Onze dochter is totaal niet ziek! Ze is alert, heeft honger, geen koorts, goeie plasluiers. . Maar wel al 3 weken diarree. Ik gaf haar Tasectan. Na een paar dagen leek het wat beter. Tasectan weer afgebouwd en direct weer diarree. Het was niet waterdun maar wel heel slijmerig. De huisarts maar weer gebeld. Hij zei mij toch nog maar even door te gaan met die Tasectan zodat de darmen wat tot rust kunnen komen. Gedaan. Iets langer doorgegeven. Gisteren het laatste zakje en vandaag weer flinke diarree. Ik heb haar Tot 3x toe moeten verkleden. Ik vind dat niet erg maar wel rot voor haar. Ontlasting is op kweek geweest. Kwam niets uit. Het zou best viraal kunnen zijn maar dat duurt meestal geen 3 weken. Daarbij is ze absoluut niet ziek. Ook hebben we aan tandjes gedacht maar geeft dat echt direct na iedere fles zulke diarree? Nu ga ik, iom de arts, starten met nutrilon pepti om KMA uit te sluiten. Ze heeft behalve diarree verder geen eczeem of wat dan ook. De papa had als baby ook KMA en wij zijn beiden astmatisch. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Hoe snel werkte het bij jullie kindjes? Kan ik iets verwachten mbt honger of ontlasting? Alvast dank voor de reacties! Ze drinkt overigens alleen nog maar melk. HA1. Verder nog geen vaste voeding, we waren met worteltjes begonnen maar toen de diarree begon heb ik dat direct gestaakt. Er is verder niets veranderd in haar voedingspatroon. ze is ook absoluut niet uitgedroogd.
Als het KMA is, zou je binnen een paar dagen wel verschil moeten merken. Bij dochter was het vergelijkbaar. Op zes weken kma vastgesteld owv bloed in de ontlasting. Ze kreeg toen uiteindelijk neocate. Toen ik op anderhalf overstapte op gewone groeimelk, kreeg ze diarree. Gestopt met de melk, en de diarree was weer weg. Pepti is lichter verteerbaar dan gewone fv, dus ja, het kan dat je baby plots weer sneller komt voor een fles.
Dank voor je reactie! Hier zat inmiddels ook bloed in haar ontlasting. Dacht dat dat meer kwam doordat de slijmvliezen geïrriteerd raakten. Bij jouw dochter was het dus net zo. Heb jij eerst ook pepti geprobeerd?
Het bloed komt er inderdaad nadat de darmen heel erg ontstoken zijn door de kma. Dat is bij ons bevestigd geweest na een colonoscopie. Wij hebben inderdaad eerst pepti gekregen, dat is altijd de eerste stap. Dat ging een week goed, en toen weer erg fout. Toen dus de colonoscopie, en daarna op advies van de prof rechtstreeks overgestapt op neocate, de zwaarste vorm van dieetvoeding. Omdat haar darmen dus zo ontstoken waren van de koemelkeiwitten. Dus hou het in je achterhoofd, als het beter gaat en opeens weer slechter: er zijn nog stappen mogelijk.
Ik moet mogelijk meer geduld hebben. .. Donderdagavond begonnen maar nog geen verschil. Hoewel zij er totaal geen last van lijkt te hebben, word ik er wel een beetje moedeloos van. Je wil zo graag wat doen...
Misschien zijn er meer mensen met ervaring? De diarree houdt aan. Opvallend is wel dat er geen bloed meer te zien is. Hoe lang kan het duren voordat pepti (van kma uitgaande) werkt?
Hier werkte pepti na 1,5 week. Bij het ene kindje slaat het sneller aan dan bij het andere is mijn ervaring.
Om kea te bevestigen of uit te sluiten kan je de voeding het beste 2 weken de tijd geven. Als er verbetering optreed, maar niet voldoende of na de verbetering verslechtert de situatie is het verstandig om de volgende stap te nemen, nutramigen.
Dank! De apothekersass. zei dat het zo'n 24-72 uur zou duren. Ik werd al een beetje zenuwachtig dat het niet zou werken dus! Maar we hebben dus nog even te gaan. krijg je nutramigen alleen op voorschrift van de ka of kan de ha dat ook voorschrijven?
4 jaar terug wou mijn ha het niet voorschrijven en moest het via een ka. Nu heb ik het voorgeschreven gekregen van een dietist. Dus geen idee
Nou ja. .. Wat idioot! Ik hou eea in ieder geval in mijn achterhoofd. Sinds vanmiddag komt de ontlasting niet meer tijdens of direct na de fles. Dat lijkt toch anders dan de afgelopen weken. Toen kwam de ontlasting vlak voordat ze de fles leeg was of vrijwel direct er na.
