Wat moeten we hier nu mee. Afspraken niet nakomen soms liegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 4 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Eh tja, hij is goed in het vinden van een loophole. Hij was gestopt met fifa en hij heeft geen fortnite gespeeld. Ik vind je reactie best fors eigenlijk.

2. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Hier nog geen 10 jarige maar werk er wel mee en pas ook een lezing bijgewoond over het puberbrein(is trouwens echt een aanrader, veel humor, veel herkenning maar ook echt de uitleg over het brein van een puber).
    De prefontale cortex is bijvoorbeeld bij jongens pas volledig ontwikkelt op 27 jarige leeftijd. Hierin zit een stukje abstract denken maar ook oorzaak en gevolg. Daarom werken niet alle straffen even goed, omdat ze, in mindere mate, het gevolg zien van bepaalde acties. Als er is gezegd dat hij geen fortnite mag spelen dan dan snappen volwassenen dat het misschien ook niet handig is om mee te kijken(het vermogen om verder te kijken dan je neus lang is) maar voor 10 jarige ligt dat heel anders. In principe heeft hij zich(in zijn ogen) zich prima aan de afspraak gehouden.

Als kinderen(pubers) niet opzoeken waar de grenzen liggen en hier niet regelmatig overheen gaan dan moet je jezelf pas zorgen maken. Door het opzoeken van de grenzen leren ze een eigen identiteit ontwikkelen. Wat past mij? Wat vind ik leuk?

Daarbij worden ouders in de puberteit participanten en ben je niet langer meer hun voorbeeld. Dit zijn hun vrienden maar ook wat er allemaal te zien is op social media.

Sorry voor het lange verhaal maar misschien helpt het om er iets anders tegenaan te kijken. Dat wil niet zeggen dat ze geen straf horen te krijgen als ze de grens overgaan maar dan het makkelijker wordt voor jezelf on het te relativeren.

spruitje80 en MamaChantal vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina