Wat 'moeten' jullie kindjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Cygnet2, 13 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter is nu ook een paar maanden zindelijk (plassen), maar hoe gaat jullie kindje zelf naar de wc? Als onze dochter d'r maillot op haar knieën heeft hangen kan ze niet zelf op de wc klimmen (zelfs niet met krukje) en bij een iemand anders zonder wc-verkleiner heeft ze al haar handen en voeten nodig om überhaupt niet in de wc te vallen, dus voor afvegen komt ze dan een hand (of 2) tekort..
    (ze is overigens wel erg smal en wat klein voor haar leeftijd..).

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon komt eerst van de wc af om zijn billen te vegen en gooit daarna het papiertje weg. Hier gelukkig geen maillots dus dat probleem kennen we (nog) niet.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het wel meevallen. Het zijn niet van die grote en moeilijke dingen. Lisa moet ook best veel zelf doen, maar vindt dat erg leuk en met wat aanmoediging en complimenten vindt bijna elke peuter die dingen wel leuk. Daarbij vind ik zelfstandigheid ook goed, met de ouders als basis om op terug te vallen.
    Ik moet zeggen dat ik bij Lisa nog niet zo streng ben, maar ik denk over 8 maanden wel (dan is ze 2,5). Maar goed, Lisa wil de meeste dingen die genoemd zijn juist ook heel graag zelf, ook dingen die ze nog niet kan (en dat is dan weer niet zo handig ;))

4. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Mijn dochter is ook een kleintje. Nu komt ze op de wc door gewoon op het krukje te stappen en dan achtuit erop te klimmen. Een wc verkleiner wilt ze absoluut niet. Dat is niet voor grote meisjes zegt ze. Dus ze zit op de normale bril. Houdt zich tijdens afvegen met 1 hand vast aan de bril. Kan ook haar handen los laten om het wc papier te pakken. Dan hangt ze wat naar voren, wat ze zowiezo al moet om bij het papier te komen.
    Ze is nu een half jaar zindelijk overdag en sinds een maand of 2 gaat ze zelf naar de wc en sinds een maand kan ze ook zelf doortrekken achteraf.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Inderdaad eerst van de wc af en dan vegen. Niet zo handig ivm hygiëne (druppels op de vloer/kleding) maar het is niet anders. Geen doen voor die kleintjes om dat al zittend op de wc te doen. Ik vraag het Eva wel zo te doen maar ze kan er dan nauwelijks bij en doet het dus liever anders.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ben ik met je eens, vind het ook een behoorlijke lijst,

ik vind het fijn als onze zoon van 3 die dingen zelf doet, maar het moeten hoeft van mij niet,

7. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Het allerbelangrijkste vind ik dat Thije "dank je wel", "alsjeblieft", "goedemorgen etc" (tegen bijv de buschauffeur), en "tot ziens" etc zegt. Goede omgangsvormen dus... Dat moet hij echt en meestal doet hij dat ook uit zichzelf.

Verder moet hij:

-opruimen van zijn spullen als we gaan eten, hij klaar is met spelen of als we weggaan.
    - Sorry mama/papa/wie dan ook zeggen als hij iets heeft gedaan wat niet mag.
    -met vork/lepel eten.
    -zelf schoenen wegzetten of jas ophangen.
    -zelf sokken en broek uitdoen (met hulp want de broek vindt Thije nog lastig).

Natuurlijk helpen we als het nodig is, maar hij kan dit allemaal dus we vinden dat hij het ook zoveel mogelijk zelf moet doen.

Verder mag hij:

-meehelpen tafeldekken
    -meehelpen boodschappen opruimen
    -op de wc plassen als hij wil. Thije is nog niet zindelijk, maar we zullen er niet te lang meer mee wachten om daar echt mee aan de slag te gaan.
    -zelf naar boven/beneden gaan als hij iets wilt pakken. Wij gaan dan niet meer mee.
    -meehelpen was ophangen. Dit vindt hij zoooooo leuk!! Vooral knijpers uit elkaar halen!!!;). Ik heb overal halve knijpers lliggen!

Er zal vast wel iets zijn dat ik vergeet, maar heb al een aardig lijstje zo, voor een ukkie van (vandaag precies!) 2,5 jaar!

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik kan me er gewoon weg niet veel bij voorstellen.

Bij mijn zoon was ik ook niet te.

Niet dat ik vind dat Demaco te is hoor.

Maar hier met 2.5 op die leeftijd toen der tijd. Ja samen opruimen. Maar zoon was toen nog niet zindelijk werd hij pas rond 3.5. De rest mee helpen al van af jongs af aan met dochter nu ook al die word volgende maand 2 ze mag ook al haar kleren in de was mand doen. Maar zo stuur je het wel alvast aan.

Tafel dekken dat MOET de oudste nu. En zij helpt haar broer mee ze is zelfs kwaad als ze niet mee mag helpen.
    Afruimen het zelfde.

Äch ja.:)

9. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Vind ik ook!

Ging alweer denken dat ik mijn zoontje teveel "verwen" want het is niks moeten.

Al doet hij zat dingen maar merk wel dat het van mij op de automatische piloot gaat en ik gewoon de dingen doe.

Stimuleer het wel dat hij zichzelf moet uitkleden enzo maar vaak lukt het niet zo snel of goed en dan help ik hem gewoon. Net zo makkelijk!