Onze jongste had ook voornamelijk diarree als klacht. Bijkomend probleem was dat zijn ontlasting letterlijk in de huid 'vrat' waardoor hij blaren kreeg, die open gingen en hij dan open wonden, tot bloedens aan toe, had. Omdat het niet de standaard kea klacht is hebben artsen dat hier lang onderkend. Maar goed hij had standaard 8 tot 10 poepluiers per dag. Na de nutramigen, pepti verergerde de situatie na een koemelkvrij dieet, veranderde dit tot 2 a 3 poepluiers per dag. Dus het kan helpen
Ja 6-8 poepluiers is hier ook meer regelmaat dan uitzondering de afgelopen 3.5 week. Maar begrijp ik nu uit je post dat het eerst erger werd met pepti en nutramigen? Wat naar! Hier gelukkig geen rode billen. Ben flink met sudocrem aan het smeren en de luiers zijn niet aan te slepen momenteel maar oké. Dat is nu even niet anders. Wat moet dat vreselijk naar voor je zijn geweest om te zien.
De pepti wordt pas vergoed na de provocatietest. Nou ja, het moet eerst maar is optimaal gaan werken voordat ik zou willen provoceren... Morgen is overleggen met het cb. De waarnemend huisarts had een heel vaag verhaal over provoceren na 4 maanden gebruik en dan na een jaar. En als er dan KMA uitkwam dan zou je voor vergoeding in aanmerking komen. Dat klopt natuurlijk niet aangezien veel kindjes er na een jaar overheen groeien. Ik heb dus de verzekering gebeld, deze gaf aan dat de arts (bijv van cb of huisarts of dus zoals ik hier lees de dietiste) bepaalt wanneer je gaat provoceren en vanaf dan kan eea vergoed gaan worden als er kma uit komt. Ik begreep wel dat het bij de drogist goedkoper is dan bij de apotheek (of ooit was want ik weet niet of het nog bij een drogisterij te koop is).
Daar kan ik je niet bij helpen, want ik woon in België. Hier wordt het sowieso slechts een deel vergoed, na een machtiging van een arts.
Vind het eigenlijk maar idioot. Ik begeleid mensen bij het stoppen met roken en die middelen (pleisters/pillen etc) worden dan gewoon vergoed, terwijl je voeding voor je allergische kindje zelf moet betalen (want met terugwerkende kracht kan niet) de eerste maanden of zoals jullie in België gedeeltelijk zelf.. kromme wereld..
De richtlijnen schijnen iets gewijzigd te zijn, is mij door de dietiste verteld. Of het waar is is een tweede. Volgens de dietiste is het sinds 2015 zo; Bij vermoeden van kea op pepti/nutramigen/neocate en als dit voldoende werkt een provocatietest doen. (Bij cb oid) Als daaruit kea komt dan krijg je het vergoed. Ik heb zelf getest voordat ik bij de dietist kwam en bij de ha mijn verhaal uitgelegd. Toen naar dietist en zij schreef, in 2014, pepti uit. Dit hielp niet voldoende en kreeg erna direct nutramigen. Nu moet ik eerst thuis provoceren. Reageert hij nog dan moet ik via het cb provoceren. Ik moest het via de dietiste doen omdat hij ouder was dan een jaar.
Omdat de artsen mij eerder niet geloofden, "nee kea komt zo weinig voor". Maar de oudste had het ook, "oh is dat wel bewezen kea dan?" Maar goed toen hij ruim een jaar was ben ik zelf alle koemelk gaan elimineren uit zijn voeding. Als vervanging gaf ik soja, hij was immers al ruim een jaar. Uiteindelijk reageerde hij ook op de soja Dus toen naar de ha en uiteindelijk werd ik geloofd. Toen naar dietiste en vanuit daar kregen we pepti. Omdat hij toen al zowel koemelk als soja vrij was had hij geen klachten meer. Zodra we met de pepti begonnen kreeg hij weer klachten en deze bleven. Gestopt met de pepti en de klachten verdwenen. Toen kregen we nutramigen. Dit werkte en werkt wel goed voor hem. Het verhaal zo kort mogelijk En als je het aandurft kan je kijken of je de pepti bijv via mp kan overnemen van mensen. Kan goedkoper zijn. Als het met terugwerkende kracht vergoed zou worden had je het via de apotheek moeten kopen. Dat moesten wij bij de oudste. Als je het toch niet vergoed krijgt kan je beter het zo goedkoop mogelijk kopen