Ik ben heel blij, gisteren is me een ontzettend leuke baan aangeboden! Alleen weten ze nog niet dat ik 16 weken zwanger ben. Ik heb namelijk maar 1 gesprek gehad. Een ander "probleem" is dat het gaat om een functie als docent op het HBO. Ik heb van eind januari tot begin mei verlof. Dus dat is best een groot deel van het schooljaar... Ik heb vrijdag een gesprek met mijn nieuwe baas over hoe we de eerste maanden gaan invullen. Moet ik hem dan vertellen dat ik zwanger ben, ik vind het zooo moeilijk!!!
Moeilijk hoor..Maar ik ben altijd van de eerlijkheid. Als zij dan niet meer met je in zee willen dan zou het in mijn ogen ook niet een werkgever voor mij zijn...
Ik zou het toch vertellen tijdens dat gesprek.... Dan hebben ze ook voldoende tijd om iemand te vinden die jou kan vervangen tijdens je verlof. Ik verwacht stiekem van een HBO dat ze wel netjes met hun mensen omgaan... Maar zou het ook zeker begrijpen als je wacht tot na je proeftijd. Je zou niet de eerste zijn die er toch uit gegooid wordt...
Ja, ik verwacht ook dat een HBO "netjes" met de medewerkers omgaat. En ik had het gevoel dat ze erg blij met me zijn (tijdens het gesprek dan) ivm mijn achtergrond. En dat zij me ook graag voor langer dan een jaar willen houden! Ik zit te dubben of ik gewoon vrijdag vertel, of dat ik de mevrouw van personeelszaken (die ook bij het gesprek was en op mij heel vriendelijk over kwam) zal bellen. Zoiets vertellen aan een vrouw lijkt me makkelijker dan aan een man...
Ik zou het ook vertellen, maar wel als je ze vrijdag weer ziet en niet telefonisch. Zo zien ze je lichaamstaal en gezichtsuitdrukking hetgeen in je voordeel kan werken. Je wilt de baan heel graag en daarmee zou ik de boodschap beginnen en eindigen. Je bent zwanger, maar niet voor altijd en tijdens je zwangerschap kun je tot aan je verlof prima functioneren. Je geeft ze zo inderdaad ruim de tijd om vervanging tijdens je verlof te regelen. Wij hebben destijds een hoogzwangere vrouw aangenomen. Ze ging eerst met verlof en daarna aan de slag. Was helemaal geen probleem. Ze kwam gewoon als beste uit de selectie! Ik vond het overigens juist makkelijker om het aan een man te vertellen. Vrouwen kunnen soms (met alle respect, we zijn allemaal vrouwen hier) heel hard zijn. Wens je sterkte en hoop dat de functie dalijk van jou zal zijn!
Na veel praten met mensen om me heen ben ik eruit. Ik ga het vrijdag meteen aan mijn toekomstige baas vertellen, en eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had na 1 gesprek meteen aangenomen te zijn. Ik hoop dat mijn eerlijkheid dan goed valt en we een plan kunnen maken voor dit jaar!
Het ging heel goed! Ik word zo ingeroosterd dat ik op verlof kan en het laatste kwartaal kan ik gewoon weer meewerken! Ik ben zo blij nu!!!