Goede morgen, Vanwege hevige eerste dagen menstruaties ben ik weer aan de pil. De vorige keer dat ik met de pil begon was ik 14 jaar en heb na mijn eerste 2 bevallingen een spiraal gehad. Ik ben begonnen met het slikken van de pil op de eerste dag van menstruatie. Nu bijna 2 weken geleden. Eerste week normale menstruatie met minder bloed. Ik verlies nu nog bloed. Soms wel dagdeel niet en dan zie ik ineens oud bloed in maandverband. Is dit normaal? Of is de pil te licht? Volgende week donderdag start de stopweek.
Tijdens het beginnen met de pil heb ik dit ook wel gehad. Sowieso is je eerste menstruatie nog een "gewone" menstruatie natuurlijk, omdat je baarmoederwand nog in een normale cyclus is opgebouwd. Je lichaam moet de eerste maand(en) nog heel erg wennen aan de hormonen en dat kan van alles veroorzaken. Ik zou eerst even kijken hoe het volgende maand gaat en anders een keer met de huisarts bespreken. Het vertelt je in ieder geval niet of je pil te "licht" is. Welke pil gebruik je?
Ik zou ook even een paar maanden aankijken, lijf laten wennen en opnieuw 'in balans' laten komen. Als het echt blijft, dan zou kunnen dat pil te licht is. Ik had bij mircogynon 30 doorbraakbloedingen (tussentijds verlies), die verdwenen toen ik een 3-fase pil ging gebruiken. (zelfs voor koperspiraal gold dat ik me in moest stellen op 3-4 maanden wennen. En dat was eigenlijk ook zo, na 3 maanden werd het ongeveer iedere maand hetzelfde)
Ik heb de vervanger voor mycroginon 30, heb even geen doosje bij de hand. Misschien dan wennen inderdaad dus? Het ziet er nu wel steeds uit als doorbraakbloedingen. 3 fase pil? Heb je daarbij ook minder last van bijwerkingen? Ik heb nu wel last van bijwerkingen, maar dat zal wennen zijn.
Ik heb geloof ik 5 verschillende pillen geprobeerd, maar bleef doorbraakbloedingen houden. Uiteindelijk bij een 'zwaardere' uitgekomen, nml microgynon50. Die beviel prima!
Behalve doorbraakbloedingen had ik geen bijwerkingen van microgynon 30 en daarna ook niet van de 3-fase-pil dus daar kan ik niets over zeggen. Was ook in de tijd dat ik nog nooit zwanger was geweest, toen ik na mijn 1e bevalling weer startte met mijn vertrouwde 3-fase-pil kreeg ik (vrijwel meteen) een ernstige bijwerking waardoor ik nu nooit meer een combinatiepil mag hebben... Dus tja. Je lijf kan ook (na iedere zwangerschap/bevalling) weer anders reageren...