Wat mogen ze eigenlijk eten vanaf 6mnd?

Discussion in 'Voeding' started by flippy, Mar 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flippy

flippy Actief lid

Jul 16, 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben een beetje in de war, want overal staat wat anders!

Mogen ze eigenlijk wel ananas vanaf 6 mnd? En aardbei?citrusvruchten?

En brood, lichtbruin of wit? Want ene zegt volkoren mag wel , andere niet! Maar er is wel Bambix volkoren pap vanaf 6mnd.
    Ik weet dat ze wel een broodkorstje
    mogen van CB. Laatst heb ik blueband lichtbruin korstje gegeven, heeft
    hij wel gegeten!
    En aardappelen, rijst, pasta mag dat allemaal?

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Wat ik heb begrepen is dat ze ananas en citrusvruchten mogen als ze andere soorten fruit gewend zijn, volgens mij wordt er vaak aangeraden om dit pas vanaf 9 a 12 maanden te geven.

En het beste kun je lichtbruin of tarwebrood geven, dit is gezonder dan witbrood. Er zitten meer vezels in, dus dat is ook beter voor de darmen. En volkorenbrood heeft dan weer teveel vezels, dus daar kan je beter even mee wachten, pas vanaf 1 jaar ofzo.

Aardappelen mag je gewoon geven. Rijst mag je ook gewoon geven, dan is witte rijst dan wel het beste. Pasta zou ik pas vanaf 8 a 9 maanden geven. Volgens mij heb je ook geen 6m+ potjes met pasta erbij? En vlees mag je vanaf 7 maanden mee beginnen.

Ik heb best wel veel aan de sites:
    http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... anden.html (ook al geef ik geen borstvoeding, het zijn wel handige richtlijnen)
    http://www.ggd-nijmegen.nl/pool/1/docum ... oeding.pdf (online folder van de GGD)

Groetjes Saskia

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het overzicht op borstvoeding.com is erg compleet. Brood bevat gluten en daarom kun je dat (ook korstjes) het liefste vanaf 7 maanden geven. Gewoon bruin of lichtvolkoren zonder grote stukjes of pitjes is het geschikst.

Ken je het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes? Dat is een erg overzichtelijk boek waarin de voeding voor je kind tot 4 jaar besproken wordt.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

ik kijk inderdaad ook vaak op borstvoeding.com
    ondanks dat de borstvoeding al een tijdje voorbij is :)

het idee van citrusvruchten is dat kindjes er vaak ietwat gevoelig voor zijn als ze nog erg klein zijn
    (zuur enzo)
    dus je het wel mag geven.. maar het gewoon een zeker risico inhoud

zo ook aardbeien en kiwi

je zou het dus gewoon kunnen proberen.. maar kans is dat ze er niet zo lekker van worden

overigns.. mango mag wel gewoon
    en ik had na de mango ineens een kind met buikpijn
    dus ook met al het fruit dat wel "mag" moet je ook gewono oppassen :)

wij introduceren gewoon fruit (en groente ook trouwens) gewoon een paar dagen hetzelfde.. is er niets aan de hand dan krijgt ze het vaker

qua fruit zijn we er inmiddels uit dat banaan, appel en peer heerlijk zijn
    framboosjes lust ze graag maar is erg onpractisch
    en meloen vind ze heel lekker.. maar is gewoon te hard :)

qua groente heb ik nu nogal kort lijstje nog... :)
    namelijk bloemkool (dat ging er nog beter in dan de favoriet appel)
    en courgette (die er zo mogelijk NOG beter in ging)
    worteltjes vind ze niet zo bijzonder

kennelijk houd ons fruitdruifje meer van groente dan van fruit
    maar zowel bloemkool als courgette zijn ook niet echt heftige smaaksensaties volgens mij :)

en verder lust ze liga, brood, rijstwafeltjes... maar dat krijgt ze niet zo heel vaak *grin*
    das meer "snoepgoed" dan een maaltijd vooralsnog
    zeker brood krijgt ze enkel omdat ze het gewoon superlekker vind en uit je handen kijkt als je zlf zit te eten :)

Share This Page