Pfff. Lastig. Ikzelf heb ook een keer een lange vriendschap dood laten bloeden, maar dat was wel om heel andere redenen, meer omdat zij niet eerlijk was, naar haar vriend niet, naar haar vriendinnen niet, en naar zichzelf niet. Het lag altijd aan een ander. Daar kon ik niks mee. Onze levens zijn en waren ook behoorlijk in elkaar verweven, en in de loop der jaren zijn de gemoederen wat bedaard, waardoor we nu ook weer normaal contact met elkaar kunnen hebben. Vooral zodat we bij wederzijdse vrienden normaal kunnen doen. Ik merk dat - hoewel we elkaar dus jaren niet hebben gesproken - we toch een band hebben. Toen ze pas iets heel heftigs meemaakte was ik er echt even kapot van. Toen heb ik haar wel even laten weten dat ik aan haar dacht. Het is dus een heel ander verhaal, maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat mijn oude vriendin en ik nu weer gewoon oppervlakkig contact kunnen hebben. Juist omdat ik haar regelmatig tegenkom, net als jij. Het is zoveel negatieve energie als dat elke keer stress en rotgevoelens oplevert. Aan de andere kant is het natuurlijk de vraag of jouw oude vriendin "lief" blijft doen. Het is duidelijk dat heel veel andere dames hier daar niet in geloven. Wat denk jij? Kan ze gewoon aardig doen? Of zal ze je nog een keer kwetsen? Als jij denkt dat de kans groot is dat dat laatste gebeurt, zou ik er nog even goed over nadenken.
Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat je er beter geen energie meer in kunt steken. Ze heeft wel hele hatelijke dingen tegen jou gezegd. En zoals meerderen al schrijven, wat als ze straks weer zulke opmerkingen maakt, omdat er iets in jouw leven gebeurt dat haar niet zint? Dan hou jij er weer een heel naar gevoel aan over. Veel sterkte met het nemen van de beslissing.
jemig wat een claimend typje. Ik zou er helemaal gek van worden! Vrienden laten elkaar vrij en gunnen elkaar geluk boven alles. Dat zijn vrienden.
Ik zou hier ook geen energie meer in steken. Ze wil je nu dus als een soort van los contact voor erbij? Niet eens als een echte vriendin? Als je hiermee akkoord gaat is de kans erg groot dat wanneer er iets gezegd wordt of gebeurt wat haar niet aanstaat ze jou als eerste aangrijpt om weer tegen op te stoken en je de huid weer vol te schelden. Kies lekker voor jezelf meid! oke het is wel 20 jaar vriendschap, maar zij is wel de gene geweest die het zomaar weg heeft gegooit.
Zo zou ik het ook doen denk ik. Wel laten weten dat je waardeert dat ze een berichtje stuurt,maar voor de rest het laten zoals het is
Gewoon volledig mee breken. Dat word niks meer en je hebt niks aan die zogenaamde vriendschap. Wat zij wil is gewoon je Hyves in de gaten houden en kijken wat je uitspookt. Ik heb ook een vriendschap van 15 jaar verbroken en we hebben geprobeerd af en toe eens af te spreken etc. Nou t werkt gewoon niet. Word nooit meer zoals t was. Maar goed je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en als jij er toch behoefte aan hebt moet je t doen. Mijn ervaring, t werkt niet.
Oef. Een aantal van jullie slaan de spijker op z'n kop, het geeft in elk geval nieuwe heldere inzichten Ik reageer straks even verder!
Ik zou haar negeren, denk aan je goede voornemen, straks kwetst ze je weer. Als iemand zulke dingen tegen mij en over mij zou zeggen dan was ik er helemaal klaar mee.
Zo zou ik het denk ik ook doen. Houd er rekening mee dat ze hoogstwaarschijnlijk ook weer een bericht terug zal sturen maar dan moet je ook niet meer reageren. Dan is het klaar.
bah wat een k*twijf! (sorry voor mijn taalgebruik) ik snap dat je het niet zomaar kan vergeten, maar ze heeft teveel kwaad gedaan om het weer te kunnen vergeven. Ik zou er niet op in gaan, maar jij moet de keuze maken. Praten vanaf de zijlijn is altijd makkelijker.
