Mijn dochter wordt bijna 4 jaar en willen haar een fiets geven voor haar verjaardag. Ze is lang en heeft kledingmaat 116-122. Maar motorisch is ze geen held en als de straat maar ietsje schuin loopt dan stapt ze af van haar fietsje (ze heeft nu een 14 inch met zijwieltjes) en gaat ze een stukje lopen. Om die reden dacht ik te gaan voor een 16 inch. Dan kan ze gemakkelijk afstappen als het te spannend wordt voor d'r. Aan de andere kant ben ik bang dat 16 inch alweer heel snel te klein zal worden gezien haar lengte. Wat raden jullie aan?
Maar waarom niet eerst zonder zijwielen een 14"? Zijwielen zijn mijn inziens ondingen waar je juist makkelijk mee valt, mijn zoon wilde er nooit mee fietsen. Als je schuin gaat lig je juist snel om. Als het de bedoeling is met zijwielen en je denkt dat ze nog lang niet zonder fietst dan zou je zelfs 20" kunnen overwegen. Mijn dochter nu in 122-128 heeft al heel lang een 20". Op zich is het qua leeftijd nog niet raar dat ze het niet kan, je zou ook nog een loopfietst kunnen overwegen daar leren ze goed evenwicht mee en stoppen. Mijn kinderen hoefden met een echte fiets alleen het opstappen nog te leren. Geen gevaarlijke situaties met remmen en de bosjes inrijden of tegen een auto aanrijden.
Mijn zoon maat 116 heeft een 16 inch. Maar zou op een 20 inch kunnen inmiddels. Dus ik denk eerst nog even laten fietsen zo en dan voor een 20 inch gaan waarbij het zadel vrij laag kan ?
Bekijk bijlage 492440 Wij zijn ook aan het kijken en ik kwam dit tegen. Mijn dochter wordt eind mei 4 en is al 112 cm en ook 'uit haar fiets gegroeid'. Ik denk dat ik toch ga 'passen' met haar bij een fietsenwinkel.
Volgens mij is dit een tabel die bij kleine frame's hoort, want ik heb ook andere tabellen gezien. Framemaat zegt veel meer, want de ene 16" is de andere niet. Dus inderdaad even gaan passen in de winkel.
Mijn meisje is net 4 jaar en 1m22 en zij heeft een 20 inch fiets en fietst er super op. Ze is wel erg lang en heeft lange benen. De verhouding van de benen zorgen ook voor de hoogte/framemaat van een fiets.