Hoe weet ik hoeveel gekolfde melk mijn kindje 'mag' uit het flesje?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elleke, 23 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi allemaal! Door omstandigheden kolf ik nu altijd mijn melk en geef ons meisje uit het flesje mijn melk. Maar hoe weet ik nu hoeveel cc ze 'mag' hebben?

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Zoveel ze lust?

3. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Ik hoorde dat er een 'vuistregel' voor is.. Ze is nu ruim een maand oud, maar drinkt gerust 130 cc op en meer kan ik niet kolven.
    Nu hoorde ik van de regel: gewicht in kg x 150 / door het aantal voedingen?

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    In het andere topic vroeg je dit ook, daar heb ik toevallig net gereageerd :).

De vuistregel is gebaseerd op kunstvoeding maar wordt vaak ook als richtlijn voor gekolfde BV gebruikt. Echter heeft iedere moeder andere melk en is bijvoorbeeld de ochtendvoeding vetter dan de voeding van 4 uur, dus helemaal kloppen doet het nooit.

Hier krijgt mijn dochter gewoon zoveel ze op kan.

De regel die jij bedoelt is:
    Minimaal: gewicht x 150cc = aantal cc per dag : aantal voedingen
    Dus bijvoorbeeld: 4 kg x 150cc = 600cc : 6 voedingen = 100cc per flesje
    150cc per kg is het minimum per dag, je mag dus best 170 of 180 per kg rekenen.

5. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Met kolven heb je trouwens vaak minder dan wat de kleine er uit haalt live. Ik kolf op mijn werk 3x waar mijn dochter 2 flessen krijgt in die tijd.
    Zo heb ik wel iets teveel maar zo riskeer ik ook niet dat mijn productie daalt.

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou geen richtlijn voor kv toepassen op bv. Je kindje weet zelf wel wanneer het genoeg heeft denk ik, en van bv kunnen ze niet teveel krijgen. De samenstelling van bv en kv zijn niet te vergelijken, en de samenstelling van bv varieert trouwens ook afhankelijk van een heleboel factoren. Heb je dit trouwens ook hier bij de lactatiekundige gevraagd? Dat is denk ik iemand die je nog veel beter kan helpen :)

Petje af dat je volledig kolft trouwens.

Deel Deze Pagina