Ik sluit me hierbij aan. Zie het ook niet als een vriendschap van 20 jaar die je weggooit. Het is gewoon voorbij. Jullie hebben nu ieder je eigen leven, maar je hoeft het lief en leed dat jullie hebben gedeeld niet te vergeten. Koester de herinneringen.
Ik heb je verhaal ook helemaal gelezen en ik vind het heel moeilijk. Mijn eerste gevoel en reactie was ook meteen: nee, niet op in gaan, na alles wat ze jullie eerder geflikt heeft en ook dat er steeds iets nieuws is waar ze over valt. Het kan zomaar gebeuren als het wel goed gaat, dat er weer een voorval is. Aan de andere kant (als ik er langer over nadenk) denk ik dat ze toch wel erg met je bezig is. Ze is duidelijk nog niet echt over de vriendschap met jou heen anders blijft ze geen contact zoeken. Misschien heeft ze na die miskraam enz. wel even met zichzelf in de knoop gezeten ofzo.
Ik zou inderdaad een heel zakelijk mailtje terugsturen dat er wat jou betreft teveel gebeurt is. Jullie zijn 20 jaar bevriend geweest, maar de dingen die zei gezegd heeft zijn wel heel erg hatelijk. Mijn eerste gedachte is ook dat ze contact met je wil omdat de meeste mensen jou kant kiezen i.p.v. vriendschap met haar te sluiten. Of in ieder geval dat er iets achter zit. Maar dit baseer ik puur op gevoel want ik ken jullie natuurlijk allebei niet. Een echte vriendin gunt je namelijk bijv. wel die zwangerschap ondanks dat het bij haar mis gaat. En een echte vriendin zal ook niet zeggen dat ze spijt heeft je getuige geweest te zijn. Kom op zeg, zulke dingen zeg je niet hardop (of schrijf je op), ookal ben je boos. Maar weet je... Wij kunnen allemaal onze menig hier neerzetten, maar uiteindelijk ben jij degene die de keuze moet maken. Volg je gevoel!
Ik zou het gewoon loslaten en haar als onbelangrijk zien. Laat haar als ze daar blij van wordt af en toe een krabbel sturen, reageer daar desnoods af en toe oppervlakkig op ("hier alles goed en bij jullie?" oid), maar hou verder contact gewoon af. Lijkt me de beste manier om verder gezeur van haar kant te voorkomen, vriendschap wordt dit toch nooit meer, maar ze lijkt me inmiddels te onbelangrijk in jouw leven om er weer zo'n nare sfeer voor over te hebben, en als ik je verhaal zo lees lijkt het me aannemelijk dat het die kant op gaat als je haar op Hyves of fb weigert.
Moeilijk.. Ik snap dat het aan je blijft knagen, 20 jaar is een flinke tijd.. Maar ik vraag me af waarom ze weer contact wil.. Is het om je 'in de gaten' te kunnen houden, of om weer echt contact te hebben.. Ik vraag me ook af of het je rust zou geven.. Je bent nu zo bezig met wel/geen contact. Ik denk dat je er geen baat bij hebt, bij het contact met haar. Al is het maar uit zelfbescherming. Wat als ze straks weer met modder gaat gooien etc.. Dan zit jij je weer op te vreten.. Ik weet hoe moeilijk zo'n keuze maken is, ik zit momenteel in dezelfde situatie (wel ander verhaal) met mijn biologische vader..
Ik zou haar een sms terug sturen: dat je haar het beste wenst voor 2012, maar dat er wat jou betreft geen contact meer hoeft te zijn. Als het dan van haar kant uit wel oprecht is, dan weet ze in eder geval waar ze aan toe is. Mocht ze daarna toch nog reageren, zou ik het verder negeren.