Wat moet ik nou?????

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Adorable, 11 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ach ja, elk voordeel heeft zijn nadeel.;)
    zoontje leert eten> eerst knoeien en straks kan ie het lekker zelf en kun jij je richten op je andere kindje.
    je bent nu hoogzwanger maar je hoeft nog maar 2,5 week max. Misschien even de boel de boel laten en savonds je man laten dweilen.
    Mijn kleintje krijgt geen soep, veel te zout. als je het hem wilt geven zou ik een beter doen, zoals iemand hiervoor al zei.

2. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Hoe moet hij leren eten als hij het niet zelf mag proberen?? En ja, daar hoort troep bij. Maar hoe meer je hem het zelf laat proberen hoe sneller hij het zelf onder de knie heeft. Ook deze fase hoort erbij. Tip: bij mooi weer buiten eten;)

3. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Je kunt wel tips geven zoals afleiden met speelgoed, enz. Maar als ze straks niet meer zwanger is moet je hem die dingen weer afleren. Lekker buiten eten met dit weer en hem zelf laten proberen. Ik vind niet dat je dit soort dingen met omwegen moet doen omdat je hoog zwanger bent.

4. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Mee eens, en daarom heb ik zelf ook andere tips dan dat gegeven en wie weet dat andere mensen met nog meer handige ideeen op de proppen kunnen komen.
    Heb met mijn vorige mail alleen willen benoemen dat TS niet echt geholpen is met de door velen herhaalde stelling dat knoeien er nu eenmaal bijhoort!

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier een dochter die ook zelf wilt eten... wat ik doe als ik vloeibaar voer heb, zoals soep, haar zelf iets vast erbij geven zoals broodje, zodat ze zelf kan eten.. en ondertussen lepel ik de soep naar binnen
    ik heb ook geen zin om elke dag opnieuw de zooi op te dweilen, dus daarom doe ik het op deze manier.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zou omwille van je zwangerschap even geen soep geven! Hier eten wij vanavond soep met brood en ik kan je vertellen dat alles onder komt te zitten. Het kost me meer werk aan opruimen, maar ze vinden het heerlijk. Ik heb het ervoor over, maar zou het in geval van hoogzwanger zijn zeker even weglaten. Je kan best twee weken zonder soep ;)

Ons kleintje: Prima dat je je kleintje geen soep geeft, maar dat het te zout is ligt natuurlijk helemaal aan de bereiding. Net als spaghettisaus enzo kun je het zo vers en zoutarm maken als je zelf wil.

7. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik snap dat je het hem niet af wil nemen. Er even vanuitgaande dat je samen met z'n papa bent, zou ik die het nu lekker even op laten lossen. Je zoontje heeft ook baat bij een relaxte mama en dat kleine beebje in je buik (als die inmiddels niet onderweg naar buiten is ;)) nl ook.
    En anders denk ik toch even in een beker met evt. een rietje en dan misschien wat je anders als vulling in de soep zou hebben ernaast (vast voedsel ging geloof ik wel goed toch) of een boterham. Succes met de laatste loodjes.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Vuilniszak onder de stoel :)

Een open knippen en je hebt een groot en goedkoop wegwerpzeiltje.

Anne eet ook al vanaf nog geen jaar zelf.. Alles.
    Dus ook soep en pap.
    Maar bij "knoeivoer" at ze in een romper met evt een zak onder de stoel. Gelukkig laminaat dus als je meteen even een doekje er over haalt is het zo klaar. Maar vuilniszak is ideaal.
    En evt zo'n slab met gootje onderaan.. Maar soms zat de pap tot in dr haar.. Daar helpt natuurlijk geen slab aan :)

9. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Dankjewel voor de tips:)

10. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Hier doe ik overal een vuilniszak onder waarbij ik weet dat hij gaat knoeien,

verven e.d. ook, dan hoef ik de tafel niet schoon te maken maar puur de zak van tafel te halen en weg te gooien,

wij eten soep meestal ook met brood, dus gewoon een lekkere boterham stippen in de soep, gaat ook met een stuk minder geknoei.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Ik geef bij soep alleen het dikke van de soep (groente/vlees en slierten)
    Voor de rest proberen we Ms K zoveel mogelijk alles zelf te laten doen (ik ben dan wel niet zwanger maar heb Ms en dus ook niet altijd lichamelijk in staat de prut weer schoon te maken) maar hebben we wel duidelijke regels.
    Zodra ze bewust gaat smeren met het eten is het over en wordt ze gevoerd en anders eet ze maar niet. Dit is vaak met eten wat geprakt wordt zoals rode kool met aardappeltjes of spinazie.
    Wel zorg ik er dan wel voor dat we de volgende dagiets eten wat ze al wel goed zelf kan eten b.v spercie bonen, worteltjes. Zodat het niet elke dag "ruzie" aan tafel

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier eten ze als het warm is trouwens ook vaak met blote buik! Yoghurt gaat hier nog weleens verkeerd, met name bij mijn dochtertje. Zo hoef ik niet die hele plakkaten yoghurt in de kleren laten trekken.

13. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter heeft altijd zelf gegeten (uitzondering daargelaten) vanaf de vaste maaltijd. In het begin 2 a 3 hapjes zelf proberen en steeds meer.
    Soep eet ze nu ook gewoon zelf, maar dan doe ik haar een kliederschort voor. Met lange mouwen. Anders wordt ze zelf zo nat als ze knoeit. Verder is het alleen de stoel en het blad wat vies wordt.

Ik zou dus ook zeker gewoon lekker zelf laten eten. Ik vind 2 jaar ook behoorlijk oud om nog te voeren (behalve als je een keer haast hebt ofzo, wat zowiezo al niet goed is dus niet vaak voor hoort te komen).

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb mijn dochter vanaf het begin al veel zelf laten eten. Vanaf 6 maanden dus, met 'Rapleyen'. Ook wel vaker gevoerd hoor, dan kwam er wat meer binnen.

Haar stoel staat op een groot plastic zeil en ze heeft een kliederschort aan. Knoeien hoort erbij en zelf eten is gewoon goed voor de fijne motoriek. Ze maakt er nu ook nog vaak een enorme zooi van, vooral met het toetje.
    Maar na de maaltijd pak ik het zeil op en klop het buiten uit. Kliederschort was ik af, klaar.
    Alleen bij echt 'moeilijk uitwasbaar voedsel' als tomatensaus oid, doe ik haar broek/rokje ook nog uit.
    Ik maak me echt niet druk om zooi wat dat betreft.

Vaak wil ze nu juist dat ik haar help. Maar mijn regel is, dat ik haar pas help als ik eerst zelf mijn bord leeg heb. Ze kan namelijk prima zelf eten (en ze eet ook meer dan voldoende), ook al eet ze nog vnl met haar handen ;).
    Grappig is dat ze soms echt zit te wachten tot ik klaar ben. op t moment dat ik mijn laatste hap in mijn mond stop, roept zij: 'Ja! Mama helpen!' ;)

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Je kunt wel allemaal roepen leg dit of dat onder die stoel, maar volgens mij is het probleem ook dat ze moeilijk bukt met die buik, dus dan is dat evengoed niet handig.
    Het zou een oplossing moeten zijn waarbij iets van de grond afrapen niet nodig is.

Geen idee trouwens hoor wat een passende oplossing zou zijn. Ja soep uit een beker idd, dat is wellicht een idee

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    tja ze moeten het toch leren. hier eten ze al zelfsandig vanaf dat ze dit aangaven dat ze het wilde en kan je vertellen dat het echt niet ging zonder knoeien. dochter had het gelukkig snel door en at met 1,5 jaar al wel netjes ( als een echt dametje zonder te knoeien)maar zoontje begint nu pas netjes te eten en dan bedoel ik dat ik enkel even hoef te vegen of te dweilen en dus niet de kastjes etc onderzitten :).

dingen als soep maakte ik dikker door er flink wat brood doorheen te doen. kreeg je een papje en knoeit minder.

helaas ken ik dat gevoel van een buik die in de weg zit en een eigenwijze dreumes (mijn kids verschillen ook maar 21 maanden) maar het is denk ik even rekeing houden met eten dat je iets geeft wat goed aan de lepel blijft plakken of wat hij bijv met zijn handje kan eten

kan me nog zo goed herinneren hoe het was met leren zelf eten. na het eten was het standaard in bad omdat de kleine helemaal vol eten zat tot in haren en oren toe. tafel, stoel en grond boenen en dat elke dag weer. hoort bij het leerproces maar het is niet altijd leuk

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lexie: dat kan manlief wel doen toch?

Overigens vond ik het ergste: brinta :)
    Als je dat niet meteen weghaalt is het keihard en krijg je het nog nauwelijks er vanaf.

18. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Kan je hem niet begeleiden met het zelf eten?
    Soep is dan misschien niet zo heel handig om mee te beginnen:) maar wat ik thuis altijd doe met mijn dochtertje is haar een lepel geven en zelf een lepel erbij nemen waar ik haar mee voer. zo heeft ze het idee dat ze zelf mag eten en ik geef haar de "grote" happen.
    Wat ik zelf heel handig vind is zo'n slab met bakje eronder...die zijn 1 keer in de zoveel tijd bij kruidvat in de aanbieding. Meestal doe ik die om in cominatie met een soort van schilderschort.Mijn zoontje eet eigenlijk al heel goed zelf. Het is natuurlijk wel zo dat je uiteindelijk wel een keer de grote troep gaat krijgen zo leren ze natuurlijk wel zelf eten. Maar als je dat kan uitstellen tot na je bevalling is dat wel handig natuurlijk.

19. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Jammer dat er nog steeds een hoop mensen niet lezen! Zoals TS al heeft aangegeven heeft ze het probleem alleen met soep en kan haar zoontje ander eten dus prima zelf eten.
    Ts hoop voor je dat jullie spruitje inmiddels onderweg is en je probleem zo makkelijk is opgelost;).

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij doen altijd een behoorlijke grote kom met een heel klein beetje soep erin :) Ze eet meestal alleen de balletjes en andere lekkere dingetjes eruit :) Als ze uitgekliederd is krijgt ze de rest in een beker. Dan valt de zooi wel mee.
    Maar ik zou hem wel zelf laten eten, en dan misschien toch de soep maar even 2 weken overslaan. Tot je bevallen bent?
    Sterkte hoor!

Deel Deze Pagina