Herkenbaar onze zoon ook feta olijfjes, augurk en wat ik het allerleukste vond was dat hij nog geen 6 maanden oud was en een halve haring zat te eten en nog steeds smult hij ervan! Helaas geen aardbeien liefhebber, hij vindt de structuur eng, de smaak lekker maar de structuur daarvoor hoeft zij ze niet, maar als ik de grotere aardbeien heb 'schil " ik ze en eet hij ze wel kersen spuugt die zelf de pit uit.
om tien uur zakken chips vind ik ook niet echt normaal eigenlijk. hier is het nu vakantie en mogen ze nu meer snoepen als normaal. bv elke dag ijsje. af en toe wat chippies en al 2x patatjes op deze week. maar toch wel grappig om te zien dat mijn middelste toch met meer smaak een banaan op(vr)eet. of idd aardbeien. niet aan te slepen hier ( krengen alleen megaduur) mijn oudste is ook een echte snoepkont. die moet ik echt wel temmen af en toe. ook met limondade enzo. beterschap met je zoontje. hoop dat hij er snel vanaf is
Hé, zullen wij dan maar samen naar het zwembad gaan? Hier gaan broodjes mee, aardbeien, water, diksap, bessen en een paar biscuitjes. Soms eten we samen een patatje (ketchup) of een ijsje.. (raket of perenijsje) Ik begrijp ook niet zo goed waarom die grote zakken snoep / chips / bakken friet / zoete dranken etc erdoor heen moeten voor de peuters / kleuters. Iets lekkers prima maar waarom zo veel. (ik snap het trouwens ook niet voor grotere kinderen) Goed, dat vroeg je niet. Ik denk dat zoon vanzelf zal leren dat hij soms beter dingen kan laten staan. Het is heel vervelend dat hij er nu last van heeft gekregen (en vooral ook vervelend voor een meelijdende mama....) maar naarmate de tijd zal vorderen, zal hij meer inzicht krijgen en zolang jij als mama gezonde en lekkere alternatieven kan blijven bieden.. doe je het gewoon goed. En zeker als je hem troost in zijn ongemak en hem helpt. Ik weet er zelf alles van..heb als kind ook moeten leren dat dingen als slagroom bij mij niet goed vielen.. als klein kind vond ik dat heel oneerlijk en heel moeilijk maar toen ik een jaar of 6 was, wist ik eigenlijk al beter. Oja, op feestjes waar het aanbod overweldigend is (mooie manier van zeggen: overdreven ). Maak ik met zoon de afspraak: altijd even vragen en je mag best wat hebben maar als mama zegt dat het genoeg is, dan is het ook genoeg geweest. En hij mag altijd net iets meer dan hij zelf denkt dat hij mag
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus bij voorbaat sorry als ik iets zeg wat al gezegd is. Maar waarom is het vantevoren eigenlijk niet besproken met de hulpmoeders? Zodat ze op de hoogte zijn van zijn darmproblemen? Of in ieder geval toen je het water in ging en je kindje bij de andere hulpmoeders was even zeggen: goh, let er even op wat je hem te eten geeft. Kunnen ze toch rekening mee houden? Lijkt mij een kleine moeite...
Heel vervelend zulke dingen.... Maar ik denk wel dat je deze situatie kan gebruiken voor de volgende keer als je wat buitenshuis met andere moeders gaat doen. Dat je het van te voren er over gaat hebben met je zoontje in de trant van: Weet je nog van de vorige keer, toen je zoveel van die snoepje had gehad en je zo'n buikpijn had? Dat was niet leuk he? Zullen we afspreken dat je eerst aan mama vraagt of je een snoepje mag? Ik probeer het wel altijd op die manier. Maar goed, onze dochter is wel ietsjes ouder natuurlijk. Maar ze is nu herstellende van een luchweginfectie/longontsteking omdat ze te pas en ontepas overal haar jas uittrekt. Tenminste, dat zeggen wij nu als ze weer eens haar jas uit wil: Weet je nog dat je zoveel moest hoesten? Dat was niet leuk he! Dat kwam toen ook omdat je steeds je jas uittrekt. Dan zie je haar denken en dan is het; oh ja Hij zal toch eigenlijk wel moeten leren dat een bepaald soort eten voor hem een gevolg zal hebben...helaas.
