sinds deze week zit ik voor 50% in de ziektewet omdat het werken te zwaar word. ik blijf nu dus nog 9 uur werken en 9 uur in de ziektewet. omdat in mijn werk alle dagen al zijn ingepland weet ik wanneer ik moet werken en komt dit mooi uit op 9 uur per week. maar nu kreeg ik vandaag een mail van mijn werkgever of ik ook op het kantoor een paar uur wou komen ondersteunen. maar verwachten ze nou dat ik dit in me ziekte-uren ga doen? zei krijgen van de uwv toch al het geld voor mijn ziekte-uren? dan zou ik dus voor niks alsnog aan het werk gaan? heb al terug gemaild dat ik niet weet of ik het trek omdat ik op die kantoor dagen dan ook s'avonds nog eens aan het werk moet. snap ook wel dat jullie het antwoord niet weten op mijn vragen maar wou het toch even kwijt en misschien heeft iemand hetzelfde heeft meegemaakt xx sky
hoi norwegian-sky, ik vind het vreemd dat je werkgever dat vraagt. Max uren = max uren wat mij betreft. En daar moet ie zich aan houden. Als jij vond dat je meer kon werken was je niet max 9 uren gaan werken toch. Hoe het met uitbetaling zit durf ik niet te zeggen maar ik zou niet instemmen om extra te komen. Succes!
Als je voor 50% in de ziektewet zit ga je natuurlijk niet extra op kantoor werken. Als dat is wat je werkgever van je verwacht zou ik dat dus weigeren. Misschien even navragen wat je werkgever nou eigenlijk wil nu: extra uren maken op kantoor, óf die 9 uur p/w die je gaat werken op kantoor zitten ipv je reguliere werk te doen.
nou, dat is volgens mij niet helemaal waar... Bij mijn weten mag een werkgever van je verlangen dat je in je ziekte-uren aangepast werk doet. Dat staat namelijk in de wet poortwachter. Je bent namelijk op dat moment niet in staat je huidige functie uit te oefenen door ziekte, maar andere dingen kun je nog wel. Om het maar heel kort door de bocht te bekijken, met een gebroken been kun je misschien geen vakken meer vullen, maar nog wel typen op een computer. (raar voorbeeld maar het eerste wat me te binnen schiet) Als je het dus wettelijk bekijkt, staat je werkgever in zijn recht. Ik zat voor 50% in de ziektewet, maar stond die 50% boventallig ingepland. In mijn geval werd er dus daadwerkelijk iemand anders ingepland voor mijn uren en kon ik ondersteuning bieden op de werkvloer. Ik mocht zelf aangeven wat ik wel en niet kon en op die manier kon ik het goed volhouden. (in mijn geval ging het om rugklachten door teveel moeten tillen en bukken) Die andere 50% stond ik gewoon op de werkvloer maar dat was dan in de middag en dan was het ook goed te doen. Ik was het er ook zeker niet mee eens, maar volgens de bedrijfsarts en het UWV destijds, stonden ze volledig in hun recht.
okej vind het gewoon vreemd dat als je werk alles vergoed krijg (het meeste dan) dat ze je dan toch laten werken. ik zit in de ziektewet omdat ik last heb van harde buiken en me bekken. ook ben ik snel duizelig en misselijk als ik aan het werk ben. ze heeft trouwens niet gezegt dat ik "moet" maar ik ken mezelf en nee zeggen is niet mijn sterkste punt. ik wacht haar reactie even af. ik zie het zelf niet zitten. ook omdat ik nu echt rust nodig heb. en als ik dan smorgens een paar uur aan het werk ben op kantoor en savonds dan weer me gewone werkzaamheden kan gaan doe(die mij heel veel energie kosten) gaat het me echt opbreken ben ik bang. xxx sky