foliumzuur na 12 week?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Madelin, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelin

Madelin Lid

7 jun 2012
    59
    0
    0
    Dierenambulance
    Provincie Groningen
    Hallo dames!

ik zit met een raar gevoel, ik heb me bloed laten testen en daaruit is gebleken dat ik ijzer te kort heb.. dus ik moet foliumzuur slikken..

maar ik ben al in me 13e week en ik vind het vreemd dat ik na de 12e week het moet gaan slikken terwijl je tot de 12e week het maar mag slikken..

iemand die mij kan gerust stellen???

2. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je mag je hele zwangerschap door foliumzuur slikken. Dit kan geen kwaad. Wat je teveel krijgt scheidt je lichaam weer uit.
    Het wordt aangeraden tot de 12 weken te slikken, omdat het tot die tijd de kans op o.a. open ruggetje verminderd. Het is echter geen probleem om het daarna ook nog te slikken.

3. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Ik slik al mn hele zwangerschap zo,n totaal tablet met o.a. Foliumzuur! Het is juist goed om te nemen gedurende je hele zwangerschap.

4. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het is niet zo dat je het na 12 weken niet meer mag slikken. Er zijn multivitamines voor zwangeren die je gerust de hele zwangerschap mag gebruiken waar ook foliumzuur in zit.
    Als je ijzer te laag is, worden ook vaak ijzertabletjes (ferrofumaraat) voorgeschreven. Ik slik een multivitamine voor zwangeren en ik gebruik ook ijzertabletjes op recept omdat mijn ijzer ook al vanaf het begin te laag is.

Ik zou me niet direct grote zorgen gaan maken, echter kan je misschien om duidelijkheid vragen over waar je nu precies een tekort aan hebt en of daar verder iets aan gedaan moet worden.
    Het kan in elk geval geen kwaad om foliumzuur te slikken na de 12 weken.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ijzertekort en foliumzuur slikken?

Van foliumzuur gaat je ijzer niet omhoog.
    Krijg je geen ijzertabletten of floradix?

Maar foliumzuur is totaal niet erg om door te slikken maar juist goed zelfs, alleen snap ik niet hoe foliumzuur je ijzer omhoog kan brengen :(

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ja wat gek dat ze foliumzuur adviseren bij ijzertekort! Maar kan geen kwaad, maar ik zou misschien toch aan de Roosvicee Ferro gaan, dat voorziet echt in je ijzerbehoefte.

7. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    ik sluit me aan bij de 2 dames voor me... foliumzuur bij ijzergebrek c.q. te laag HB gehalte??? erg vaag)... dan kan roosvicee Ferro of Floradix beter helpen

Foliumzuur de hele zwangerschap door kan geen kwaad en wordt in de landen rondom ons heen (als bijv. Duitsland) zelfs geadviseerd. En volgens de nieuwste studies is het juist beter om door te slikken.

En het zit ook in de meeste zwangerschapsvitamines idd

8. liga

liga Fanatiek lid

27 okt 2011
    1.569
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slik het nu al anderhalf jaar ben ruim voor het zwanger proberen te worden begonnen en ben er gewoon mee doorgegaan :) volgens vk is het prima !

9. Marcella88

8 nov 2012
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Foliumzuur mag je gewoon blijven slikken,, ik neem nu nog de totaal tabletten van dagravit en zit ook foliumzuur in

10. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ja precies, foliumzuur zit in de meeste zwangerschapavitaminen!
    Snap alleen niet waarom foliumzuur wordt aangeraden bij ijzertekort?! Ik dacht dat die twee los van elkaar stonden!

11. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Edit: dubbel

12. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het staat niet geheel los van elkaar, Foliumzuur speelt samen met een aantal andere vitaminen een rol in de opname van ijzer.
    Echter als het ijzer echt te laag is lijkt mij dat extra ijzer binnen krijgen wel noodzakelijk is om het tekort op te heffen. Maar misschien even aan de dokter vragen?

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat mijn voorgangers al zeiden: Foliumzuur bij ijzertekort is erg bijzonder. Maar het kan geen kwaad. Vorige zwangerschap 9 maanden geslikt en nu weer (omdat het in de combi-pil zit)

Deel Deze Pagina