Mja hier weet dochterlief dondersgoed dat te veel snoepen en geen fruit als resultaat meestal buikpijn heeft. En ja... Op het moment zelf denkt ze daar echt niet aan. Maar wij als extern geweten kunnen best helpen en zeggen na een tijdje ook dat het zo goed is geweest en dat ze beter wat anders kan nemen als ze nog meer wil eten. Geen troost voor nu dus... Maar wel de hoop dat hij het nog wel leert
Naar het zwembad neem ik eigenlijk nooit wat mee, dan wat pakjes drinken Maar hier dat probleem dus ook, alleen dan vanwege de koemelkallergie. Er is bij dit soort dingen altijd meer zooi die niet kan, dan zooi die wel kan Ik verbied het wel, maar op een rustige manier, waarbij ik aangeef dat ze er buikpijn van krijgt en ze dat dus niet mag eten. Ik zorg altijd dat ik alternatieven bij me heb, die bij Thirza ook populair zijn en die zij dan alleen mag. Leuk is anders, maar de buikpijn is al helemaal niet leuk en ze is gewoon nog te jong om dat zelf goed te reguleren. Overziet zelf ook echt niet dat ze anders buikpijn krijgt en ze WEET nu gewoon dat als ik ergens van zeg dat er melk in zit, ze het no way gaat krijgen. En dus is juist dat geen onderwerp van strijd hier. Om andere dingen kan ze heerlijk peuterpuberen, maar daarvan dus eigenlijk nooit.... Dat is dan ook het enige onderwerp waarin we absoluut ALTIJD consequent zijn, (niet dat we dat anders niet zijn, maar ze weet ook dat we bij andere dingen ook heus wel eens de teugels laten vieren om haar een plezier te doen ). Als ze wat ouder is, wil ik het wat meer haar keuze gaan laten zijn en haar dat meer leren: wat is een beetje gesnoep je waard, wil je daar echt die buikkrampen voor riskeren en bij grotere hoeveelheden zelfs eczeem en vreselijke jeuk? Maar nu nog even niet dus Omdat koemelk hier trouwens het issue is, doe ik over andere dingen bij Thirza niet zo moeilijk. Ze is wel een zoetekauw, maar als ze eens een ijsje krijgt, gaat dat vaak maar half op, dus ze vreet zich ook weer niet stampensvol en is een mooie slanke jongedame, dus dat laat ik dan lekker gaan, (en uiteindelijk geniet ze even hard van de japanse wijnbessen, de cherrytomaatjes en de aardbeien hier uit de tuin, als van een snoepje ). Want overal heel streng op zijn, wil ik idd ook niet.
En dat is dus precies de reden waarom ik altijd eerst bij de juffen informeer of er ook kinderen in de klas zitten met een allergie of andere aandoening. Zodat ik daar rekening mee kan houden. En zo ook op verjaardagen. dochtertje van mijn vriendin - geen blauwe kleurstof en varkensvlees buurjongentje - geen chocolade klasgenootje - geen appels vriendinnetje - geen prik mijn zoon - geen bieten, niet insmeren met zonnebrand of uierzalf. Chips vind ik geen morgensnack, die is voor later in de middag of 's avonds.
nouja als jij op voorhand al weet dat je kindje er last van gaat krijgen moet jij degene zijn die dat voorkomt! ookal maakt hij dan een drama... jammer dan.... zou ik er wel even voor over hebben hoor...!
Tja lastig.. Hou dr zelf ook al niet van als ze zich te veel volstopt met allerlei zoete en ongezonde tjap. En al helemaal niet als het mij niet eerst gevraagd wordt (komt weinig voor). Ik sta bij 'bijzondere' uitjes wel heel wat meer toe, dan op een redelijk normale dag. Zo waren wij vandaag met familie naar een pretparkje en nicht&neefje kregen een paar keer grote snoepjes. Ben daar normaal helemaal niet van, maar ze heeft er wel een paar van gehad. Ook hadden ze geen lunch, maar eierkoeken (zij hadden laat ontbeten). Dochter wilde ook, maar ze moest van mij eerst haar boterham opeten, daarna mocht ze ook een stukje. Maar goed, ik weet niet wat ik zou doen in jouw situatie.. het ligt er aan 'hoe' ziek hij er van wordt, hoe lang het aanhoudt en hoe vaak het voorkomt.. Hij zal door ervaring ook wel moeten leren en dat zal vanaf deze leeftijd wel al een beetje mogelijk zijn (?). Ik eet zelf nooit bewust iets wat ik niet verdraag (en dat is heel erg veel). Ik word dusdanig 'extra' ziek van 1 verkeerd ding, dat ik het er gewoon niet voor over heb. Behalve om uit te proberen, maar dat moet goed uitgekiend worden en doe ik zeker niet op een 'leuke' dag. Soms word ik direct ziek nl. Zeker herkenbaar van dochter, dat wat anderen eten heeel erg interessant is, altijd al geweest. Etende mensen loopt ze altijd op af en gaat ze aanstaren.. Ze krijgt dan al snel iets aangeboden van wildvreemden, mijn antwoord is dan vrijwel altijd nee. Verder eet ik zelf bijna altijd iets anders vanwege mijn eigen buikklachten en dochter wil altijd hapjes van mij, interessant. Nou ja, dat mag natuurlijk wel Trouwens ook nog een grappige fruit-anekdote. Was van de week met dochter naar de speeltuin. Had koekjes en druiven mee. Dochter wilde de druiven Naast ons zat een behoorlijk dik kind, jaar of 7, een groot ijs te eten. Dochter zat het ijs weer eens flink uit de mond te kijken en was allemaal vragen aan het afvuren. Vader van het kind zegt op een gegeven moment dat druiven veel gezonder zijn en ook heel lekker. Het kind zegt dat ze geen fruit lust.. Dochter kijkt het kind uiterst verbaasd aan: "waarom niet?" Haha.
