Ze uit elkaar halen zal idd ook niet goed zijn voor die kinderen. Ze hebben misschien juist steun aan elkaar. Dus ik snap dat het niet makkelijk is om ze ergens te plaatsen. Zolang ze iedere dag op school komen en kleren aan kun lijf hebben, zal er weinig gebeuren, ben ik bang.
Bah walgelijk als mensen zo met hun kinderen omgaan ! Ik heb een jaar of 1,5 geleden ook het AMK gebeld i.v.m een kindje bij mijn zoontje op school. Ventje werd van kleins af aan (jaar of 6) aan zijn lot overgelaten hele dagen, kreeg niks te eten & te drinken en liep hele dagen op straat te slenteren tot s'avonds laat onder het mom van "hij speelt zo graag buiten" ... right ... Ik nam regelmatig eten en drinken voor hem mee voor na school en heb paar keer geprobeerd met moeder erover te hebben, maar die zag het niet, was toch normaal wat ze deed ?! AMK heeft een onderzoek ingesteld en zijn ook bij haar thuis geweest. Denk dat ze daar wel van geschrokken was, want is een paar jaar stuk beter gegaan, maar nu zie ik het toch weer afzakken ... *zucht* ... Maar ik zou dus ook zeker het AMK bellen, met deze vrouw valt blijkbaar niet te praten, dus zou het niet eens proberen, is zo'n 'ene oor in, andere oor uit geval' , ze zijn heel vriendelijk en kinderen worden idd tegenwoordig niet "zomaar" meer uit huis geplaatst, maar er word sowieso een onderzoek ingesteld en dat is heel hard nodig zo te lezen . Succes !
Dat vraag ik me dus ook heel erg af. Enige wat ik weet is dat er twee pony's in de achtertuin staan. Tuin is maatje postzegel, dus hoe ze zoiets nu kan doen, snap ik ook al niet. En er stond een tijd geleden een foto op Facebook van haar zoon die in het opblaaszwembad aan het zwemmen was. Het water was serieus zo groen als gras. Dus met de hygiene neemt ze het ook niet zo nauw. Pas geleden was haar op een na jongste zoon kaal geschoren. M'n oudste wist te vertellen dat z'n moeder dat voor straf bij hem had gedaan. Pfff zulke dingen snap ik echt niet.
Top van je ! Zullen zat mensen zijn die het allemaal aanzien en er alleen over mopperen, maar daar zijn die kids niet mee geholpen ! En zoveel mogelijk vertellen wat je weet / gezien hebt.
Los van de vraag of je dit moet melden kun je ook gewoon besluiten om zelf (of samen met anderen) in ieder geval voor dit ene kindje een steun te zijn in barre tijden. Spreek met een paar andere ouders uit de klas af dat iedere ochtend iemand dit jochie onder z'n hoede neemt. Hem met een glimlach welkom heten, zijn naam noemen, hem het gevoel geven dat het fijn is dat hij er is. Hem helpen met jas, tas, schoenen, hem in de klas brengen en een fijne dag wensen. Het zijn voor jou kleine dingen, die voor zo'n jochie ontzettend waardevol kunnen zijn. Bespreek met de juf de schrijnende situatie zoals jij die ziet, geef aan dat je bereid bent te helpen waar dat nodig is en het binnen jouw mogelijkheden ligt en vraag haar mee te denken hoe dat zou kunnen. Geef een oude sjaal of wanten mee naar school voor hem, als zijn eigen moeder dat niet doet. Dat soort dingen. Je hoeft heus niet alles zelf te doen, maar wees met de andere ouders samen een warme kring om dit kind heen, zodat het zich niet verloren voelt. Wees geen machteloze omstander. Laat de moederliefde die jij in overvloed hebt ook zo'n jongetje verwarmen.
Ik heb even na gedacht. Is het een idee om dat kindje uit de klas nu en dan uit te nodigen om te komen spelen? Dat is wat aansluiting voor hem en wie weet opend het ook de deur een beetje om het gesprek aan te gaan met de moeder.
Melden bij Veilig Thuis. Hoe meer meldingen, hoe meer grond een rechter heeft voor gedwongen hulpverlening en evt opnieuw een uithuisplaatsing.
Amk bestaat niet meer en heet nu veilig thuis. Ik zou met de juf overleggen en veilig thuis bellen. Er is nu te weinig en gekleurde informatie om over deze situatie uitspraken te doen. Ja ze gaan op de fiets naar school maar he weet niet of ze thuis verder goed verzorgd/liefde krijgen. Je ziet wat je zien wat extra ingekleurd wordt omdat je weet dat ze ooit uithuisplaatsing geplaatst zijn geweest en dat is jammer.
