wat moet ik nu?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Vagans, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mich87

    mich87 Bekend lid

    7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Wat zit je in een nare situatie! Ik snap heel goed dat het even goed slikken is dat je je toekomst anders moet gaan invullen dan dat je in eerste instantie dacht. Ik wil je even een hart onder de riem steken met mijn ervaringen:
    Ik werk als docent in het mbo, onder andere bij de bbl-opleidingen (werken en leren tegelijk). Veel van mijn leerlingen zijn alleenstaande ouder en hebben het financieel zwaar. Maar als je een bbl-opleiding volgt (in welke richting dan ook) werk je 4 dagen en ga je 1 dag naar school. De meeste hebben een eigen huis, wat wel te betalen is door alle toeslagen die ze ontvangen doordat ze een laag inkomen hebben. En je studie wordt door je werkgever betaalt. Het is erg krap, maar voor de meeste wel te doen. Misschien kun jij een opleiding volgen in de richting waar wel werk in te vinden is? Ik werk bij de opleiding 'kinderopvang' en veel hebben hun eigen kindje op de opvang zitten waar zij werken (maar dan in een andere groep) of werken op de bso (ben je in de ochtend altijd thuis). Het zal zeker slikken zijn om je meisje bij iemand onder te brengen, maar geloof me het went. Uiteindelijk zul je zo trots zijn op jezelf als je er uitkomt!
    Wat betreft de woning: heb je in jullie regio woongroepen? Hier in de randstad wel, scheelt een hele hoop! En je hebt gewoon je eigen kamer(s).
    Veel sterkte!
     
  2. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    heb je niet nog wat spaargeld samen met je ex? Voor een paar honderd euro kan je een hoop meubeltjes op marktplaats kopen. En misschien heb je mazzel en laten de vorige huurders het huis in redelijke staat achter zodat je niet hoeft te schilderen, vloer leggen etc...

    Ik snap wel dat het krom is maar als je 2 jaar bijv zou moeten wachten op een woning dan klopt het ook niet dat je een aanvulling krijgt want je hebt geen kosten voor de woning.
    Heb je al uitzicht op een woning?
     
  3. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Ik ben juist alles verloren kwa financieen, mn ex heeft er alleen maar schulden bij gemaakt :( Ik heb nog wel wat spulletjes maja niks om die spulletjes neer te zetten natuurlijk.

    Van woongroepen heb ik ook nog nooit gehoord...

    Ik zal het morgen is vragen...

    En nee nog geen enkel zicht op een woning, zonder inkomen kun je niets en als je een inkomen hebt kan het nog jaren duren omdat ik geen voorrang of urgentie krijg.

    Tenminste, dit is wat ik mij tot nu toe heb laten vertellen...

    Bij de gemeente was ik ook weer niet goed, mensen waren er niet weet ik t. Morgen terug en dat is echt mn laatste hoop!
     
  4. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    oei dat klinkt niet fijn die schulden. Is er trouwens geen kans meer dat het goed komt tussen jou en je ex?
    Misschien via een maatschappelijk werkster urgentie aanvragen. In onze gemeente wil dat wel eens helpen.

    Zijn je ouders ermee akkoord dat je zolang bij hun blijft wonen?
     
  5. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Ik ben al bij maatschappelijk werk geweest... Maar die konden niets voor me doen :( Wisten zelf niet waar ik allemaal wel of niet recht op heb of welke stappen ik het beste kan ondernemen.

    Ook een speciaal info punt hier (speciaal voor o.a. inkomsten en woningen) konden me niet verder helpen! Werdt ik weer naar maatschappelijk werk gestuurd...

    Grrr... schiet allemaal niet echt op zo he. Of ben ik nou echt zo dom dat ik het allemaal niet snap! Dat ga ik wel bijna denken!

    En mijn ouders zullen ons nooit op straat zetten, maar het is ik, een baby en 2 honden (en hun hebben al 2 honden dus nu lopen er 4) en dan is het een kleine woning dus echt makkelijk is het niet.
     
