Hallo allemaal, Ik kan maar niet beslissen wat ik moet doen en ik wil nu toch eindelijk weleens "aktie" ondernemen. Ik ben 8 maanden geleden bevallen van een lief jongetje en ben nog niet ongesteld geworden. Ik geef ook nog volledig borstvoeding (op verzoek), toch denk ik al weken dat het er wel eens aan zit te komen, maar tot op heden niets. Mijn man en ik (en dan voornamelijk mijn man...) hebben een beetje genoeg van het condoom gebruiken, dus ik wil aan een andere manier van anticonceptie gaan beginnen. Nu dus mijn punt, ik geef nog borstvoeding en wil dat ook nog zeker een maand of 4 doen, dus ik weet dat ik beter geen anti conceptie met hormonen kan nemen. Weet iemand hoe kwalijk dit is? Valt dan dus de nuvaring echt helemaal af? Ik neig op zich dus wat richting de cerazette (aangezien ik tot aan mijn zwangerschap altijd prima op de pil (microgynon) gereageerd heb). Ik vind het alleen een beetje een stom idee dat ik daardoor dan een (neppe?) ongesteldheid opwek, terwijl ik anders misschien een paar maanden nog helemaal niet ongesteld was geworden. Ook vraag ik mij af of het niet beter is om sowieso te wachten tot ik voor het eerst ongesteld ben geworden, want anders weet ik ook niet precies wanneer ik de pil "mag" beginnen te slikken. Ik heb ook verhalen gelezen over libido problemen met deze pil, maar dat lees ik ook over de nuva ring. Welke is erger? Kan iemand mij helpen met deze tweestrijd? Bedankt!! Groetjes, Saffira
Oh ja, ik vergeet nog te vermelden dat ik het spiraaltje al weggestreept heb aangezien ik binnen het jaar wel voor een tweede wil gaan en ik het voor zo'n korte periode teveel "gedoe" (en ik weet dat dit heel kinderachtig vind nadat ik een bevalling heb meegemaakt, maar ik zie een beetje op tegen het plaatsen...) vind. Bedankt!!
Hoi, Over mijn ervaring met de cerazette; Ik gaf ook borstvoeding en slik(te) cerazette. Geef nu 6mnd geen borstvoeding meer en nog altijd slik ik de cerazette. Ik ben op de 28ste dag na mijn bevalling begonnen en toen was ik nog altijd niet ongesteld, dus ben gewoon begonnen zonder een menstruatie af te wachten. De eerste 3mnd had ik zo nu en dan een bloeding van een paar dagen. Was vervelend, maar daarna nergens last van. Voordat we een kinderwens hadden, slikte ik de microgynon en was ik er nooit tevreden over (stom dat ik nooit van pil was veranderd, toendertijd, was te laks denk ik). De cerazette is daarmee vergeleken een wonder pilletje voor mij. Betreft de nuvaring of spiraaltje, heb daar geen ervaringen mee. Hoop dat je er gauw uitkomt, succes!
Bedankt voor je snelle reactie! Mag ik vragen waarom je niet tevreden was over de microgynon? Want ik heb die pil dus altijd zonder problemen kunnen slikken, dus denk soms ook wel eens om die (en dan de 20 versie, die is erg licht toch?) gewoon weer te gaan gebruiken. Weet alleen niet hoeveel kwaad die hormonen kunnen. Maar van die rare doorbraakbloedingen zit ik dus eigenlijk niet zo op te wachten. Lees namelijk ook erg veel klachten over die pil!
Ik had teveel last van de bijwerkingen, dus zo zie je maar dat het per lichaam verschilt, ik had trouwens de mycrogynon30. Zover ik weet is de cerazette de enige pil die gebruikt mag worden bij het borstvoeden, dit kreeg ik van mn huisarts te horen. Hoe kwalijk dit is als je een ander pil dan de mini pil gaat slikken, geen idee. Misschien toch eventjes overleggen met je ha. Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten, ik vond het ook vervelend maar ik las ook dat het vooral de eerste maanden was en ik hoopte telkens dat het op zou houden en ik hield vol, en na 3maanden hielden die doorbraakbloedingen op en had ik nergens last meer van. Ben 1x goed ongesteld geweest met de cerazette (2e maand na het slikken) en sindsdien niet meer.
