dieet gevolgd of is het alleen door aanpassing van je eet patroon wat je zelf hebt gedaan?
Ik heb de eerste 10kg zelf gedaan. Toen werd er weigth watchers(@ work) aangeboden via mijn werkgever. Daar ben ik aan mee gaan doen, ik was la goed op weg, maar dacht dat ik er altijd van kan leren en dat tips erg welkom zijn. Ben erg blij dat ik er aan mee heb gedaan, het heeft me heel veel in zicht gegeven in een gezond eetpatroon. Het fijne was dat je het zelf kan invullen met de richtlijnen die je krijgt. Daardoor eet je producten die jij lekker vind. Daarbij mocht er ook gewoon een keertje gesnoept worden of een patatje gegeten worden, maar uiteraard allemaal met mate. Dus ik at alleen dingen die ik lekker vind, ik had geen hongermomenten want als je het goed verdeeld voorkom je dit en er mag eens in de tijd gewoon gesnoept worden. Ideaal. Het voelde niet als een dieet. Daarbij heb ik een sport gevonden wat ik erg leuk vind om te doen. Ik ben gaan wielrennen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen. Maar zo heerlijk om door de natuur te fietsen, daarmee ben ik in beweging en ik kan mijn hoofd leeg maken(wat ook wel eens fijn is). En gezien wielrennen een erg intensieve sport is, ging het afvallen hard. En als je sport mag je meer eten, dat is ook een fijne bijkomstigheid. Kortom, geen wonderpillen/ drankjes/ shakes of reepjes. Nee, de beste formule toepassen die iedereen weet: gezond eten en meer bewegen.