Ik ben in maart bevallen van een dochter dmv een keizersnede. Nu heb ik van de gynaecoloog tijdens de controle na 6 weken gehoord dat we een jaar moeten wachten voor we voor nummer twee willen gaan. Alleen het punt is dat wij geen jaar willen wachten.... Ik had tijdens het gesprek niet verteld dat we graag kort na elkaar kinderen willen krijgen (als de natuur meewerkt ) Er is weinig tot geen informatie over 'zwanger worden na een keizersnede' op internet te vinden, maar wel ervaringen op forums te lezen. Kan het zo zijn dat we na 9 maanden weer kunnen 'oefenen'? (Dan is het litteken toch al wel geheeld zou je denken....) Ben benieuwd naar verhalen van mensen die binnen een jaar naar hun keizersnede zwanger zijn geraakt..... Dan heb ik alvast een beetje hoop Mocht het van jullie gynaecoloog wel eerder (dan na een jaar)? Voelde je je goed tijdens de zwangerschap? Etc. Hoop op een aantal reacties Ik wil in oktober een afspraak bij de gynaecoloog hierover maken, maar dan heb ik vast wat info van 'jullie' als ervaringsdeskundigen
Geen ervaring maar als je gynaecoloog dat zegt zou ik daar wel naar luisteren. Er zal wel een rede voor zijn.
Gaat het niet vooral om het groeien van de baarmoeder waardoor het niet te snel mag? Lees wel eens verhalen van vrouwen die na ks per ongeluk zwanger zijn binnen 6 maanden, maar schijnt toch echt een risico te zijn, is toch een zwak punt in de bm. Als je gyn het zegt zou im het risico niet lopen, liever dan nog 3 maanden wachten en weten dat je zelf niks op het spel gezet hebt dan overhaasten.
Ik stel de vraag, omdat ik nu een aantal keer (op internet) ben tegengekomen dat andere gynaecologen weer wat anders zeggen. De 1 schijnt te zeggen, 6 maanden wachten, de ander weer 9 maanden.... Mijn gynaecoloog zegt een jaar. Ben gewoon benieuwd wat anderen te horen hebben gekregen en hoe dat gegaan is. Als ik in oktober weer een gesprek heb en hij zegt dat ik echt een jaar moet wachten, dan doe ik dat natuurlijk gewoon...
Ik heb als arts bij de gynaecologie gewerkt, wij hielden ook 1 jaar aan. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed als je toch eerder zwanger zou worden, maar het risico op scheuren van de baarmoeder of op ingroei van de placenta in het litteken en daarbij risico op heel veel bloedverlies is echt wel verhoogd ten opzichte van zwangerschap meer dan een jaar na de keizersnede. Als ik ooit onverhoopt een keizersnede zou krijgen zou ik echt 1 jaar wachten, maar dat is dan ook meer omdat ik het ook mis heb zien gaan en dus geen verhoogd risico daarop wil lopen...
Wij hebben ook een jaar als advies gekregen. Onze dochters schelen straks 22 maanden. Netjes aan de regels gehouden dus. Ik wilde de kinderen ook graag snel achter elkaar maar ben toch blij dat we eigenlijk verplicht waren om een jaar te wachten. Ik vind deze zwangerschap veel pittiger dan de eerste.
Geen ervaring met een 2e zwangerschap. Maar mijn gynaecoloog gaf aan dat het ook een beetje ligt aan je herstel van de 1e zwangerschap en je leeftijd. In mijn geval; snel hersteld na de keizersnede. (Hoefde alleen op de 3-weekse controle te komen. Die van week 6 is geschrapt.) En ben 'pas' 25. Als je jonger bent herstel je vaak ook sneller dan de wat 'oudere' dames (no offence ) Advies van de gynaecoloog: 6 maanden wachten.
Ik kreeg een spoedkeizersnee bij de geboorte van mijn zoontje, er werd mij toen ook geadviseerd om 1 jaar te wachten. Ik zou me aan het advies van je gyn houden. Je vergeeft het jezelf nooit als het mis gaat omdat jij je niet aan het advies hebt gehouden
Hier ook een spoedkeizersnede gehad. Ook wij kregen het advies van een jaar en hoe moeilijk ook hebben wij ons daaraan gehouden om risico's bij een volgende zwangerschap te verkleinen. De gynaecoloog gaf aan eerdere zwangerschap betekent vaak extra controles en risico op kwetsbaar litteken. Ik hoop een volgende keer natuurlijk te kunnen bevallen dus die gok wilde ik niet nemen (wel echt een keuze met het verstand en niet met het hart)
Tegen mij is gezegd minimaal 6 maanden maar liever 1 jaar te wachten met een evt volgende zwangerschap. Het verhoogt de kans op complicaties als je binnen een jaar weer zwanger raakt.
hier ook advies gekregen om jaar te wachten vriendin van me was - ongepland - na 4 maand terug zwanger en de gyn was niet helemaal happy maar ja veel kan je er niet meer aan doen dan...