  6. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Meid, ik kom net uit zo'n situatie. Ik weet dat het HEEL moeilijk is maar probeer de rust te vinden en vooral overzicht te houden in je situatie. Ik zag in het begin ook door de bomen het bos niet meer en zag ook alleen maar problemen. Ik liep rond als een kip zonder kop want alles was onmogelijk... dacht ik! Wat mij heel erg heeft geholpen is de hulp van mijn moeder en haar man. Ik zat ook met mijn kinderen bij mijn vader en in de weekenden als mijn kids bij mijn ex waren heb ik samen met behulp van mijn moeder en haar man een lijst gemaakt met de dingen die ik moest doen en regelen. Van prio 1 naar beneden.
    Begin echt eerst met een inschrijving voor een woning. Mij zeiden ze ook dat de wachttijd minimaal 2 jaar zou zijn, maar ik had met 8 maand een woning ZONDER urgentie. Als je eenmaal ingeschreven staat gewoon heel vaak je gezicht laten zien, bellen en duidelijk je verhaal vertellen! Dat heeft mij dus geholpen ;) Hoop dat dat voor jou ook zal helpen.

    Ik wens je heel veel sterkte met je situatie, maar onthoud goed: JIJ KUNT HET! Ik kan het, anderen kunnen het, dus jij ook! Hou je hoofd koel en laat ze overal een poepie ruiken!

    Dikke knuf!
     
  7. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Bedankt voor de lieve opbeurende reacties!

    Net bij de gemeente geweest, die konden me enkel een afspraak bij de sociaal raadslieden geven voor a.s. dinsdag.

    Ben benieuwd.
     
  8. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Hier heb je gewoon recht op bijstand hoor als alleenstaande ouder! Echter is dit wat lager als je bij anderen in woont. Als je echt alleen met je kinderen woont krijg je een extra toeslag en anders krijg je die niet. Hopelijk werkt het daar hetzelfde.

    Ook heb je hier zowiezo recht op aanvullende bijstand als je parttime werkt. Er is geen plicht om 32 uur te werken.

    Hier ook alleenstaand sinds een paar maanden. Echter stond de huurwoning (sociale huurwoning) enkel op mijn naam en is ex dus vertrokken. Ex heeft veel meegenomen en met dank aan familie die oude spullen te leen gaven en met dank aan een lief forumlid die zelfs een buggy heeft opgestuurd heb ik alles wat hoog nodig is. De rest komt wel weer.

    Aangezien ik in een schuldregeling zit ben ik gewoon verplicht fulltime werk te gaan zoeken. Per maart kunnen de kinderen bij het kinderdagverblijf terecht voor 5 dagen per week en hoop ik werk te hebben. Het liefst zou ik parttime werken maar dat zou me geld kosten (inkomen wordt ingehouden van je uitkering, maar kdv wel zelf betalen) en dat vind de stadsbank niet zo leuk. Alimentatie van de oudste krijg ik niet en voor de jongste ligt het bij de advocaat, maar ex doet moeilijk.

    Wat betreft je ex, op google vind je veel over wat hij kan bereiken en wat niet.
     
  9. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Bij de gemeente te horen gekregen dat ik een fulltime baan moet zoeken... Dan sparen en op de reguliere wijze aan een huis komen.

    Verder kunnen ze me nergens bij helpen...

    En dat was best ff een klap in mn gezicht.
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kun je niet beter tijdelijk naar een blijfvanmijnlijf-huis gaan?
    Zolang je bij je ouders woont ben je voor de instanties niet urgent, want je hebt een dak boven je hoofd en je ouders hebben een inkomen.

    Als jullie bij een kerk aangesloten zijn kun je daar ook aankloppen, via de diaconie worden regelmatig moeders in jouw situatie op pad geholpen.

    Ik ben toen ik volledig bv gaf ook kostwinner geweest met een baan van 36 uur per week. Het is te doen hoor!
     
  11. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    waarom kom je eigenlijk niet in aanmerking voor bijstand?
     
  12. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Wat raaar! Volgens mij heb je wettelijk gezien gewoon recht op bijstand als alleenstaande ouder. Ook als je inwonend bent bij je ouders.

    En idd, voor urgentie zou je moeten zoeken naar een blijf van mijn lijfhuis of een moeder-kind opvang. Zolang je bij je ouders zit zul je geen urgentie krijgen.

