Hallo, Eerst even de "historie". Onze dochter is geboren met 38+3, gewicht 2440 en 44 cm. Ze heeft een zeer slechte start gehad, 11 min geranimeerd apgarscore 1-4-8. Ze heeft 48 uur bij neonatologie gelegen. Vanwege haar gewicht moe(s)t ze bijvoeding krijgen. Inmiddels weegt ze 2580 dus al lekker boven haar geboortegewicht. Ze werd bijgevoed met nutrilon en mijn afgekolfde melk via een flesje. Productie is goed op gang, ik kolf tussen de 80 en 130cc na een iets langere tussen pose. Vanaf haar geboorte heeft ze moeite met mijn borst, na 3 slokjes liet ze los en viel in slaap aan de borst. Zodra ik bewoog weer huilen en begon het weer van voor af aan. Waardoor ik dus soms wel 3 uur aan het voeden was en ze alsnog een flesje moest hebben. De fles (avent) gaat prima en drinkt ze goed leeg. Nu ben ik begonnen met een tepelhoedje en dit lijkt goed te werken, ze drinkt goed door en valt tevreden in slaap. Nu lees ik overal dat tepelhoedjes niet goed zijn en de productie af neemt door het gebruik ervan. Ik ben blij dat ze nu goed bij mij door drinkt, maar wanneer en hoe moet ik het gebruik van het tepelhoedje afbouwen? En hoe kan ik voorkomen dat de productie terug loopt?
Vervolg, na maar mijn idee goed gedronken te hebben aan de borst (beter dan afgelopen week) zonder los te Laten was ze binnen een half uur weer wakker. Weer gevoed, en weer wakker em dit herhaalt zich. Met fles 80cc moedermelk gedronken en nu in slaap. Wat moet ik doen? Word er een beetje moedeloos van.
Inmiddels drinkt ze redelijk tot goed bij mij. Alleen loopt mijn productie nu enorm terug, ik kolf nu om de 2 uur sinds gisteren maar ik zie het echt terug lopen. Hopelijk krijg ik nog een reactie.
Hoi, Wat een zoektocht voor jullie. Goed te horen dat ze groeit en dat ze met het hoedje wel aan de borst gaat. Blijf dat gewoon doen. Kolf met de hand na na iedere voeding en 1 x per dag met een kolf extra kolven (10-15 min) om te compenseren dat je met het hoedje voedt. Het kan zijn dat 'het grote ontwaken' is begonnen. En dat ze nu een inhaal slag aan het maken is. Ook kan ze gaan regelen, je kindje is bijna 2 weken, dus dat kan aan de hand zijn. Wat je kunt doen: -veel samen zijn - veel huid op huid contact - na het voeden nakolven (met de hand of een kolf) - toegeven aan het drinken. Hoe lang drinkt ze? hebben we het over 5, 10 of 20 minuten per voeding? En drinkt ze beide borsten? Ik hoor het graag. Je zou ook een lactatiekundige in je buurt kunnen raadplegen wanneer dit niet anders wordt na een dag of 3,4. Zij kan met je meekijken om te zien wat er daadwerkelijk gebeurt tijdens het voeden (melkoverdracht en inname) Veel succes! Heidi
Ze drinkt tussen de 5 en de 10 minuten per borst voordat ze "in slaap valt". Dit kan uren doorgaan als ik haar geen flesje geef, ik voed dus soms wel 2 uur om dan uiteindelijk fes te geven. Ik kolf dan nog na en dan komt er nog ca 50 cc uit. Ik probeer haar aan beide borsten te laten drinken. Ze drinkt wel, ik hoor het slikken duidelijk en ik zie ook melk bij haar mondje. Echter tevreden is ze niet, ze drinkt na de voeding nog gemiddeld 60cc bv via fles. Als ze niet moe is drinkt ze nu ook goed zonder hoedje. Ik kolf nu tussen de 80 en 120cc.
Ik denk dat je de meeste winst kunt behalen wanneer ze langer aan de borst drinkt. tussen de 5 en 10 minuten voor een volledige voeding (dus beide borsten klaar) is wat kort. Heb je het idee dat je melk snel stroomt?