Mijn oudste dochter is sinds gisteren ziek, koorts vannacht overgegeven. Ze zwalkt echt als ze loopt en zelfs traplopen en het opstapje bij de badkamer is teveel voor haar..... Ze heeft sinds gisterenmiddag niks meer gegeten, drinken een paar slokjes water en verder wil ze niks.... Eten is dan minder belangrijk maar drinken doet ze ook bijna niet, af en toe een slokje. Over de hele dag een half bekertje op. Ik weet, ze is nog niet lang ziek, echt zorgen maak ik me ook niet, maar hoe zou ikhaar kunnen stimuleren tot eten en drinken? Als ik ernaar vraag geeft ze aan bang te zijn om weer over te moeten geven, erg sneu........ Ze is trouwens ook veel aan het hoesten en geeft pijn aan op haar borstbeen (daar waar je ribben samenkomen zeg maar) en buikpijn.... Tips/adviezen???
vorige week had mijn jongste ook opeens koorts en overgeven 's nachts. Overdag alleen maar op de bank gelegen met 40,5 koorts, zwalkte ook flink en zondag sprong ze opeens haar bed weer uit alsof er niets aan de hand is. Ik houd de 4 dagen regel aan. hebben ze na 4 dagen nog koorts dan bel ik de huisarts. En als ze gaan kreunen, heel suf zijn moet je natuurlijk meteen bellen maar met wat je beschrijft zou ik haar lekker in bed stoppen en even aankijken.
Stimuleren tot eten hoeft niet, drinken wel. Af en toe een klein slokje, ze hoeft echt geen bekers leeg te drinken als ze maar wel wat binnen krijgt. Desnoods geef je haar theelepeltjes ranja, wil ze dat wel 'happen'. Die angst om te moeten overgeven herken ik bij mijn dochter, die is daar ook bang voor bij ziek zijn. Ik probeer daar met haar over te praten, uit te leggen waarom je soms moet overgeven en verder luchtig over te doen. Best lastig, want ik ben zelf ook enigzins panisch voor overgeven. Beterschap!
Gisteren heeft ze over de gehele dag misschien 2 bekers water op......(en dan toch nog in bed plassen voor het eerst in haar leventje). Eten wil ze absoluut niet. Vandaag wilde ze eerst ook helemaal niks hebben. maar heeft gelukkig wel wat gegeten, eenontbijtkoek en een halve peer. En af en toe blijft ze gelukkig gewoon slokjes water. Ze lijkt zich wel wat beter te voelen, maar is nu zover dat ze graag zielig doet..........en voelt zich dus ook beter maar ze vind de verwennerij wel fijn Hopen dat ze morgen weer wat verder opgeknapt is......