Wat moet ik toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lievekind, 16 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Wat een lastige situatie.
    Ik heb net zo'n man, hij werkt 6 dagen per week, deels als ZZP'er, deels voor zichzelf.
    Mannenavonden of sportavonden heeft hij geen tijd voor, hij is eigenlijk altijd aan het werk en als dat een keer niet zo is is hij bezig in de tuin. Ik kan me niet eens voorstellen hoe het is om samen op de bank te hangen 's avonds ;)
    Maar ik heb die behoefte ook niet echt, en dat is het verschil.
    Op zondag zijn wij altijd thuis, die dag is echt 'heilig' voor ons, af en toe gaan we dan op familiebezoek, maar niet de hele dag. Die dag gaat de computer niet aan, en zijn we de hele dag met ons gezinnetje bezig. Spelletjes doen, knutselen, stoeien etc.

Nu ben ik sinds kort weer aan het werk, fulltime, en hebben we afgesproken dat hij de vrijdag en groot deel van de zaterdag de zorg voor de kinderen op zich neemt. Dat heeft hem wel geholpen in het krijgen van wat rust. Want dan kán hij niet de hele dag gaan werken.
    Eerder had ik meer behoefte aan het samenzijn, voor we kinderen kregen, en toen spraken we altijd 1 avond in de week af, dan zetten we een streep in onze agenda, en was de hele avond voor ons samen. Dan zaten we vaak uren te kletsen, wat nu vaak 's avonds laat pas gebeurt (met als gevolg dat we beiden moe zijn overdag omdat we veel te laat gaan slapen ;) ). Misschien is dat een idee, om dat in te stellen? Een vaste avond die voor jullie samen is, desnoods eens in de twee weken.
    Wij gaan wel regelmatig samen weg, een ochtendje winkelen als de oudsten op school zitten, of uit eten. En doordat we dus de late avond benutten om te praten samen, zitten we nog steeds op 1 lijn en zijn we beiden gelukkig.

2. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Mijn man heeft ok een eigen bedrijf, hij wekt ook erg veel en is vaak in de avonden weg! hij heeft ook een vaste filmavond in de week met een vriend, dit vind ik prima! Dit is voor hem zijn ontspanning en als hij dit niet heeft dan komt het ook niet goed 😃 (Wordt hij niet zo gezellig van zeg maar..)! ik heb wel het geluk dat zijn kantoor aan huis is, wij lunchen wel geregeld samen, zo zien we elkaar toch nog wel 😃

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Als je het al meerdere keren besproken hebt en de situatie blijft hetzelfde , zou jij misschien je verwachtingen moeten bijstellen.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Even zonder alle reacties te lezen, maar volgens mij zijn hier twee dingen aan de hand:
    1. Dat je op dit moment niet ontzettend veel voor jezelf hebt. Wel een studie, maar verder vooral je gezin. Geen vaste avonden met vriendinnen of een hobby of cursus oid.
    2. Dat je man niet echt doorheeft dat jullie een andere verwachting hebben van de intimiteit die je in een relatie met elkaar hebt.

1. Is iets wat je voor jezelf moet oplossen. Daar ben je ook al mee bezig, dus supergoed! Je kunt niet al je behoefte aan contact op je man focussen, dan mis je heel veel interessante mensen ;)

2. Daarentegen, het is wel belangrijk dat jullie in ieder geval daarin zien welke verwachtingen en behoeftes jullie richting elkaar hebben. Het kan best zijn dat hij veel minder behoefte heeft aan intimiteit (knuffelen, goed gesprek, tijd samen doorbrengen) dan jij. Blijkbaar vindt hij samen slapen en samen eten al een grote vorm van intimiteit.

Jij hebt duidelijk behoefte aan meer. Dat vind ik niet gek hoor, heb ik ook! En veel andere mensen. Regelmatig elkaar aanraken, gezellig samen activiteiten uitvoeren, etc. Jullie lopen daar schijnbaar in uiteen. Dat is prima, kan jarenlang goed gaan ;) Maar dan moeten jullie wel allebei goed beseffen waar je behoefte aan hebt, en allebei ook af en toe wat water bij de wijn doen. Dus jij zult moeten accepteren dat je je man minder zal zien dan jij zelf graag zou willen, en hij zal wat meer tijd aan je moeten besteden.

Maar hoe praat je nu over zoiets... in ieder geval niet op een ruziemoment of als hij ergens anders druk mee is. Kun je een moment creëren waar je rustig kunt praten, zonder dat je afgeleid wordt door werk of kinderen? Misschien hem meenemen op een avondje uit eten met de kids bij opa en oma of zoiets?

Vervolgens het op zo'n manier benoemen dat hij zich niet aangevallen voelt, maar wel heel duidelijk zien waarin de verschillen tussen jullie zitten. En hem ook gewoon vragen: waar heb jij behoefte aan van mij? Kans dat hij 'minder gezeur, gewoon gezellig' wil. Dan kun je aangeven dat je dat graag wilt doen, maar dat jij meer behoefte hebt aan aandacht dan hij. En of hij daar ook moeite voor wilt doen. Zoiets?

Succes!

Deel Deze Pagina