mama's die 4 dagen werken

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 17 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Ik zou graag de ervaring horen van mama's die 4 dagen werken.
    Zelf werk ik momenteel al 2 jaar 3 dagen, mijn man 5.
    Steeds vaker heb ik het gevoel dat dit het niet helemaal is voor mij.
    Ik ben dus aan het overwegen om beide 4 dagen te gaan werken.
    Niet om het financieele plaatje maar puur om mijn eigen gevoel.
    Graag zou ik eens vana mama's die 4 dagen werken hun ervaring horen. Hebben jullie het idee je kindje tekort te doen, het idee dat je veel mist, jezelf voorbij loopt etc ?

2. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik werk normaal 5 dagen, maar doordat ik nog verlof heb staan werk ik sinds ik uit bevallingsverlof ben 4 dagen. Maar ik zou zo graag minder gaan werken om meer tijd door te brengen met m'n zoontje. Mijn huishouden is een complete ramp, moet alles in het weekend doen en dan wil je ook wel eens iets leuks doen... Ik heb niet het idee dat ik m'n kindje tekort doe, maar ik zou wel graag meer tijd met hem doorbrengen. Hij is nu 2 dagen bij de grootouders en 2 dagen bij de onthaalmoeder.

3. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Ik werk sinds de geboorte van mijn dochter ook 4 dagen ipv 5 dagen.
    Ik heb wel het idee dat ik in huis mezelf zo af en toe voorbij loop omdat je gewoonweg niet voldoende tijd hebt om alles te doen zoals je zou willen...
    Zou graag minder willen werken

4. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ha Sidmick,

Wij werken hier ook allebei 4 dagen en dat bevalt prima. Naast het weekend heeft de kleine man nog een dagje met papa (mannendag) en mama. Ik zie ook niet in waarom dat slechter zou zijn dan 2 dagen met mama. Integendeel ik denk dat het beter is (persoonlijke mening he), zo kan hij zowel met papa als met mama een goede band opbouwen.

We hebben hier ook niet het probleem dat hij alleen aan mama plakt, hij kiest gewoon random een slachtoffer (en vanochtend was dat gelukkig papa :D)

De drie dagen dat hij wel naar het KDV gaat is het soms wel eens vechten tegen de klok, maar meestal gaat dat eigenlijk wel goed. Maar als je nu ook drie dagen werkt zal dat niet heel anders zijn.

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik lees ff mee..
    het eerste jaar neem ik 50% ouderschapsverlof en ga ik nog maar 16 uur werken.
    Ik werk ook om en om het weekeind, dus dan is de kleine met papa. Mijn moeder past de rest op. Dat komt neer op twee dagen om de week.

Maar na dat jaar wil ik 28 uur gaan werken, dan kan ik mijn oude functie van eerst verantwoordelijk verzorgende ook weer uitoefenen.
    Dan zal ik dus 3 tot 4 dagen moeten werken in de week. Gelukkig wel 2 weekeinden per maand waarbij papa dus thuis is.

Maar de weken dat ik dus niet het weekeind werk heb ik wel 4 dagen oppas nodig. Mams doet dan 1 of 2 dagen en voor de rest gaat de kleine dan naar de oppas.

Ben wel bang veel te missen van de kleine dan :( al weet ik dat er veel vrouwen nog meer werken en dat ook goed gaat..

6. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

Hoi,

ik viind het goed te doen. In het begin moest ik veel te veel van mezelf doen in die "ene vrije dag" maar nu maak ik er een heerlijke dag van met mijn ventje en als hij naar bed gaat doe ik wat in het huishouden en mijn vriend doet dat op zn papadag ook. En dan hebben we het weekend lekker vrij.

Succes met je keuze!

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Even ter toelichting, papa zou dan een dag minder gaan werken dan nu het geval is. Dus het is niet zo dat ze een dag extra opvang krijgt.
    Ze gaat nu 2 dagen naar het KDV en 1 dag naar oma, dat blijft zo.
    Qua huishouden zal er ook niet veel veranderen want wat ik nu doe op mijn "vrije" dag zal dan mijn man doen

8. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Wij werken ook allebei 4 dagen en die vrije dagen zijn wel zoveel mogelijk voor ons meisje,ga dus niet de hele dag poetsen.

Het bevalt ons goed het huishouden doe ik meestal na het eten even een uurtje zo blijft het netjes. heb gelukkig wel een lieve mama die voor me strijkt:).

Ik denk ook als ik 3 dagen zou gaan werken niet meer in me werk ritme kom.

9. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik werk 3.5 dagen. Meestal 1 dag in het weekend dus ben 2 dagen door de week vrij. In het weekend is papa thuis en doorde week gaan ze naar de oppas. Het is zo goed te doen vind ik al ziet ons huis er af en toe wel uit of er een bom is ontploft. Gewoon omdat ik niet altijd zin heb om o mijn vrije dag ook nog alles te poetsen. De was is wel altijd netjes weg gewerkt.

10. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik werk fulltime en mijn man parttime..
    Ik zou wel graag meer tijd met mijn dochter doorbrengen
    (ben nu ziek thuis)
    Het huishouden gaat niet zoals ik wil;)

Maar beide 4 of 1 5 en de ander3.. volgens mij maakt dat geen verschil hoor!

11. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik werk er ook 4, vind het goed te doen en ben een betere mama op de andere 3 dagen dan dat ik fulltime thuis zou zijn!

Ik heb veel meer energie en doe echt nog van alles naast mijn werk.

12. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik werk ook 4 dagen, onregelmatige diensten. Omdat ik nog bezig ben met mijn opleiding kan ik niet minder gaan werken maar ik zou het wel graag willen. Het huishouden verloopt hier niet altijd vlekkeloos, maar gelukkig heb ik wel een lieve moeder die voor me strijkt, dat scheelt al veel :). Als je man minder gaat werken denk ik dat het geen verschil maakt hoor, als je man gewoon 5 dagen blijft werken zal het wel wat drukker worden.

13. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik werk 4 dagen 2 dagen is ie bij de oma's en de woensdag avond en zaterdag is papa thuis. ik ben dus 4 dgn in de week overdag thuis en heb ruim voldoende tijd voor alles ik mis naar mijn idee weinig.
    Als ie straks op voetbal oid gaat dan stop ik de zaterdag ook met werken omdat ik dat niet wil missen

14. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    En hier ook een mama die 4 dagen werkt, vanaf 3 mnd na de geboorte van de kleine. Ik heb gemerkt dat het schuldgevoel (dat ik echt wel gehad heb) mij met name werd aangepraat door familie/kennissen/collega's en weinig te maken had met wie ik zelf ben en wat ik belangrijk vind.

Tuurlijk, het is hier niet altijd zo opgeruimd als het in mijn ogen zou moeten zijn, maar ook in combinatie met het huishouden is t goed te doen. Ik vind mn werk heel erg leuk en heb het denk ik ook echt wel nodig om ook op die manier bezig te zijn...

Enige nadeel hier vind ik dat ik (nog steeds, al wordt het wel minder) me soms erg verplicht voel de dagen dat ik thuis ben 'extra leuk' te maken voor Emma. Werd ze erg verwend en soms zelfs vervelend van, want je creert een verwachtingspatroon! :)

15. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38

nou inderdaad, je krijgt behoorlijk wat over je heen als fulltime werkende mama (ik werkte eerst 5 dagen).:x

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Dat van die opmerkingen heb ik al gehad hoor. Ik heb her en der wel laten vallen dat ik graag weer 4 dagen zou werken omdat 3 gewoon niet zo bevalt. Nou ik was een slechte moeder, alles zou om geld draaien (terwijl dat totaal geen rol hierin speelt) hoe kon ik nu liever werken dan thuis zijn.
    Alsof het voor mijn dochter slechter zou zijn wanneer papa thuis is dan wanneer mama thuis is....

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    als jullie beide 4 dagen gaan werken, dan verandert er weinig inderdaad, ik zou dan bijv. wel kiezen voor een hulp in de huishouding voor 1 ochtend in de week (mits je dit kunt betalen uiteraard) dan heb je de dagen dat je thuis bent ook ECHT vrij

18. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik ga waarschijnlijk van 2 naar 3 dagen maar dan wel korter werken omdat het een stuk dichterbij is.
    Dus ze gaan een dag extra naar het kdv.
    Maar ze hebben het goed naar hun zin en daar.
    En ik krijg inderdaad ook al opmerkingen maar ja ik doe wat goed voor mij en ons allemaal is.
    En als we het ons kunnen veroorloven gaat papa een dagje minder werken.

19. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Wij werken beide 4 dagen. De andere 3 dagen gaan ze naar het kdv. Ik ben na de geboorte van mijn zoon 7 maanden thuis geweest en keek er echt naar uit om terug te gaan werken. Om weer een volwassen babbel te hebben zeg maar. En om mijn 'maatschappelijk nuttig' te voelen. Klinkt stom, maar zo voel ik het wel. Tuurlijk zijn mijn kinderen het allerbelangrijkste, maar ik vind niet dat ik ze te kort doe door 4 dagen te werken, integendeel. Als ik me beter voel dan voelen zij zich ook beter en ze hebben het ook enorm naar hun zin op het kdv.

Alleen het huishouden heeft er flink onder te lijden, want op dagen dat we thuis zijn, zijn we ook meestal alleen met de kids bezig (willen we dan ook wel). Denk er toch over na om een poetshulp te nemen, want van een vies huis word ik ook niet vrolijk.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Een poetshulp zou altijd nog kunnen. We kunnen dat best veroorloven dus dat kunnen we altijd nog in overweging nemen als blijkt dat het huishouden verslonst. Strijk word al gedaan dus dat heb ik gelukkig al niet.

Deel Deze Pagina