Hé meiden. Ik wist al een tijdje dat mijn (stief)schoonmoeder een kinderwens had/heeft, maar we hebben er nooit echt met elkaar over gesproken. Nu waren we gisteren samen en opeens kwam dit onderwerp naar boven. We hebben er heel lang over gepraat. Het zit namelijk zo; Mijn (stief)schoonmoeder is net 45 jaar. één van haar eierstokken werkt niet meer en de andere maakt zelf geen eitje aan (voor zover ik heb begrepen en er verstand van heb) ze is begin dit jaar (toen was ze nog geen 45) naar de huisarts geweest en het enige wat hij zei was; Helaas, u komt niet voor IVF in aanmerking, wij kunnen niets voor u betekenen omdat u boven de 40 jaar bent. Nu weet ik helemaal niets over IVF et cetera, maar heb wel veel Babyboom en dat soort programma's gekeken.. Het eerste wat daarom in mij opkwam was; Is de maximale leeftijd niet 45 jaar?!?! Ze schrok van mijn reactie want ze hebben inmiddels al in het buitenland 2 keer een IVF poging (met medicijnen om het eitje op te wekken) gedaan. Alleen is het niet gelukt.. Er is helaas geen geld voor verdere pogingen... Ik heb net even op Google opgezocht of de grens dus op 45 jaar ligt en ik lees dat het pas vanaf 1 januari 2013 43 jaar wordt, maar nu nog (en al helemaal toen zij naar de huisarts ging) op 45 ligt. Klopt dit? Ik hoop dat jullie me aan een antwoord kunnen helpen..
Beste Bloem, het antwoord is niet helemaal zwart-wit te geven. Ik kan alleen maar iets vertellen van de regels die ze hanteren in de kliniek waar ik onder behandeling ben. Daar worden wel vrouwen van 40+ aangenomen als patient. Er wordt daar ook ivf uitgevoerd bij vrouwen van 42, 43, 44. Hun filosofie is: van 40-42 ja, mits... Van 42-44 nee, tenzij... Zij kijken naar de biologische leeftijd van de vrouw, niet alleen de kalender leeftijd. Er kan wel een max leeftijd zijn wat betreft aanmelding bij de ivf commissie. Ook kan de verzekeraar een leeftijdsgrens stellen. Het klopt dat de voorwaarden per 1 jan 2013 anders/strenger gaan worden. De kans dat jouw stiefschoonmoeder in NL nog een ivf behandeling kan krijgen is uitermate klein. Als ze het echt wil, loont het om info in te winnen bij diverse klinieken in NL, Belgie, Duitsland. Een kennis van mij is zwanger geworden via ivf in Spanje (zij was 45+!). Het is zeker raadzaam om ook contact op te nemen met de verzekeraar wat ze in haar geval wel/niet vergoeden. Groetjes!
Bedankt voor je berichtje! Mag ik vragen of die kennis het in Spanje zelf betaald heeft? Ik heb net met de zorgverzekering gesproken en die zegt dat ze het t/m december vergoed krijgt.. Die kans dat we dan alles geregeld hebben is dus inderdaad erg klein. Ik ga eens informatie inwinnen uit klinieken in Europa.
Sorry, ik weet niet of ze het zelf hebben betaald. Misschien dat als ze kan starten met de behandeling nog dit jaar, dat die behandeling vergoed wordt ook al loopt ie door in 2013? Maar de kans dat ze in die korte tijd kan starten is natuurlijk klein! Succes!!
Hallo Juudje, Een vraagje. In welke kliniek wordt de regel 'IVF van 40-42 ja, mits... Van 42-44 nee, tenzij...' toegepast? Ik nader namelijk de 43 en ben op zoek naar nieuwe mogelijkheden, mocht mij arts mij een behandeling weigeren omdat ik te oud ben. Groetjes, Betty