    Ik zat met mijn dochter op een kamertje van 14m2 omdat mijn stiefvader mij niet meer in huis wou hebben. En zelfs toen had ik geen recht op urgentie.
     
  13. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Omdat ik niet geslagen ben kan ik niet naar een blijf van mn lijf huis.

    Omdat ik bij mn ouders woon krijg ik geen cent omdat mn vader teveel verdient!

    Het is tegenwoordi zelf zo: Als je ouders een uitkering krijgen en een kind komt om een reden terug inwonen die wel werk heeft krijgen de ouders niets meer want dan moet het kind voor de ouders zorgen!!! Zo gek is het tegenwoordig al! En waarom? Omdat er in het verleden teveel misbruik van is gemaakt en dat domme nederland alles maar heeft toegelaten, daar zijn nu de mensen die het wel echt nodig hebben de dupe van!

    Dus ik moet eerst een woning voor mezelf, dan pas evt een uitkering... Maja die volgorde werkt niet natuurlijk.

    Dus krijg ik niks en moet ik zelf op zoek naar een woning, en ja met minder als fulltime werken kom je nergens!

    En nee, ik ben niet aangesloten bij een kerk.
     
  14. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Pfoe.. lastig zeg!
    Dan zit er niks anders op denk ik dat zo snel mogelijk fulltime te gaan werken en dan een huisje zoeken :(
     
  15. sunnyqueen21

    sunnyqueen21 Fanatiek lid

    18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Nee dit is allemaal veranderd. Tegenwoordig wordt er gekeken naar het hele huishouden waar je woont naar de inkomsten. Dus in dit geval de inkomsten van haar ouders en eventuele werkende kinderen. Erg krom ik weet het, maar het is wel zo!! En als zij boven het minimale gezinsinkomen zitten heeft Ts in dit geval totaal geen recht meer op bijstand. Dan zou ze inderdaad een eigen plek moeten hebben voordat ze recht heeft op bijstand.

    Maar voor een eigen plek heeft ze geld nodig. En voor geld heeft ze eerst een baan nodig en ja dat ligt momenteel niet zo voor het oprapen.

    Het is dus zaak om eerst eens te kijken wat de mogelijkheden bij je ouders zijn. Want ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat je voorlopig nog even bij ze in zal wonen al hoe vervelend dat ook is. In die tijd kun jij rustig een baan proberen te zoeken en daarmee je centjes verdienen en vervolgens op zoek gaan naar een huisje.
    Het kan geen kwaad om je vast in te schrijven, want zoals je zelf al zegt kan het wel even duren voordat je aan de beurt bent. In de tijd dat jij dus geld bij elkaar aan het sparen bent schuif jij wel steeds wat hoger op... En ook moet je niet er meteen van uit gaan dat je dan wel 3 tot 5 jaar moet wachten, want ik weet uit ervaring dat het ook regelmatig voorkomt dat er toch iets vrij komt terwijl jij helemaal achteraan in de rij staat bij wijze van spreke.

    Vriendlief stond 8e ofzo voor onze woning en al die mensen voor hem hebben de woning afgewezen waardoor hij meteen aan de beurt was. Dus je weet het nooit.

    Maar ik weet dat het heel erg klote en naar is om met een kind helemaal opnieuw te moeten beginnen terwijl je het zo anders voor ogen had. Heel veel sterkte nogmaals en mocht je tegen de tijd spullen nodig hebben als je wel een plek voor je zelf krijgt, kijk dan in de kringloopwinkels of op marktplaats. Zo kan je echt een heleboel dingen bij elkaar sprokkelen voor weinig geld!!

    Liefs
     
  16. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Natuurlijk willen instanties dat je op alles ja zegt, omdat je anders afhankelijk bent van hun geld, en daar zijn regels aan verbonden. Maar je hoeft natuurlijk helemaal niet full time te werken, als je maar genoeg verdient voor wat jij nodig hebt om te leven en dus nergens je hand wilt ophouden. Als je me goed begrijpt ;) Het is natuurlijk wel sappelen met weinig geld.