Snap het niet moeders heeft dus problemen met school en blijft dus thuis.... Rij dan mee tot een punt en laat ze dan het laatste stuk zelf doen als het echt niets anders kan. hier is groep 1 tot 3 met ouders of oudere broer of zus mee. En tot de deur brengen... en zelf bij de ingang staan ook nog leraren of congerge.
Nou hier ben ik het niet mee eens hoor. Ook als ik niet van die uithuisplaatsing had geweten had ik nu dezelfde mening. Deze kinderen worden niet goed verzorgd.
Ik zou idd eerst het gesprek op school aangaan. Even een gesprek op een rustig moment aanvragen. Je zorgen uiten en vertellen dat je het liefst veilig thuis wil bellen om een melding te doen. Dat jij dit echt onacceptabel vindt en geen gezonde situatie voor die kinderen en ik zou vragen wat school hier evt. al mee doet.
Ik zou veilig thuis bellen voor advies. Op basis van het advies kun je alsnog melding bij ze doen. Bij het vragen van advies hoef je nog niet de naam en het adres van de familie te geven. Zij kunnen je adviseren of het in dit geval handig is om eerst met school in gesprek te gaan of direct een melding te maken. Ik vind het trouwens ontzettend goed van je dat je hier werk van wil maken. Het is triest hoeveel mensen hun ogen sluiten voor de ellende van kinderen en enkel toekijken. Door iets te doen kun je het leven van deze kinderen in positieve zin veranderen!
Wat heftig, wij wonen om de hoek van school en echt niet dat ik mijn dochter van 5 naar school laat gaan in haar eentje! Ik vind het al erg zat dat ze haar kinderen alleen naar school laat gaan want hoe zal het er dan thuis aan toe gaan, zoals jij allemaal omschreef ga je natuurlijk wel denken hoe of wat er nog meer allemaal gaande is en vooral omdat ze al eens uit huis zijn geplaatst. Vind het ook niet echt dat moeder haar interesse toont in de kindjes over hoe ze het doen op school als ze nooit mee gaat. Volgens mij is alles wel gezegd maar dit maakt mij heel erg boos! Ik zou ook gewoon dat jongetje zoveel mogelijk helpen op school en meldingen blijven maken.
Waar baseer jij dit op? Wat gebeurd er daar waar je je zo'n zorgen over maakt? Een oprechte vraag hoor. Tegenwoordig worden kinderen niet zomaar uit huis geplaatst (Er wordt nu steeds meer geprobeerd met hulp kinderen zo lang migelijk thuis te houden) en teruggeplaatst al bijna helemaal niet meer omdat een uithuisplaatsing alleen nog maar gedaan wordt als er echt geen zicht meer is op een verbetering. Wanneer zijn ze uit huis geplaatst geweest en wat was daar de reden van? Er zullen redenen geweest zijn om ze weer naar huis te laten gaan. Dat is ook echt niet zomaar.
Ik weet niet waarom ze uit huis geplaatst geweest zijn. Ik vind dat de kinderen niet goed verzorgd worden, omdat ze er onverzorgd uit zien, te dunne kleding dragen en omdat moeder ze niet naar school brengt. Je kunt een kind (wat voor het eerst naar school gaat, omdat je hem thuis gehouden hebt tot ruim 4,5)niet alleen een school in laten gaan waar het de weg niet kent. Ze weet in feite niet eens of de kinderen goed aangekomen zijn. Ik zou er zo zenuwachtig van worden he. Maar goed, ik ben wel beschermend naar mijn kinderen toe. Ik weet niet hoe het er thuis aan toe gaat. Heb wel verhalen gehoord, waarvan ik me best kan voorstellen dat ze kloppen. Maar hier kan ik verder niet met zekerheid iets over zeggen. Het is puur gebaseerd op wat ik zie, op straat en op school.
Denk dat je al voldoende advies gehad hebt... veilig thuis bellen en het jongetje van 4.5 jaar een beetje helpen. Veel meer kan je niet doen op dit moment... Je zegt dat moeder een conflict heeft met school en daarom (?) haar kinderen niet meer brengt. Mag ze niet meer op school komen of is dit haar eigen keuze? Een buurvrouw van ons had ook een conflict met school, ze mocht een half jaar niet op het schoolplein en in school komen (bizar, maar dat soort dingen kunnen dus...). School heeft toen geregeld dat andere ouders de kinderen mee namen en netjes in de klas afleverden (natuurlijk wel "in overleg" met hun moeder). Ik zou het dus zeker ook bij de juf van je zoontje aangeven, wie weet zijn ze niet 100% op de hoogte en denken ze dat moeder de kinderen bij de deur afzet. School zal wellicht ook een melding maken bij Veilig Thuis en/of helpen en meedenken met een oplossing.