Hey, Ik slik nu voor de tweede keer deze pil en ben nog niet ongi geweest. Dit was bij de eerste ook niet zo... Maar als jij geen spiraal wilt heb je geen ander optie dan cerazette.... Cerazette slik je trouwens door je hebt geen stopweek, dus een neppe ongi krijg je niet hahahaha
Bedankt voor jullie reacties. De grootste kans is dat ik inderdaad maar voor die cerazette ga, maar ik wil gewoon zo graag weten wat nou precies het effect is van het hormoon oestrogeen op een kindje (los van het feit dat het je productie omlaag kan halen), weet iemand dat? Want bijvoorbeeld een nuvaring geeft volgens mij erg weinig hormonen af (minder dan een minipil met oestrogeen?), dus kan dat nou echt kwaad? Want het liefst zou ik die eens een keer uit willen proberen.. Ja ik weet dat je geen pilvrije week heb, maar ik zie gewoon nogal op tegen die doorbraakbloedingen. Met werk en alles vind ik dat zo naar en lastig. Groetjes, Saffira
De nuvaring mag ook hoor als je nog borstvoeding geeft. Heb dit aan mijn vk nagevraagd na mijn eerste bevalling. De nuvaring heeft idd maar weinig hormonen en geeft deze af op de plaats waar het nodig is, dus er komt verder heel weinig (of niks?) van in de rest van je lichaam terecht. Mocht hem wel 'pas' na 8 weken na de bevalling weer gaan gebruiken, omdat alles van binnen dan toch wel weer aardig genezen zou moeten zijn. Heb zelf uiteindelijk niet voor de nuvaring gekozen (deze wel gebruikt vóór ik voor de eerste keer zwanger werd en ben er altijd erg tevreden over geweest), maar een maand na de bevalling begonnen met de cerazette. Ben hier na een maand ook gelijk weer mee gestopt, want vond het echt een waardeloze pil, voelde me zó slecht met die hormonen in m'n lijf. Dus na een maand weer mee gestopt, geen bloeding gehad tijdens het gebruik en daarna ook niet. Ben uiteindelijk 8 maanden na de bevalling, zonder ook maar ongesteld te zijn geweest, alweer zwanger geraakt van m'n 2de kindje Nu bijna uitgerekend van mijn 2de en twijfel ook heel erg over de anticonceptie voor hierna. Wil eigenlijk helemaal geen hormonen meer in m'n lijf, maar ook geen spiraaltje en voor condooms zijn mijn partner en ik iets te vruchtbaar gebleken. Sterilisatie is ook nog geen optie, dus dan blijft er eigenlijk niks over Denk zelf dat ik dan toch maar weer aan de nuvaring ga, deze beviel tijdens het gebruik ervan prima, alleen weet ik nu hoe ik ben zónder ook maar enige vorm van hormonale anticonceptie en dat is toch wel een heel verschil..
Ik heb een aantal maanden Cerazette gestopt maar na een paar maanden was ik continu ongesteld, om gek van te worden! Dat kan een bijwerking van Cerazette zijn. Ben er dus maar weer mee gestopt, want het was gewoon niet te doen. Nu gebruiken ik geen ac en zorgen we voor rubbertjes....niet ideaal, maar stukken beter dan non-stop ongesteld
Ik gebruik sinds een dag of 5 de nuvaring, dus veel kan ik nog niet vertellen..maar mijn huisarts vertelde dat de nuvaring juist net zo veelhormonen afgeeft als de pil, dat daar dus geen verschil in zit Wel plaatselijk, en niet via darmen door je lichaam idd dus denk dat je er daardoor misschien minder van merkt.
ik heb dus nooit doorbraakbloedingen het kan maar hoeft niet.... en de cerazette is juist voor als je bv geeft dus veilig...