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heeft er denk ik ook wel mee te maken hoe je kindje is. En of het de eerste of tweede is, ik verwacht van Lisa meer, maar ze is ook veel zelfstandiger dan Eva destijds, kan al sinds ze 1,5 jaar is zelf haar jas aan doen (rits doen wij) en moet ze nu dus ook zelf doen. Met 2 kinderen en zeker als er 1 naar school gaat is het al genoeg gedoe en is het fijn als ze zelf wat dingen kunnen en ook doen. Ik wil heel vaak even snel wat doen maar dat wil Lisa dan zelluf doen. Dan ga ik niet na een paar maanden als ze een keer niet wil, het weer overnemen. Zoals brood smeren, dat doen ze hier dus zelf (en tuurlijk help ik als het niet lukt). Scheelt ook tijd ( want ik kan mijn eigen brood tegelijkertijd smeren) en dat is voor iedereen fijn als we weer naar school moeten, kunnen ze langer nog even spelen.
    Op school moeten ze ook vrij zelfstandig zijn, zelf aan het uitkleden en zelf jas aan en uit doen, ik ben bij Eva vrij laat begonnen met oefenen en dat vind ik achteraf gezien helemaal niet zo handig.

11. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn moet van ons eigenlijk niet zoveel. We stimuleren haar wel om dingen zelf te doen, en ze kan ook al heel veel zelf, maar soms vind zij het makkelijker als we even helpen of heeft ze gewoon geen zin. Ook prima.

12. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Ik heb zelf een hekel aan het woord "moeten" niks moet alles mag.
    Alleen wat ik van haar verwacht is dat ze aan tafel eet en drinkt is ze klaar mag ze spelen.
    Ook stimuleer ik haar om met een vork te eten.
    Ze brengt zelf dr kleren naar de wasmand in de badkamer.
    Maar doet ze het een keer niet dan maak ik er geen punt van.

13. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Hier precies hetzelfde.
    Als ik de bovenstaande lijstjes lees dan heb ik het idee dat ik wat strenger moet gaan worden. hahahha

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niks.

Kan en doet wel heel veel uit zichzelf.

Dankjewel en alsjeblieft zeggen, hallo en daag (altijd en tegen iedereen, hoef ik nooit om te vragen).
    Helpen met opruimen, tafel dekken, koken, afwassen, dingen weggooien, vegen, zuigen, dieren voeren.
    Sokken en jas aan- en uittrekken.
    Tandenpoetsen (ik poets na).
    Tv uit doen en naar boven gaan.

Verder weet ik het zo snel even niet, maar moeten is er hier dus niet bij.

15. jesjuh

jesjuh Actief lid

29 mei 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    Wij vinden het ook belangrijk dat ieder gezinslid zijn of haar bijdrage levert. Wat past bij de leeftijd uiteraard!! Yuna is nog maar 5 maanden daar kan ik niets van verwachten natuurlijk:D. Maar Kenji is nu 2 jaar en helpt al een geruime tijd met van alles mee. Veel wilde hij uit zichzelf en een aantal dingen hebben we hem geleerd, of doen we samen. Wat wij vooral verwachten is beleefd zijn. Zowel tegen vreemde als tegen papa, mama en zusje. Vanaf dat hij een beetje kon lopen vond hij het geweldig om de vaatwasser mee uit te ruimen. Ik zorgde eerst dat al het gevaarlijke eruit was. Alles wat niet kapot kan mag hij mij aangeven of ruimt hij zelf op als hij erbij kan. Tafeldekken doet hij ook, pakt zijn eigen bordje en de onderzetters en legt ze op tafel. Eten koken vind hij echt gewellldig!!! Mama entie ook oeruh: zegt hij dan. En als het veilig is mag hij van mij roeren. Ook moet hij standaard ff in de pannen kijken wat we eten hahaha. Tja en verder toch echt opruimen. Als hij klaar is met de duplo en wil met houten trein spelen word eerst de duplo opgeruimd en andersom. Voor het slapen gaan word alles netjes weggewerkt en zijn krat gaat mee naar boven. Oja en dit vinden misschien wat mensen stom:) maar als hij straf heeft gehad en hij mag van zijn stoeltje moet hij echt sorry MAMA of sorry PAPA zeggen!! Waarom???? geen idee vind het gewoon prettig als hij dat doet:) Zijn kleren opruimen zijn we nu mee begonnen.

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

zoon 2,5 MOET nog niet veel maar laat em er wel kennis mee maken

zelf speelgoed opruimen..ik help em wel erbij
    zelf broek uitrekken en aantrekken
    zelf jas pakken en aantrekken (help ik em wel bij)
    zelf schoentjes pakken
    eten met lepel of vork
    zelf neusje schoonmaken
    nadat ik hem heb gebaad moet hij het ook nog zelf doen..gewoon om het aan te leren maar dat wilt hij zelf ook graag

dochter 11 maanden:
    moet eens een keer van de afstandsbediening en mijn telefoon afblijven hahahaha verder nog niks

17. Milujem

Milujem Niet meer actief

Dochterlief is 2 jaar en 5 maanden en 'moet' dit:

- Aan tafel blijven tot de rest klaar is;
    - Zelf met mes en vork eten (ze wilt ook niet anders);
    - Zelf kleertjes uit doen, aantrekken lukt nog niet;
    - Zelf in de autostoel klimmen, riem doen wij nog om;
    - Zelf opruimen, heeft ze vanaf begin af aan uit haarzelf gedaan;
    - Schoenen pakken en aantrekken, ook weer uit doen en opbergen;
    - Zelf tandpasta op haar borstel doen en zelf poetsen (mamma of pappa assisteert);
    - Zelf handjes wassen en drogen
    - Bij morsen pakt ze zelf een doekje of vraagt het netjes.

Ze wilt het ook graag alleen doen, als ik aanbied om te helpen krijg ik "Nee, wil het zelf doen" te horen.

Prima, mocht je mijn hulp nodig hebben, dan ben ik er :)

Deel Deze Pagina