Hier hetzelfde hoor. Wij beginnen met dl als ze naar basisschool gaat. (Voor die tijd herkennen de meesten de waarde van geld toch nog niet). De komende jaren is dl ook nog erg druk met dingen maken ipv kopen
oudste kreeg zakgeld toen ze 6 jaar werd ze spaart voor lego friends, prima dan weet ze ook dat ze eerst moet sparen etc. Nu verkoopt ze ook haar speelgoed voor meer centjes
Niks. Wij hebben een spaarrekening en daar mag ze niet aankomen. We hebben ook een spaarpot en daar gooit ze soms kleingeld in omdat het leuk is. Wat ik nu wel een doe is haar een portemonneetje met centjes in een tasje meegeven als ze bijv. bij haar tante gaat logeren. En dan zeg ik hier mag je wat van kopen als je naar de stad gaat. of als we samen boodschappen gaan doe wil ze haar eigen tasje mee met een muntje voor de draaimolen. Ik denk dat we met zakgeld beginnen als ze een jaar of 6 is. En dat mag ze da gebruiken voor dingen waar ze voor wil sparen.
Zakgeld heeft hij nog niet. Denk dat we dat doen als hij naar school gaat. als hij ook geld krijgt met verjaardag ofzo kopen we daar iets leuks van waar hij lang iets aan heeft.
Hier nog geen zakgeld hoor. Ze zijn 4 en 6, misschien volgend jaar. Ik heb ze pas wel allebei 2 euro gegeven en ze toen losgelaten in de action. Die van 6 snapte al een beetje wat je kan kopen voor een euro, die van 4 had duidelijk geen idee, die kwam rustig met iets van 20 euro aan zetten.
Mijn kinderen krijgen elke week 2 euro. Ze mogen zelf weten wat ze ermee doen. De oudste geeft alles vrijwel gelijk uit aan voetbalplaatjes, de middelste spaart het en de jongste snapt er nog niks, dus stop ik het in zijn spaarpotje.
hier 50 cent zakgeld per week en ze kunnen extra verdienen dor extra klusjes te doen. plus inderdaad rapportgeld etc. Ik had inderdaad ook het speelgoedje van 4 euro niet gekocht. Zoon weet dat als we in de week iets zien en hij komt 50 cent te kort dan is het goed , dan krijgt hij die zaterdag niet, da kan hij overzien .Maar verder niet dan spaart hij maar even door, dochter vind het eigenlijk zonde om haar geld uit te geven haha . dus die heeft veel minder de neiging om dingen te kopen. Ze moeten niets betalen van hun zakgeld, maar willen ze speelgoed buiten verjaardag/sint om dan moeten ze het zelf kopen. Ik koop knutselspullen etc. gewoon overigens.
Hier bij die van 7 en 8 een euro in de week mits ze hun kamer opruimen. Eerst was het 50 cent maar ze hoorden dat vriendinnetjes een euro kregen maar dan wel eerst hun kamer op moesten ruimen. Dat wilden ze ook wel. Ik zeg: win-win! Ze mogen van mij kopen wat ze willen. Op is op. Maar grappig genoeg zijn het dus onwijze krenten. Op alle vragen van: 'Mag ik een....' zeg ik: 'Koop maar van je zakgeld'. En dan is het opeens veel minder leuk, blijkbaar. Ze hebben er wel eens een barbie van gekocht of een step. Ze móeten er niets van kopen. Op één keer na: toen ik 5 keer nieuwe handschoenen had gekocht en de oudste wéér een paar liet slingeren, heb ik haar zelf een nieuw paar laten kopen (had dat ook van tevoren gezegd). En ze hebben op eigen initiatief een cadeautje gekocht toen hun broertje 1 werd...*smelt*
Zakgeld krijgen ze hier nog niet structureel. Ze krijgt wel af en toe een centje voor in de spaarpot van ons of van opa en oma. Meestal doet ze er niks mee maar een aantal weken terug was hier bijvoorbeeld een speelgoedbeurs op school. Dan krijgt ze een klein bedrag uit haar spaarpot mee en dan mag ze daar zelf (met lichte sturing) wat van uitzoeken. Lichte sturing bedoel ik dat ze geen dingen koopt die we daar zelf hebben ingeleverd ter verkoop, dat ze geen incomplete dingen of dingen die stuk zijn koopt en dat het wel iets is waarvan ik denk dat ze er wat mee gaat doen. Ze heeft nu steeds spelletjes uitgezocht.
Onze oudste is 4 en heeft geen eigen spaargeld. De komende paar jaar gaat dat ook niet gebeuren. Vind het echt nergens voor nodig. Als ze iets willen hebben dan vragen ze het maar voor hun verjaardag.