Mijn oudste is 4 en bouwt nog steeds erg vaak en graag met duplo. Ik merk dat hij ook steeds creatiever wordt in het soort bouwwerken dat hij maakt, dus ik denk dat hij binnenkort LEGO wel erg leuk gaat vinden. Maar zijn broertje is anderhalf en stopt werkelijk ALLES in zijn mond. De oudste deed dat nooit zo, maar hij dus wel, en een kamer vol kleine legosteentjes zie ik dus echt niet zitten. Mijn oudste speelt nog steeds vooral beneden en op de grond, en als ik hem met LEGO alleen aan de tafel laat spelen denk ik dat hij dan eerder wat anders gaat doen, stil op een stoeltje gaan zitten bouwen wordt het hem nog niet echt, hij wil lekker over de grond dweilen. Hoe doen anderen dat? Dan maar gewoon langer met duplo spelen (heeft hij gewoon veel lol mee, dus op zich geen probleem), of zijn er slimme oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?
Bij ons was vorig jaar hetzelfde. Toen mocht mijn zoontje alleen met de lego als kleine zus op bed lag; middagdutje. Vond hij prima hoor, was echt zijn momentje samen met papa of mama. Duplo blijft ook leuk en idd steeds creatievere bouwwerken. Mijn zoontje kon aardig uit de voeten met lego toen hij 4 was. Nu hij vijf is, bouwt hij echt zelfstandig de boekjes na of bedenkt zelf iets. Je zou ook nog kunnen wachten met lego, zolang hij er nog geen behoefte aan heeft en zich vermaakt met duplo.
Als de oudste twee hier met de lego willen maak ik de eettafel vrij en mogen ze daarop spelen. Tafel is groot genoeg om lekker alles op uit te storten en erin rond te wroeten. Er valt natuurlijk wel wat op de grond maar dat wordt dan meteen opgeraapt als de jongste aan het rondscharrelen is.
Wij hebben hetzelfde probleem, maar dan met klei en andere dingen waar kleine onderdeeltjes bij zijn. De oudste is 3, de jongste 11 maand en kruipt, gaat overal staan en is vliegensvlug met zn handjes en stopt alles in zn mond Echt klein spul wat makkelijk rondslingert (de oudste is niet echt netjes) hebben we opgeruimd. Klei, kleine blokjes en tekenen mag alleen als de jongste op bed ligt of aan de grote tafel, daar zit ze dan aan op de tripp trapp.
Mijn oudste mag met kleine onderdelen alleen aan de eettafel zitten. Daar kan haar zusje niet bij. Als zij in bed ligt mag het wel op de grond.
eerst was het alleen spelen op tafel want de jongste kon er niet bij. Inmiddels gaat de jongste 20 maanden gewoon mee aan tafel zitten bouwen haha maar hij stopt niets in zijn mond gelukkig. De jongste slaat nu duplo juist over
Weet niet of je de mogelijkheid hebt een deel van de kamer af te zetten met zoiets Afgrendelhek 270 cm (72 cm) Natuur of Wit | VEILIGHEIDSHEKJES | Boxenland dan kan de jongste er niet bij komen
Mijn dochter is net 5 en speelt nog met duplo. Als ze met haar playmobil speelt dan let ze zelf op of haar broertje niks in zn mond stopt. En ik ben er zelf ook bij natuurlijk. Dat is altijd goed gegaan. Jongste is bijna 2 en een half en stopt ook eigenlijk nog weinig in zn mond. Sommige dingen net als strijkkralen mag ze alleen mee spelen als broertje slaapt. Maar dat is meer vanwege de troep die hij maakt.
Dat blijft altijd lastig... Hier mochten de ouderen alleen met klein spul spelen aan tafel en alle dingetjes die vielen moesten meteen opgeraapt worden. Helaas geen garanties, heb wel eens wat uit de mond van jongste gevist... Het grootste probleem ontstond toen de jongste kon staan en de eettafel niet meer veilig was. Het in de mond stoppen was na 18 maanden wel ongeveer over, maar het afpakken, kapot maken en kwijt maken ... pffff. Maakt de peuterpubertijd er niet makkelijker op, dat er zoveel dingen binnen handbereik zijn (= interessant ) waar ze niet aan mag. Ben hierdoor veel aan het corrigeren en afleiden (meer driftbuien ), en... ik ben zelf een beetje relaxter geworden. Mijn 2,5 jarige speelt dus ook gewoon met barbies, pony's, playmobil en lego... Als je inschat dat je kind (nog) niet aan tafel kan spelen, dan zou ik het nog even fijn bij duplo houden.