schoolkeuze..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Elegance, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Moeten jullie allemaal ver reizen naar de basisschool van je kind?
    En zijn er ook ouders bij die met de auto moeten gaan ivm de afstand?

Momeneel twijfelen wij tussen twee scholen... een 200m verderop.. of een dorp verderop... dat zou ik nooit op de fiets kunnen doen..
    Ik vind dat eigenlijk waanzin om elke dag zover te moeten reizen, maar die school is stukken beter en sluit precies bij onze wensen aan.. op de afstand na.. en het is zo makkelijk om maar te denken dat doen we gewoon.. want het kost een stuk meer tijd en geld.. en we kunnen tegenwoordig onmogelijk 8 jaar vooruit kijken hoe dan de financien eruit zien..

De volgende fase met nieuwe dilemma's is hier dus ook aangebroken :D

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Tja, lastig. De school zit hier in dezelfde wijk, dus echt nog geen vijf minuten fietsen. Ik vind het geweldig handig. Ga om precies 8.16 uur de deur uit en ben ruim op tijd op school (deuren gaan 8.20 uur open).
    Verschilt het qua kwaliteit echt heel veel?
    Want je moet ook nadenken over de speeldates met vriendjes. Ik heb elke woensdag en vrijdag wel een speeldate van haar. En als je dan dus een heel eind gereden hebt en hij zegt dat ie bij iemand gaat spelen, kan je onverrichte zaken weer terug. En dus ook weer terug om op te halen... Ik weet niet of er meer kinderen uit jouw dorp naar die andere school gaan? Want dan zou je op den duur kunnen carpoolen? En als ik het zo lees is er ook geen mogelijkheid dat je zoon op een gegeven moment zelf naar school kan fietsen... Dus hou dat ook goed in je achterhoofd bij je keuze....

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je een school wat verderaf neemt, hoop ik wel dat niet alle kinderen in zijn klas uit dezelfde gemeente komen. Dat het dus een beetje gespreid is en hij niet de enige is "die van zover komt".

Ik zou overigens kijken naar de afstand. 1 dorp verder kan 2 km zijn (en da's doenbaar met de fiets), maar kan evengoed 15 km zijn (en dat zal nooit heel haalbaar zijn met de fiets de komende 8 jaar).
    En ook hoe vlot de weg rijdt met de wagen ernaartoe ... Als je op die 10 km ofzo ook nog es elke keer file hebt ...

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wat is het verschil tussen de scholen? Waarom sluit de ene school wel aan en de andere niet? Zelf zou ik niet kiezen voor een school op afstand. In jullie geval zal hij altijd moeten overblijven want tijd om tussen de middag heb en weer te gaan is er niet. Daarnaast wat aan gezegd is spelen bij vriendjes. Steek je wel en vriendje mee nemen, die ouders zullen het kindje dan op moeten halen en dat kan best een drempel zijn.
    Ook vind ik het belangrijk, onze kinderen vragen et ook zelf naar, het zelfstandig worden. Langzaam aan letten alleen naar school te gaan is ook belangrijk.

5. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Bedankt voor de reacties. Ik probeer even op alles te reageren. Het is wel via de foon, dus waarschijnlijk met de nodige spelfouten ;)

Ik woon dus in de stad de dichtsbijzijnde school ligt aan een super drukke weg en al is hij 11 jaar, daar zou hij nooit alleen naartoe kunnen.
    Op de school verderaf zitten ook kinderen uit de straat. Zijn wel een stuk ouder, 9 en 11. Maar ook een paar kinderen hier een paar straten vandaan. De meeste ouders carpoolen. Daar wil ik nog niet vanuitgaan want ze zullen in eerste instantie al bezet zijn.
    Het verschil is duidelijk zichtbaar tussen de scholen. De een ligt in de stad in een achterstandswijk. Ook nog oud gebouw en oogde heel rommelig. De andere ligt in een dorp, 5 km rijden, door bos, niet te doen alleen met de fiets, mega eng. (Fietspad loopt niet langs de weg. En als ik de andere weg zou nemen is dat mega om). Daarnaast is het een super gediscplineerde school.er gaan kinderen can ver naartoe, de beste school vd streek. Ze zijn kindgericht maar denken daarbij ook aan het welzijn van de leraar. Ze willen ouders zo veel mogelijk betrekken bij de school. De school klopt gewoon..

Ik vind het lastig omdat ik weet dat ze op de verre school meer bieden op sociaal emotioneel gebied en dat heeft hij ook wel nodig. Maar van de andere kant vind ik het niet erg om hem te laten opgroeien tussen verschillende milieus.. because thats life...

Ze hebben overigens beide een continurooster, dus wordt er automatisch overgebleven.

6. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Maar als je in de stad woont, zijn er toch nog wel meer scholen?

Als je je realiseert hoeveel impact de sfeer op school en de manier van lesgeven en alles eromheen, heeft op kinderen, zou ik kiezen voor de school waarvan je denkt dat die het beste bij je kind past.

7. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Klopt, er zijn meer scholen. Maar deze liggen meer aan de andere kant. Dan is de reistijd hetzelfde.. alleen maar spits.. stoplichten etc.. en voor (s)ouders een hele opgave om dan mijn zoon van school te halen.
    Tussen die scholen zit een school die ook goed staat aangeschreven. Dan kies ik liever die andere in de buurt van (s)ouders.
    Maar ook jij geeft aan dat een school veel impact heeft. Dat is waarom ik zo naar de school in het dorp neig.
    Dus eigenlijk heb ik in mijn hoofd al een keuze gemaakt. Ik baal er ook gewoon van.. we wonen kwa basisschool gewoon niet handig ;)

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wij wonen minimaal 6 km van alle basisscholen in de buurt af. Dus we rijden sowieso elke ochtend en middag. Iedereen hier in de buurt doet dat. Wij gaan carpoolen als de zoon van mijn zus ook naar school gaat. Nu rijden we nog elke dag zelf.

nu is het hier ook redelijk normaal, dus de meeste ouders kijken er niet van op dat als er iemand gaat spelen dat we met de auto 6,5 km (van colin school dus die we gekozen hebben) gaan.

ik zou zonder twijfel kiezen voor de school verder weg in jullie geval.

9. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Als jouw gevoel zegt dat die school beter voor hem is, dan zou ik dat gewoon doen. Die 10 km is echt nog prima te doen, hoor. Ook voor vriendjes is dat (in mijn ogen) nog een hele acceptabele afstand om te halen en te brengen.

Over het spelen:
    Ik zat vroeger ook op een andere school dan de kinderen in mijn straat/wijk en speelde toch altijd gewoon met hen. Ik heb dat nooit als probleem ervaren.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.870
    113
    Mijn kinderen gaan ook niet in de wijk naar school, maar 2,5 km verderop. Dat is nog wel te doen, 10 minuten fietsen, 6 minuten met de auto, want dan moet ik omrijden.
    De meeste kinderen uit de klas komen uit die wijk zelf, maar er zitten ook een stuk of drie die ook uit het centrum komen, net als wij. In het centrum zitten ook nog 4 scholen, waarvan twee een parkeerplaats hebben die betaald is en nog 3 minuten of langer lopen naar de school, bij de andere school zitten zowat alleen maar allochtonen en nog een school is een bijzondere vorm van onderwijs en nogal prijzig. Ja, op de fiets zou ik sneller bij die scholen zijn. Moet je met de auto, bijv. als je door moet rijden van of naar je werk, dan moet ik nogal omrijden en kan ik dus vervolgens niet gratis en in de buurt parkeren. De school waar ze nu op zitten ligt op de route naar de snelweg, een buurtwinkelcentrum met de Lidl enzo en zo kan ik dat prima combineren met even boodschappen doen etc.
    De buurkinderen zitten over het algemeen wel in het centrum hier op school, maar dat maakt niet uit, ze spelen allemaal samen buiten.
    Daarnaast leren ze ook wel kinderen kennen via zwemles, sportclubs etc.
    Wanneer ik wel baal van de afstand, is als het sneeuwt of glad is. Daarnaast zal ik langer met ze mee naar school moeten om ze te halen en te brengen dan als ze bijv. maar een stukje zouden te hoeven lopen. Ik laat ze nu gewoon ook wat vaker overblijven. Daar kun je naar kijken, hoeveel zijn de overblijvenkosten op die school een dorp verderop of hebben ze een continurooster? Succes met je keuze, altijd moeilijk.

11. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    ik zal altijd gaan voor de beste schoolkeuze.

12. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    volg je gevoel. wij zitten ook op een school een paar km van hier. 10 minuten fietsen. ik had eerst ook gekozen voor de school 1 minuut lopen hier vandaan, maar we zijn alsnog het volgende schooljaar naar de school in het dorp hiernaast gegaan. met speelafspraakjes en vriendjes zit het wel goed.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, lastig. Je moet niet alleen naar NU kijken, maar ook naar straks, als je kind oud genoeg is om zelf naar school te gaan. Met een school een dorp verderop, blijf je denk ik brengen en halen t/m groep 8. Ook bij een vriendje/vriendinnetje spelen gaat minder makkelijk. Die dingen kunnen nog wel, maar moeten dan van tevoren afgesproken worden en gaan dus minder sporadisch. Vriendschappen op de basisschool kunnen per dag veranderen, dus lijkt me niet handig.

Ben blij dat ik kon kiezen tussen 2 scholen op loopafstand.

14. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Onze kinderen zitten ook op een school een stad verder.
    Dat is elke dag met de auto 15-20 min heen en weer terug ( als het niet vast staat )en niet te doen met de fiets.
    Onze kinderen zaten al hier toen wij nog in onze oude stad woonden en na de verhuizing daar gebleven.
    We hebben wel gekeken naar een andere school maar niks gevonden wat net zo goed was als deze school.
    Daarom was de keuze om ze hier te houden snel gemaakt en voor ons het zeker waard.

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Tja lastig. Ik zeg altijd volg je gevoel, maar dat de school zo ver weg staat vind ik zelf niet praktisch.
    Wat eerder gezegd werd je moet waarschijnlijk t/m groep 8 blijven brengen. Wil en kan je dat? (met werk en zo)
    Ik zal je eerlijk zeggen dat ik in dit geval ook moeilijk de keus zou kunnen maken.

16. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Moeilijk he.. ik ben dus nit de enige die geen keuze kan maken.
    Als we al de school uit de buurt zouden kiezen, dan nog zou hij er niet alleen naartoe mogen kunnen in groep 8. Teveel drukke wegen, het blijft toch een stad he..
    En hoe het dan met werk etc gaat.. geen flauw idee...
    We hebben zover als toch de keuze gemaakt voor de school veraf. We weten gewoon dat de begeleiding daar het beste is. Ik blijf denk ik altijd wel wat twijfelen. Maar voor nu hoop ik dat we bij deze keuz blijven..

Deel Deze Pagina