Het is een fase! Al mijn kinderen hebben die gehad en weet zeker de jongste dat die hem ook krijgt. Enige wat helpt is stug terug leggen. De eerste 2 keer nog met de mededelingen dag ze moeten gaan slapen. Daarna zonder oogcontact en zonder met ze te praten. En bij je kinderen blijven vind ik zelf niet goed. Daarmee geef je de boodschap mee dat slapen inderdaad iets heel engs en moeilijks is wat ze niet alleen kunnen. Slaaptraining helpt echt. En die paar weken afzien heb je jaren plezier van ipv pappen en nathouden en jaar later nog steeds oververmoeide kinderen.
Dit dus. Hier ook allevier zo'n fase gehad, maar alle keren vol blijven houden en na verloop van tijd was er niks meer aan de hand. Mijn zusje ging ook altijd bij haar kinderen liggen, maar heeft dit jaren vol moeten houden, omdat ze zonder haar nooit durfden te gaan slapen. Bovendien viel ze zelf vaak in slaap, zodat haar man de halve maar vaak ook de hele avond alleen op de bank zat. Begrijp me niet verkeerd; als mijn kinderen ziek zijn of eng gedroomd hebben, mogen ze gerust bij me in bed, maar dat zijn hier uitzonderingen. Behalve misschien het tv kijken na het avond eten zou ik dus niks veranderen, maar even door de zure appel heen bijten.
Mee eens! Vriendin heeft spijt van het bij de kinderen liggen. Moest ze tot 6-7 jaar bij haar zoon doen. Nu ook regelmatig bij dochter. Lijkt me vreselijk vermoeiend. Je kan erkenning geven aan je kind zonder bij je kind te gaan liggen. Ik geloof dat je meer zelfvertrouwen aan je kind geeft als je duidelijk bent en ze alleen in slaap leren vallen. Tips: Niet te lang bedritueel. 1 verhaaltje en dan lekker slapen. Deur mag op een kier blijven. Als ze er iedere keer uit gingen moest se deur van mij dicht. Ik bleef vaak nog even boven om wat op te ruimen. Als ze toch uit bed kwam gaf ik de keuze: of deur op een kier en blijven liggen of iedere keer eruit komen en de deur gaat dicht. Duidelijk en rustig blijven. Dan gaat het prima!
Ik denk niet dat je iets fout doet. Dit is een fase, ze moet even leren dat het geen zin heeft om steeds je bed uit te komen, en dat kost bij sommige kinderen een hoop tijd. Gewoon consequent iedere keer weer terug leggen. 19u vind ik een hele normale tijd voor een 3-jarige hoor! Mijn 2-jarige én 4-jarige gaan tussen 18.30 en 19.00 uur naar bed. En ik heb zelfs oudere neefjes en nichtjes die nog van 19.00-7.00 uur slapen. Als ze dit altijd gedaan heeft, vooral het ritme vasthouden en gewoon steeds weer terugleggen zonder haar al teveel aandacht te geven. Heel frustrerend af en toe, maar het gaat over...