    Schrijf je dus zsm in voor alle vormen van kinderopvang die je kunt bedenken - en vraag vooralsnog in hoeverre je moeder haar kan opvangen, zodat je serieus op werk uit kunt gaan. Als je weinig verdient krijg je een deel van de opvangkosten terug van de staat.

    Over de bv, je meisje is oud genoeg om langzaamaan uit een bekertje te leren drinken, zuigfles, rietjesbeker desnoods. Daar zou ik rustig aan eens aan beginnen, zodat ze straks klaar is om opgevangen te worden.

    Beeld je maar in hoe (leuk) je leventje kan worden als je het weer op orde hebt: klein eigen huisje, leuk baantje voor een aantal dagen, je meisje sociale contacten op de opvang, etc. Positief zien en dromen, helpt het te realiseren!

    Veel sterkte en succes!
     
  17. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Bedankt voor alle opbeurende woorden!

    Opvang: brrr... ik wil dat dus echt niet! Niks tegen mensen die het wel doen maar ik heb er zelf zooooooon slecht gevoel bij. Mn moeder wil zo veel mogelijk inspringen, maar heeft wel al aangegeven het niet fulltime te kunnen (ze zorgt ook voor mn zieke oma)

    We zijn al met Yara aan het oefenen met andere bekers/flessen. Alleen wel met sap want ik kan niet kolven (dan komt er gewoon niks) Maar ze heeft er op de een of andere mannnier echt moeite mee! Ik ben alles aan het proberen maar tot nu toe nog geen suc6

    En ja ik hoop ook dat er licht aan het einde van de tunnel komt...

    Ik ben een beetje moe, van iedereen die zegt: we kunnen niks voor je doen... ik weet nog dat ik deze stap heb genomen omdat verschillende mensen vertelde dat je als alleen staande moeder echt wel geholpen wordt... Niet dus, en ja dat valt best een beetje tegen!

    Iedereen bedankt voor het meedenken met dit negatieve moeilijke mens, ik ben heus niet altijd zo! Alleen nu even :( Maar ik ga er aan werken!!!
     
  18. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    pfoe je valt echt tussen wal en schip dus :(
    en een andere gemeente dan waar je nu woont, ben je daar sneller aan de buurt voor een woning?

    Over die uitkering... ik snap dat het voor jou en vele anderen heel krom is, in andere situaties vind ik het terecht. Ik ken een gezin met een opa die met pensioen is, 2 alleenstaande moeders die beide een uitkering hebben (dat zijn de dochters) en nog een zoon die een uitkering heeft en dan 2 kinderen (van die alleenstaande moeders) die beide fulltime werken.
    Als je ziet wat een geld er in dat huis binnen komt dan vind ik dat ook niet terecht. Zij kiezen ervoor met zijn allen te wonen en krijgen allemaal een uitkering... (terwijl ze wel kunnen werken hoor)
     
  19. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik snap trouwens wel je gevoel over opvang. Ik heb dat zelf ook. Ik probeer er nu alles aan te doen om opvang te vermijden.
    Aan de andere kant hoor ik wel heel veel leuke verhalen van moeders die hun kinderen wel naar de opvang hebben. Ik denk dat als het hier zou moeten dat het ook wel mee zal vallen. Het is meer het gevoel denk ik.
     
  20. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Tuurlijk voel je een drempel, snap ik. Ons meisje gaat 2 dagen per week naar het kdv, een verticale groep. Als ze ziek is geweest en nog hangerig en niet lekker bij mij thuis, breng ik haar soms toch een paar uurtjes daar, ze vindt het zo leuk met de andere kindjes en heeft zoveel afleiding dat ze zich dan gewoon beter vermaakt en vrolijker is. Als voorbeeld.

    @kolven, heb je al syntocinon geprobeerd? Zonder dat heb ik ook geen toeschietreflex met kolven en komt er niks tot weinig uit. Sap is natuurlijk geen goede vervanger voor jouw melk. Sowieso voor de tandjes en de gewenning aan zoet, maar ook omdat ze nog vrij veel zuivel nodig heeft. Geef dan liever water of kruidenthee en een bordje volle yoghurt. Of bijv karnemelk. Wel even voorzichtig wennen aan de koemelk.
     

Deel Deze Pagina