Wij verstoppen fruit hier altijd voor de jongste, omdat ze anders haar gewone eten niet wil hebben. Dan duwt ze dat resoluut van zich af en wijst naar de fruitmand. Die staat hier dus buiten zicht van madam, anders eet ze alleen maar appels en bananen...
sorry ik vind het echt heel stom! Je WEET dat je kind ziek wordt hiervan en toch laat je het gebeuren omdat je geen scene wil?? Ik kan hier niet bij met mijn hoofd hoor,dan maar scene maar alles beter dan een ziek kind, hij zal toch moeten leren dat hij bepaalde dingen niet mag!
Dankjewel! Het gaat nu goed met hem hoor! Hier omdat het vakantie is op mooie dagen ook wat extra's. Dan mag een ijsje iedere dag en we hebben na een stranddag lekker patatjes gegeten; moet kunnen!
Cygnet, mamavanjuul, Saskia, Rozemarijke, pluk, Arevinol; bedankt voor jullie input! Ik moet hem inderdaad een beetje leren wat wel en niet goed voor hem is en dat hij voortaan eerst maar even moet vragen aan mama als hij iets aangeboden krijgt en niet weet of hij het mag. Nu heb ik een snellerend jongetje, dus daar voorzie ik geen problemen mee. Nu hebben we gisteren al wat gepraat en hij slaat ech alles op. Komt vanochtend om 6 uur aan met: 'mama, ik wil fruit, want dat is goed hè!' Bijna trots met dat besef. En dat terwijl hij altijd al goed fruit eet! Wat een leerpunt is geweest voor mij is dat ik het vertrouwen bij andere ouders heb gelegd, terwijl dat dus klaarblijkelijk niet kan. Dit waren vrij onbekende moeders voor mij. Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen om een 'vreemd' kind zomaar wat te geven! Of het nu komkommer is of een doosje snoepjes. Punt is dat hij niet allergisch is voor zoetigheid, maar dat hij er hoogstwaarschijnlijk wel last van krijgt. Helaas is dat niet te meten. En zo heel veel zoetigheid heeft hij ook weer niet gehad. Ik heb wel die koppeling gemaakt: want hij had een opgeblazen buik en buikpijn. Maar dat kan ook gekomen zijn door teveel eten of door de nieuwe medicatie die hij pas een paar dagen gebruikt. (Of door de combinatie drukte, indrukken, warmte, koud water). Ik heb er als ouder iig wat van geleerd!
Hahahaha als ze om 6 uur met die boodschap aankomen kan ik eerlijk zeggen dat ik niet zo positief ben als jij LOL dan lig ik nog lekker te maffen
Ook jij wordt dan toch wel wakker.. ik denk dat ik blij zou zijn om 6 uur dat mijn kind wat de avond daarvoor nog pijn had, zo vrolijk vraagt om eten. Dan wil ik mijn bed wel uitkomen om een fruitje te pakken
jammer dat je van iets positiefs iets negatiefs maakt ik maakte zogelukkig juist een compliment dat ze altijd zo positief is en je maakt er meteen weer wat negatiefs van Daarnaast hij had savonds al gewoon gegeten dus dat zal dan wel meevallen met de pijn e.d.
@triskele jij maakt het negatief? Cygnet bedoeld ws dat ze niet begrijpt dat je op zo'n moment niet positief kan zijn haha lijkt wel ingewikkeld zo
Nou ja whatever ik zou het niet zo positief zien want echt ziek was ie niet , hij had normaal gegeten en dan kan je de volgende ochtend ook normaal eten lijkt me, anders blijf je er zo inhangen en maak je er iets groots van terwijl dat niet hoeft, hij is niet meet ziek ofzo dan vind ik een ander verhaal, om 6 uur ijver ochtend eten vind ik een beetje raar al isvhet gezond eten.. maar goed ik zal niets meer zeggen okay