's nachts ineens niet meer zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Poohbeer2, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Onze dochter van 3,5 ia al lang overdag zindelijk.Sinds kort ook 's nachts.
    We hebben er langzaam naar toe gewerkt. Eerst luierbroekjes zodat ze 's nachts zelf naar de wc kon gaan en toen dat goed ging en ze een aantal nachten droog was, zonder luier naar bed.
    De eerste weken ging het goed, met heel af en toe een klein plasje. Maar ineens ging ze vaker in bed plassen.
    In overleg met haar, haar 's avonds als wij naar bed gaan wakker gemaakt.
    Maar deze week treffen we haar, als wij naar bed gaan, nat aan in bed. En dan niet een klein plasje, maar echt alles drijfnat.

Hoe moeten we dit nu verder aanpakken??? Ze kan het wel, dat heeft ze al laten zien met de droge luiers en een periode dat het wel goed ging.
    Ze is er telkens wel heel verdrietig over.
    Ik weet nu even niet hoe we haar toch weer kunnen stimuleren om 's nachts naar de wc te gaan ipv bedplassen.
    Wie heeft er advies voor ons?

2. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik lees je toppic, en dacht ik ga gelijk maar reageren. Lijkt op mijn eigen toppic, precies dezelfde strekking welke ik geplaats heb een maand ofzo geleden. Echter kreeg ik hier helaas bijna geen reacties op... terwijl ik radeloos was.
    Om er zeker van te zijn dat dit bij jou niet het geval is ( dat niemand reageerd .... doe ik eht even snel van mijn werk plek )

Onze docht is ook 3,5 en begon ineens met precie shetzelfde gedrag als dat jij beschrijft. Voor mij onduidelijk waar dit nu door kwam..
    Alles geprobeerd, begripvol, boos maar niets hielp En ook onze dochter was erg verdrietig ervan.

Je zou kunnen laten testen of ze blaasontsteking heeft, kleine kindjes hoeven nl geen pijn bij het plassen te hebben zoals wij als volwassenen.

Verder is ze verkouden? Hier een duidelijke samenhang, als ze verkouden is is ze altijd nat.. ook met neusspray. De KNO arts zei dat dit inderdaad samenhangt.

Onze dochter is afgelopen 2 januari geopereerd aan haar keelamandelen en sinds die tijd is het over. Gaat het weer als voorheen. Nu is ze 3 nachten nat geweest ind e afgelopen 3 weken en toen was ze dus flink verkouden.

In de periode voor de operatie had ik die speciale broekjes gekocht, voor de nacht. Ik noemde het ook geen luier, maar een speciale grote meisjes onderbroek voor kleine ongelukjes
    en ik had bedzeiltjes in haar bed gelegd.
    Soms wilde ze nl die onderbroek niet aan, maar een normale onderbroek... Maar ik had geen zin om steeds het hele bed te verschonen dus dan legde ik het onderlegger op haar hoeslaken:)
    Dan was het enkel matje wegtrekken en schone onderbroek/pyama aan.

Hier weet ik dus hoe frustrerend het kan zijn.... Hoop dat jou dochter snel weer opknapt hier heeft het dus zo'n 4 mnd geduurd.
    En mijn vriendin haar dochter van 3,5 heeft nu precies t zelfde..
    mogelijk dus een 3,5jaar fase ofzo? maar zeker uitsluiten of ze geen blaasontsteking heeft.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen. 's nachts zindelijk worden is een natuurlijk proces wat je eigenlijk niet kunt beínvloeden. Het is of een broekje aan of verschonen. Je kunt er werkelijk niets aan doen, behalve niet boos worden en heel trots zijn die keren dat het wel lukt. Het komt echt vanzelf goed.
    Wij laten onze zoon van bijna 3,5 jaar rond 23:00 nog even plassen. Hij slaapt nog zo vast dat hij niet zelf gaat plassen (hij wordt gewoon niet wakker). Inmiddels wordt hij 's ochtends wel op tijd wakker om te gaan plassen. Dus er zit 'vooruitgang' in

En inderdaad zoals voorgangster zegt: uitsluitend of er niets lichamelijks of psychisch (grote verandering?) is

4. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bedankt voor je advies.
    Blaasontsteking, ze geeft geen pijn aan bij het plassen. Maar wel goed om te weten dat dit niet pijnlijk hoeft te zijn. Ze drinkt wel veel, maar probeer het 's avonds echt te beperken zodat ze 's nachts niet daardoor nat wordt.
    Maar het lijkt wel alsof ze het zelf opgeeft, terwijl ze er ondertussen wel heel verdrietig van is.

We zeggen elke keer dat het niet erg is, we kunnen alles weer wassen. Het geeft niks, en het lukt vanzelf. Wil haar daarom eigenlijk ook niet weer een luier omdoen want dan spreek ik mezelf zo tegen. We vinden het tenslotte niet erg als er een ongelukje gebeurt.
    Hé lastig dit.

5. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    We zitten nu juist in ene rustige periode, met de decembermaand achter ons. Die maand hebben we nog even overbrugt met een luierbroekje (grote-meiden-luier) zodat ze zelf 's nachts naar de wc kon. Het het gekke is, die periode is ze juist verbazingwekkend goed doorgekomen, met af en toe een ongelukje.
    En nu het juist rustig is staan we iedere avond rond de klok van 11 het hele bed af te halen en een verdrietig meisje te troosten.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ze is waarschijnlijk gewoon in een te diepe slaap. Waarom help je haar niet gewoon even met naar de wc gaan even voor 11 uur. Dan hoef jij niet te verschonen en kunnen jij en je dochter de volgende ochtend gewoon lekker trots zijn. Het is helemaal niet ongebruikelijk dat kinderen met deze leeftijd nog even een 'wekkertje' nodig hebben. En wees niet bang, er wordt geen gedrag aangeleerd. Het duurt tot wel 7 jaar dat een kind echt volledig zindelijk is. :D

7. XoXo

XoXo Niet meer actief

Met 's nachts zindelijk maken kan ik je niet helpen, dat is iets wat vanzelf komt.

Maar wel een tip: leg een zeiltje op haar matras overtrek en daaroverheen een (oude) handdoek. Mocht ze 's nachts een ongelukje krijgen, haal je de handoek weg en maak je het zeiltje droog en een nieuwe handdoek erop. Zo hoef je niet het hele bed af te halen.

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    @Cygnet: We maken haar wakker als wij naar bed gaan, maar vaak treffen we haar dan toch nat aan. En zo laat gaan we helemaal niet.

Dat zeiltje met een handdoek ga ik proberen, dat scheelt een hoop werk (en wasgoed)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Misschien toch iets eerder gaan? Je kindje de kans geven om het goed te doen, is wel veel waard toch?

10. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Dry nites ofzoiets is makkelijker, heeft instopstroken ook, die kun je over het onderlaken heen leggen.

Diepe slaap is idd ook zo, hier dus vooral diepe slaap bij verkoudheid,. Dan zijn ze door de moeite met ademhalen zo moe dat ze niet wakker worden van de prikkel om te plassen.

ik heb destijds gezegd, mama vind het voor JOU heel erg dat je zo verdrietig bent dat je steeds een nat bed hebt. Ik weet dat je het kunt, maar voor de zekerheid doen we een speciale superonderbroek aan :)
    En dat werkte gelukkig perfect. Ten 1e word ze niet meer wakker indien ze een ongelukje heeft en slaapt ze dus veel beter.
    En ten 2e is ze neit meer verdrietig.

blaasontsteking is idd bij kindjes niet altijd pijnlijk wist de huisarts mij te vertellen. Ik heb destijds haar potje heel goed schoongemaakt, laten plassen en de plas naar de doktersassistente gebracht en 1x bleek ze idd een blaasontsteking te hebben terwijl ze geen klachten had.
    Overigens als ze ook zoveel drinkt kan de doktersassistente gelijk testen op suiker in de urine.
    De huisarts gaf mij wel aan dat dit soms ook een oorzaak is bij kleintjes... Al begrijp ik zelf neit goed waarom eigenlijk

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Veelvuldig plassen is een symptoom van diabetes. Daardoor wordt er weer veel gedronken en zo wordt het geheel gevoed. Plassen - drinken - plassen - drinken. Het overschot aan suiker wordt uitgeplast en daarom ook meetbaar in de urine.

12. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Net even goed met haar gepraat hoe we dit aan gaan pakken samen. Ze wil graag het licht aan op de overloop, zo kan ze de wc makkelijker vinden. En we gaan haar vaker wakker maken.
    En de tip van het zeiltje met een handdoek ga ik toepassen. We gaan er gewoon weer tegenaan vannacht!
    Het komt heus goed!

Bedankt allemaal voor de reacties. Haar urine zal ik ook eens laten controleren. kijken of daar niks mee aan de hand is.
    Diabetes komt bij ons in de familie gelukkig niet voor, dus daar heeft ze geen verhoogde kans op. Wel goed om het eens na te laten kijken op blaasontsteking.

Deel Deze Pagina