Hallo, 1 maart loopt mijn contract af. Ik ben momenteel 10 weken zwanger en heb mijn werkgever niets verteld omdat ik toch wegga. Ik vroeg mij alleen af of er verschil is in mijn uitkering en recht op eventueel verlof als ik zwanger uit dienst ga. Kan ik het beter zeggen zodat zij mij nog zwanger (uit dienst) kunnen melden bij het UWV, of kan ik dat ook zelf doen bij het UWV zonder dat ik mijn werkgever hiervan op de hoogte hoef te stellen? Alvast bedankt!
Beste Marloes2001, Vanuit je dienstverband heb je in principe recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Dit verlof kan ingaan tussen de 6 en 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Aangezien je op moment van einde contract relatief kort ( 11-12 weken ) zwanger bent is het niet nodig om je werkgever in te lichten dat je zwanger bent. Dit omdat de ingangsdatum van je verlof in de toekomst ligt. Op dit moment kun je het beste een werkloosheiduitkering aanvragen. Wordt deze WW-uitkering toegekend en is de maximum duur nog niet bereikt op moment dat je met zwangerschapsverlof wilt ? Dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering van UWV. Actele Informatie over de Zwangerschapsuitkering vind je hier. Informatie over de WW-uitkering en het aanvragen hiervan vind je op deze pagina: Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare